Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

15.5 Kap. 1429 Kulturminner og kulturmiljø

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at det i St.meld. nr. 16 (2004-2005) Leve med kulturminner, understrekes at bevilgningene til fredete kulturminner og kulturminner eiet av private eller stiftelser må økes med 175 mill. kroner utover dagens budsjett. Regjeringens forslag til revidert budsjett innebærer ingen slik opptrapping, men derimot et kutt på 120 000 kroner på riksantikvarens budsjett. Disse medlemmer foreslår derfor en økning på 10 mill. kroner på kap. 1429 post 72.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1429

Riksantikvaren (jf. kap. 4429)

72

Vern og sikring av fredete og bevaringsverdige kulturminner og kulturmiljøer, kan overføres, kan nyttes under post 21, forhøyes med

10 000 000

fra kr 110 230 000 til kr 120 230 000"

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet merker seg at eieren av "M/S Hamen" mener at tildelingen fra Riksantikvaren over post 74 ikke er tilstrekkelig for å sikre nødvendig vedlikehold. Disse medlemmer viser i den forbindelse til Budsjett-innst. nr. 9 (2004-2005) hvor følgende merknad ble avgitt av komiteens flertall under kap. 1429 Riksantikvaren:

"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er kjent med Norsk Kulturråds tilskudd til hjemkjøp av M/S "Hamen", og ber Riksantikvaren konkret følge opp arbeidet med å sikre og konservere M/S "Hamen" i 2005."

Disse medlemmer forutsetter at M/S "Hamen" skal sikres.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at Skibladner er verdens eldste hjuldamper i drift og at den blir landets første fredede fartøy. For at båten skal kunne seile og holdes i forsvarlig drift er eierselskapet avhengig av støtte til både vedlikehold og drift av båten. Disse medlemmer styrker kap. 1429 post 74 med 2 mill. kroner, slik at det kan disponeres et større beløp til drift av verneverdige fartøy.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1429

Riksantikvaren (jf. kap. 4429)

74

Fartøyvern, kan overføres, forhøyes med

2 000 000

fra kr 29 004 000 til kr 31 004 000"

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstrepartihar videre blitt oppmerksom på at flere kulturhistorisk verdifulle fartøyers drift er sterkt avhengig av klimatiske forhold, blant annet vannstand. For eksempel opplever kulturskatten "Skibladner" en svært trang økonomisk situasjon, fordi båtens inntekter avhenger av å kunne kjøre på Mjøsa, hvilket vannstanden i vår ikke har tillatt. "Skibladner" er et av flere fartøyer som får bevilgning til drift over dette kapittelet. Disse medlemmer viser i den sammenheng til en flertallsmerknad i forbindelse med energi- og miljøkomiteens behandling av statsbudsjettet for 2005, Budsjett-innst. S. nr. 9 (2004-2005):

"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, er kjent med at mange av de vernede fartøy har økonomiske driftsproblemer pga. kort driftssesong og liten inntjening, betjening av gjeld, osv., og vil derfor foreslå at 6 mill. kroner gis som tilskudd til drift/vedlikehold etter søknad fra post 74 Fartøyvern."

Disse medlemmer mener at en større del av bevilgningen til fartøyvern kan nyttes til drift, forutsatt at bevilgningene økes, og fremmer med bakgrunn i dette følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1429

Riksantikvaren (jf. kap. 4429)

74

Fartøyvern, kan overføres, forhøyes med

10 000 000

fra kr 29 004 000 til kr 39 004 000"

Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til at Norge er en kystnasjon der mange oppholder seg ved sjøen og om bord i båter, og at det derfor er et stort for kunnskap og ferdigheter som livet langs kysten krever.

Dette medlem viser til at Oslo KFUM Sjøkorps siden 1920 har drevet forebyggende barn og ungdomsarbeid. Tilbudet er ukentlig basert, og omfatter alle barn og unge mellom i alderen 10-15 år. Det verneverdige Skoleskipet S/Y Mohawk II (1904) har blitt vedlikeholdt, eiet og driftet av Sjøkorpset og dets medlemmer siden 1953. Båten ble innkjøpt for krigserstatningsmidler tildelt av den Norske stat, etter at Sjøkorpsets første båt S/Y Mohawk I ble beslaglagt og ødelagt av den tyske okkupasjonsmakten i 1942. S/Y Mohawk II har etter forliset 19. juli 2004, for Sjøkorpsets regning, blitt konservert og fraktet hjem til Norge for reparasjon. Dette medlem mener at det er av nasjonal interesse at S/Y Mohawk II får et engangstilskudd tilstrekkelig stort til at Sjøkorpset ved Mohawks venner kan sette Mohawk i stand slik at skoleskipet fortsatt kan være et viktig verktøy knyttet til forebyggende barn og ungdomsarbeid. Båten og det tilhørende miljøet representerer til sammen viktig maritim og kulturell historie, som ønskes opprettholdt og bevart for kommende generasjoner. Dette medlem viser til at det er anslått at de totale kostnadene i prosjektet er beregnet til 13,7 mill. kroner, hvorav Sjøkorpset ved Mohawks venner besørger via forsikringsoppgjør, skadeerstatninger og annen innsamling alt har besørget 8,5 mill. kroner. Dette medlem viser til at man dermed står overfor en underdekning på 5,2 mill. kroner.

Dette medlem viser til det som er nevnt foran og ønsker at et statlig medvirkning for å få satt Mohawk II i stand til å fungere som et forebyggende tiltak overfor barn og unge.

Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2006 komme tilbake til Stortinget med forslag til hvorledes statlige myndigheter på en hensiktsmessig måte kan medvirke i finansieringen av restaureringen av Mohawk II."

Dette medlem ønsker videre at man får satt Mohawk II i stand, og vil derfor foreslå at kap. 1429 post 74 økes med 1,5 mill. kroner for å gi rom for et slikt bidrag.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1429

Kulturminner og kulturmiljø

74

Fartøyvern, forhøyes med

3 500 000

fra kr 29 004 000 til kr 32 504 000"