Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

15.4 Kap. 1427 Direktoratet for naturforvaltning (jf. kap. 4427)

Posten foreslås styrket med i alt 4 mill. kroner. Av dette vil 3 mill. kroner benyttes til forsøket med økt lokal medvirkning i forvaltningen av verneområder.

Etter initiativ fra Stortinget er det igangsatt forsøk med lokal medvirkning i forvaltningen av Setesdal, Vesthei-Ryfylkeheiane, Dovrefjell-Sunndalsfjella, Forollhogna og Blåfjella-Skjækerfjella. Forsøkene skal sluttevalueres våren 2008. I tillegg foreslås det bl.a. avsatt midler til å dekke tilsvarende lokal forvaltning i Lierne nasjonalpark. Det er nødvendig å øke bevilgningen under denne posten for å dekke utgiftene ved nevnte forsøk.

Posten foreslås videre styrket med 1 mill. kroner til økt bruk av aluminium i kampen mot lakseparasitten Gyrodactylus salaris.

Til inndekningen av det siste beløpet foreslås en tilsvarende reduksjon i bevilgningen under kap. 1427 post 70 Tilskudd til kalking og lokale fiskeformål. En slik omdisponering vil ikke få betydning for kalkingsprosjekter som allerede er i gang. Det vises til omtalen under den nevnte posten.

Til nå har giften rotenon blitt brukt til å utrydde lakseparasitten fra infiserte vassdrag. Ulempen med rotenon er bl.a. at den dreper alle organismer i vassdraget som puster med gjeller i tillegg til selve parasitten. Miljøverndepartementet har derfor gjennom flere år bidratt til forskning på mer miljøvennlige kjemiske metoder for bekjemping av Gyrodactylus salaris. Bruk av aluminium i surt vann (aluminiumsmetoden) har så langt vist seg å gi gode resultater. Denne metoden dreper parasitten uten å skade andre organismer, og det er godt håp om at den vil bli et hovedvirkemiddel i kampen mot Gyrodactylus salaris.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet mener det er behov for en betydelig styrking av arbeidet med å forvalte etablerte verneområder. Det må ha høyeste prioritet å utarbeide skjøtselsplaner for alle eksisterende nasjonalparker, og disse medlemmer mener det vil være realistisk å kunne utarbeide skjøtselsplaner for alle nasjonalparker og store landskapsvernområder i løpet av 2005 og 2006.

Disse medlemmer mener at arbeidet med å overføre myndighet til lokale forvaltningsorganer må intensiveres og påskyndes. Lokale myndigheter må få reell styring med viktige deler av verneforvaltningen, og det må følge med penger til skjøtselstiltak. Dette vil gjøre det lettere å få lokal aksept for å verne områder, og det vil gi bedre muligheter for å få en forvaltning som ivaretar verneformålet uten å legge unødvendige hindringer for næringsvirksomhet.

Disse medlemmer styrker midlene til skjøtsel av nasjonalparker og andre store verneområder over post 21 med 10 mill. kroner. Utarbeiding av forvaltningsplaner, avtaler om mer lokal forvaltning og støtte til tiltak for økt næringsmessig bruk av områdene skal særlig prioriteres.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

1427

Direktoratet for naturforvaltning (jf. kap. 4427):

21

Spesielle driftsutgifter, forhøyes med

13 500 000

fra kr 43 671 000 til kr 57 671 000"

Det fremmes forslag om en netto bevilgningsøkning på posten på 0,2 mill. kroner.

Posten foreslås styrket med 2,2 mill. kroner til kjøp av eiendommer som går ut av Forsvarets bruk, men som fortsatt bør beholdes i offentlig eie for tilrettelegging til friluftsliv. Det vises til bredere omtale under kap. 1427 ny post 49 Statlige erverv, kjøp av forsvarseiendommer til friluftsformål.

Posten foreslås samtidig redusert med 2 mill. kroner mot en tilsvarende økning i bevilgningen under kap.1427 Direktoratet for naturforvaltning post 74 Tilskudd til friluftslivstiltak, jf. nærmere omtale under nevnte post.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det er behov for en styrket offensiv på friluftsområdet. Langt flere områder må kjøpes av det offentlige til friarealer, og kommunene må få juridisk hjelp til å håndtere tvistespørsmål om allmennhetens tilgang.

