14.8 Kap. 1351 Persontransport med tog
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil understreke at jernbanen er et miljøvennlig og moderne framkomstmiddel for framtida.
Disse medlemmer viser til at den daglige togforbindelsen mellom Oslo og Stockholm ble lagt ned i det samme året som Norge og Sverige markerer at unionen ble oppløst for 100 år siden. Jernbanen har i hele perioden spilt en sentral rolle i frakt av personer og gods mellom våre naboland. Disse medlemmer viser til at Sosialistisk Venstreparti forslo en økning av statlige kjøp på 20 mill. kroner i statsbudsjettet for 2005 for å opprettholde den daglige togforbindelse mellom Oslo og Stockholm.
Disse medlemmer viser til Gränstrafikens forslag om å utvikle et daglig togtilbud for strekningen Örebro-Karlstad, Kongsvinger-Oslo. Forslaget er gjennomarbeidet og forankret i Örebro og Värmlands län og Hedmark fylkeskommune. Gränstrafiken legger opp til en utbygging av den regionale togtrafikken over 3 5 år basert på en avtale mellom de tre fylkene, NSB, SJ og den norske og svenske stat. Trafikkforslaget et utarbeidet i samarbeid med SJ og NSB. Disse medlemmer viser til at de tre fylkene ser utvikling av togtrafikk over grensen som svært vesentlig for regionens utvikling og at fylkene derfor er innstilt på å medfinansiere trafikken med 5-8 mill. kroner pr. år. Behovet for statlige tilskudd utover dette er beregnet til 10-15 mill. kroner pr. år.
Disse medlemmer vil øke bevilgningen til statlig kjøp av persontrafikk med 10 mill. kroner for å finansiere en slik satsing, og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1351 | Persontransport med tog | ||
70 | Kjøp av persontransport med tog, forhøyes med | 10 000 000 | |
fra kr 1 502 000 000 til kr 1 512 000 000" |