11.3 Kap. 907 Sjøfartsdirektoratet
I forbindelse med behandlingen av ILO-konvensjon nr. 185 om sjøfolks identifikasjonsbevis (SID), jf. St.- meld. nr. 10 og Innst. S. nr. 110 (2004-2005), har Sjøfartsdirektoratet arbeidet med et opplegg for utstedelse av nye ID-kort for norske sjøfolk. Direktoratet legger til grunn at det må utstedes SID for ca. 27 000 registrerte norske sjøfolk. Det tas sikte på at de nye ID-bevisene skal produseres og fases inn i perioden 2005-2010. Kostnadene knyttet til innføring av ID-bevisene er samlet beregnet til ca. 22 mill. kroner, basert på et eget norsk opplegg. Det tilsvarer i overkant av kr 800 pr. utstedt kort.
Det er tatt initiativ til diskusjon med andre europeiske lands myndigheter om samarbeidsløsninger for innføring av SID basert på ILO-konvensjonen. Det ble avholdt et møte i mars 2005 uten at det ble gjort beslutning om en konkret fellesløsning. Arbeidet med dette vil bli videreført. Et samordnet felles opplegg vil redusere det enkelte lands produksjonskostnader.
Utgiftene til utstedelse av ID-kort vil bli belastet Sjøfartsdirektoratets driftsbudsjett under kap. 907 post 1. Det forutsettes at kostnadene i sin helhet skal dekkes av gebyrer fra mottakerne av ID-bevisene og kortene vil ikke bli utstedt før gebyret er innbetalt. Innbetalte gebyrer vil bli budsjettert og inntektsført under kap. 3907 i perioden 2006-2010.
I 2005 vil Sjøfartsdirektoratet få kostnader til tilrettelegging, anbudsinnhenting og anskaffelse av utstyr til utstedelse og kontroll på til sammen ca. 3 mill. kroner. Disse kostnadene vil påløpe uavhengig av om det blir gjennomslag for en samarbeidsløsning for innføring av SID mellom berørte europeiske land. Utstedelsen av ID-bevisene vil starte i 2006 og avsluttes i 2010, med forholdsmessig fordeling av utgiftene.
På denne bakgrunn foreslås bevilgningen økt med 3 mill. kroner, fra 225,8 til 228,8 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Venstre, mener norske sjøfolk må ha europeiske rammebetingelser for ikke å tape i konkurransen om arbeidsplassene. Det er ikke tilstrekkelig at konkurransedyktige støtteordninger kun favner en mindre gruppe av sjøfolkene. Så lenge ikke alle norske sjøfolk har betingelser som gjør dem attraktive som arbeidskraft i Europa, vil konkurransekraften til den norske sjømannsstand være svekket som helhet. Flertallet vil bemerke at den eksisterende nettolønnsordning for sjøfolk i fergerederier i utenriksfart opphører 1. januar 2006 og det er viktig å allerede nå gi et signal om at denne ordningen ønskes videreført.
Flertallet fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2006 fremme forslag om å utvide nettolønnsordningen for sjøfolk basert på følgende forutsetninger:
– Alle norske sjøfolk i konkurranseutsatt fart i NOR, inkludert fartøyskategorier som i dag faller utenfor støtteordninger, inkluderes."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartiet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet 2006 fremme forslag om å utvide nettolønnsordningen for sjøfolk basert på følgende forutsetninger:
– Alle norske sjøfolk i konkurranseutsatt fart i NIS, avgrenset til sertifikatpliktige stillinger, inkluderes.
– Ordningen lovfestes på linje med regelverket i Danmark og Sverige."