Disse medlemmer foreslår å styrke kap. 1427 post 30 som er Direktoratet for naturforvaltnings aktivitet "statlig tilegning, båndlegging av friluftsområder" med 5 mill. kroner for 2005, og fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1427

Direktoratet for naturforvaltning (jf. kap. 4427)

30

Statlige erverv, båndlegging av friluftsområder, kan overføres, forhøyes med

5 200 000

fra kr 34 405 000 til kr 39 605 000"

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at i 2004 kåret National Geographic Traveller norske fjorder til verdens beste reisemål. 2005 er friluftslivets år. Dette gir Norge en stor mulighet til å etablere ikke bare fjorder, men hele landet, som verdens beste turiststed - med et grønt perspektiv. Norge kan utvikle en stor og livskraftig grønn turistnæring, som bruker naturen på naturens premisser. I en slik strategi inngår bruk av hele naturen, fra flotte fosser, unikt kystlandskap, naturskoger, isbreer og til nasjonalparksentra og rovviltsentra. Turisme er en av verdens raskest voksende næringer. En slik satsing vil skaffe mange arbeidsplasser i distriktene. Det vil gi større aksept for vernet blant lokalbefolkningen. Sosialistisk Venstreparti ønsker å stimulere til satsingen på grønn turisme, slik at områder som får vern, som f.eks. Naustdal, får stimuleringstilskudd til denne satsinga. Sosialistisk Venstreparti setter derfor av ekstra midler til dette i Revidert budsjett for 2005. Imidlertid kan det tenkes at dette kunne organiseres gjennom et eget fond, som kunne sørge for at når et område ble verna, så var det en egen pott for f.eks. satsing på grønt reiseliv. Disse medlemmer ber Regjeringen komme tilbake til dette i statsbudsjettet for 2006.

Regjeringen prioriterer friluftsliv, og vil sikre en framtidsrettet disponering av forsvarseiendommer til friluftslivsformål. Etter grundige vurderinger av alle eiendommer og anlegg som Forsvaret ikke lenger har bruk for, foreslår Regjeringen at det opprettes en ny post på Miljøverndepartementets budsjett for kjøp av forsvarseiendommer som fortsatt bør beholdes i statens eie for tilrettelegging av friluftsliv.

I Miljøverndepartementets omgrupperingsproposisjon for 2004-budsjettet (St.prp. nr. 25 (2004-2005)) ble Stortinget orientert om at Forsvarsbygg ved Skifte Eiendom i samarbeid med Direktoratet for naturforvaltning og Statskog SF, skulle utarbeide en liste over eiendommer som går ut av Forsvarets bruk, men som fortsatt bør beholdes i offentlig eie for å kunne brukes og tilrettelegges for allment friluftsliv. De budsjettmessige konsekvensene ville Regjeringen komme tilbake til i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2005.

Resultatet av dette arbeidet legges fram under forslag fra Forsvarsdepartementet. På Miljøverndepartementets område foreslås en bevilgning på 22,2 mill. kroner under kap. 1427 ny post 49 Kjøp av eiendommer. Bevilgningen skal dekke utgifter til kjøp av forsvarseiendommer som skal forbli i statlig eie under Direktoratet for naturforvaltning. Videre foreslås det bevilget 2,2 mill. kroner under kap. 1427 post 30 Statlige erverv, båndlegging av friluftsområder, til bistand til kommuners kjøp av forsvarseiendommer som skal bli friluftsområder, jf. nærmere omtale under kap. 1427 post 30.

Det foreslås at post 49 tilføyes stikkordet "kan overføres", da det er usikkert om alle eiendommene vil kunne bli kjøpt i 2005.

