Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

14.2 Kap. 1310 Flytransport

I St.prp. nr. 1 (2004-2005) for Samferdselsdepartementet ble det varslet om usikkerhet knyttet til endelig tilskudd til kjøp av innenlandske flyruter grunnet bl.a. nyutlysninger på Værøy og Narvik, samt krav om reforhandling fra anbudsselskapene.

Samferdselsdepartementet kjøper flyrutetjenester etter anbud på innenlandske regionale flyruter. Kontraktene med flyselskapene tildeles for tre år av gangen. Utgangspunktet for kontraktene er at operatøren beholder alle inntekter som trafikkinnholdet genererer. Skulle inntektene bli større eller utgiftene mindre enn beregnet i forhold til kalkyler som ligger til grunn for anbudet, får operatøren beholde mellomlegget. Tilsvarende har ikke Samferdselsdepartementet plikt til å dekke et eventuelt dårligere resultat enn kalkylene skulle tilsi.

I henhold til anbudskontraktene har imidlertid selskapene krav på reforhandling dersom det i løpet av kontraktsperioden inntrer vesentlige og uforutsette endringer i forutsetningene som ligger til grunn for kontraktene. Eksempler på slike reforhandlingskrav kan være større endringer i avgifts- og gebyrnivået.

Med utgangspunkt i ovenstående har Widerøe fremmet reforhandlingskrav i samband med økning i gebyrene for 2004, samt økning i arbeidsgiveravgift i 2005. Det pågår også forhandlinger med anbudsselskapene knyttet til merverdiavgift på persontransport, jf. innføringen i 2004 og økning av satsen med ett prosentpoeng i 2005.

Kato Airline sa opp kontrakten for ruten Narvik-Bodø med virkning fra 8. mars 2004. På grunn av oppsigelsestiden trafikkerte Kato Airline strekningen frem til 8. mars 2005. Samferdselsdepartementet mottok ingen anbud da ruten ble lyst ut. Etter nye forhandlinger med Kato Airline ble selskapet tildelt kontrakt for drift av flyruten for perioden 8. mars 2005 til 31. mars 2006. Den nye kontrakten medførte økte kostnader på om lag 7 mill. kroner i 2005.

På den annen side har den årlige prisjusteringen av tilskuddsbeløpene blitt noe lavere enn hva som ble lagt til grunn i St.prp. nr. 1 (2004-2005). I tillegg vil Widerøe mest sannsynlig få et trekk i tilskuddet i 2005 i forbindelse med dårlig regularitet på anbudsrutene i løpet av høsten 2004. Netto er det et samlet merbehov på om lag 20 mill. kroner, og bevilgningen foreslås økt med dette beløp.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer for Fremskrittspartiet og Kystpartiet viser til at reduksjon i tilskuddet til Avinors regionale flyplasser kan føre til at passasjerer som bruker stamrutenettet må dekke disse kostnadene i form av høyere avgifter. På denne bakgrunn går disse medlemmer imot Regjeringens forslag.