Det vises for øvrig til omtale av saken under Forsvarsdepartementet i denne proposisjonen.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under punkt 15.3.2 og vil foreslå å øke kap. 1427 post 49 som er en ny post for "statlige erverv, kjøp av forsvarseiendommer til friluftsformål" med 10 mill. kroner. Disse medlemmer viser for øvrig til sine merknader og forslag i kapitlet om "Friluftsliv" i behandlingen av St.meld. nr. 21 (2004-2005) om Regjeringens miljøvernpolitikk og rikets miljøtilstand.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1427

Direktoratet for naturforvaltning (jf. kap. 4427)

49

(NY) Statlig erverv, kjøp av forsvarseiendommer til friluftsformål, kan overføres, bevilges med

32 200 000"

Posten foreslås redusert med 4 mill. kroner mot en tilsvarende økning i bevilgningen under kap. 1427 Direktoratet for naturforvaltning post 21 Spesielle driftsutgifter og kap. 1441 Statens forurensningstilsyn post 21 Spesielle driftsutgifter, jf. nærmere omtale under disse postene. Den foreslåtte omdisponeringen vil ikke få betydning for kalkingsprosjekter som allerede er i gang.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet går imot kuttet på 4 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at kap. 1427 post 70 til kalking og lokale fiskeformål foreslås kuttet med 4 mill. kroner. Disse medlemmer foreslår å opprettholde aktiviteten i samsvar med faglig råd fra Direktoratet for naturforvaltning. Disse medlemmer er kjent med at det ikke er tilgjengelige tiltaksmidler til å forhindre at eksempelvis ørekyte spres, og mener midler innenfor kap. 1427 post 70 også må prioriteres til kartlegging av risikosoner, bygging av fysiske sperrer, samt utarbeiding og distribusjon av infomateriell gjennom ulike kanaler.

Komiteens medlem fra Senterpartiet mener det gir et helt feil signal til alle dem som driver en stor frivillig innsats med kalking og lokale fisketiltak, når Regjeringen foreslår å kutte post 70. Dette medlem ønsker å opprettholde innsatsen.

Ved behandlingen av rovviltmeldingen og statsbudsjettet for 2005 understreket Stortinget behovet for økt satsing på forebyggende og konfliktdempende tiltak, bl.a. tiltak som kan gi en god lokal forankring av de ulike deler av rovviltpolitikken og redusere frykten mennesker opplever overfor rovvilt.

Arbeidet med å få de nye regionale rovviltnemndene i funksjon er gjennomført med iverksettelse av ny forvaltningsforskrift fra 1. april 2005 og ved at åtte regionale rovviltnemnder er i funksjon fra samme tid. Det er også opprettet og satt i drift et nasjonalt kontaktutvalg for rovvilt i tråd med Stortingets forutsetninger. Det er nå viktig at nemndene og kontaktutvalget gis rammevilkår som gir dem en reell mulighet til å styrke de lokale tiltakene, og oppnå resultater raskt i sitt arbeid. Reindriftsutøvere, husdyreiere, lokalsamfunn og kommuner kan søke om midler til tiltak over denne posten. Rovviltnemndene foretar en strategisk prioritering av bruk av midlene med utgangspunkt i konkrete utfordringer i regionen. Fylkesmannen behandler de enkelte søknadene.

Et av de viktigste konfliktdempende tiltak i rovviltpolitikken er knyttet til gode og omforente bestandsdata. Det vises i den forbindelse til forslag om økning av bevilgningen under kap. 1410 Miljøvernforskning og miljøovervåking post 21 Miljøovervåking og miljødata.

En viktig forutsetning for å nå de nye nasjonale målene i rovviltpolitikken er at de konfliktdempende tiltakene i regi av de regionale nemndene ikke går på bekostning av midlene til effektive tapsforebyggende tiltak. Spesielt er dette viktig i de første årene med en helt ny forvaltningsmodell basert på regionale rovviltnemnder. For å følge opp Stortingets behandling av rovviltmeldingen og Stortingets merknader til statsbudsjettet for 2005, foreslås det derfor å øke bevilgningen med 3 mill. kroner under kap. 1427 post 73 til forebyggende og konfliktdempende tiltak.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til behandlingen av rovviltmeldingen, Innst. S. nr. 174 (2003-2004) hvor det var en bred politisk enighet om at det skulle satses sterkere på forebyggende og konfliktdempende tiltak. Flertallet fremmet i den anledning følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen opprette en ordning hvor forvaltningsregionene får en egen pott penger blant annet til fordeling til kommuner som har store rovviltbelastninger. Kommunene skal selv stå fritt til å velge hvilke rovviltrelatere tiltak de vil bruke pengene til."

Disse medlemmerviser til at flertallet i komiteen i behandlingen av stortingsmeldingen om rovvilt presiserte erfaring viser at kunnskap, informasjon og forståelse for rovvilts adferd bidrar til å redusere frykten for rovvilt kraftig. I denne forbindelsen minner disse medlemmerom at et flertall ved behandling av nevnte melding at et rovviltsenter, f.eks. i Trysil, etter modell av nasjonalparken Abruzzo i Italia, ville kunne stå for både innsamling og evaluering av kunnskap og erfaring, og være et rådgivende organ for kommuner eller enkeltpersoner.

Det er i lys av dette at disse medlemmer mener at den satsingen Regjeringen foreslår når det gjelder forebyggende virksomhet, er for liten og nærmest er å kaste blår i øynene på de som opplever dette problemet på kroppen og som ønsker å satse på forebyggende virksomhet som gjeting og annet. Disse medlemmer ønsker å komme tilbake til dette langt sterkere i budsjettet for neste år, men ønsker også en kraftig økning utover Regjeringens forslag.

Med bakgrunn i dette fremmer disse medlemmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1427

Direktoratet for naturforvaltning (jf. kap. 4427)

73

Forebyggende og konfliktdempende tiltak i rovviltforvaltningen, kan overføres, forhøyes med

8 000 000

fra kr 32 000 000 til kr 40 000 000"

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet legger stor vekt på at de nyopprettede regionale rovviltnemndene skal ha tilstrekkelige virkemidler for å kunne utøve regional rovviltforvaltning. Disse medlemmer viser til at midlene til forebyggende og konfliktdempende tiltak har blitt redusert eller holdt på samme nivå gjennom flere år, samtidig som rovviltbestandene har økt. Disse medlemmer mener heller ikke det er riktig å ta midler fra de forebyggende tiltakene og overføre dem til konfliktdempende tiltak. Disse medlemmer styrker post 73, midler til forebyggende tiltak, med 7 mill. kroner utover Regjeringens forslag.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1427

Direktoratet for naturforvaltning (jf. kap. 4427)

73

Forebyggende og konfliktdempende tiltak i rovviltforvaltningen, kan overføres, forhøyes med

10 000 000

fra kr 32 000 000 til kr 42 000 000"

For å gjennomføre tiltak i Friluftslivets år 2005 på en tilfredsstillende måte, er det nødvendig å øke bevilgningen med 2 mill. kroner. For å dekke inn den økte bevilgningen under denne posten foreslås en tilsvarende reduksjon i bevilgningen under kap. 1427 Direktoratet for naturforvaltning post 30 Statlige erverv, båndlegging av friluftsområder.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under punkt 15.3.2 og øker på denne bakgrunn kap. 1427 post 74 Tilskudd frilufttiltak med 5 mill. kroner for å sikre at Friluftslivets år 2005 blir en suksess.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1427

Direktoratet for naturforvaltning (jf. kap. 4427)

74

Tilskudd til friluftslivstiltak, kan overføres, forhøyes med

7 000 000

fra kr 15 520 000 til kr 22 520 000"

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at bevilgningene til nasjonalparksentrene (naturinformasjonssentra) stort sett har stått på et lavt nivå over flere år, og at de ikke har gitt rom for etablering av de gjenstående planlagte nasjonalparksentrene. Disse medlemmer mener det vil være et viktig signal for vernearbeidet og utviklingen av et grønt reiseliv at Regjeringen i løpet av friluftslivets år, 2005, legger frem en opptrappingsplan for utbygging av nasjonalparksentre og starter etableringen av disse.

På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet for 2006 legge frem en opptrappingsplan for utbygging av flere nasjonalparksentre og starte etableringen allerede i 2005."

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti foreslår å øke bevilgningen på kap. 1427 post 77 med 5 mill. kroner for å starte etableringen av flere nasjonalparksentre i 2005, friluftslivets år.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1427

Direktoratet for naturforvaltning (jf. kap. 4427)

77

Tilskudd til nasjonalparksenter, kan overføres, forhøyes med

5 000 000

fra kr 11 400 000 til kr 16 400 000"