11.10 Kap. 950 Forvaltning av statlig eierskap
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett 2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling under kapittel 1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2005 med de endringer som følger av avtalen. I avtalen er det enighet om å øke kapitalbeholdningen til Argentum med 200 mill. kroner. Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen på kap. 950 post 95 med 200 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
950 | Forvaltning av statlig eierskap (jf. kap. 3950 og 5656) | ||
95 | (NY) Egenkapital Argentum, bevilges med | 200 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener Argentum spiller en viktig rolle, og bør få tilført mer kapital slik at selskapet kan fortsette å investere. Argentum ble opprettet ved årsskiftet 2001/2002 med en forvaltningskapital på 2,45 mrd. kroner. Selskapet investerer i private fond, og skal være et slagkraftig verktøy for framtidig verdiskaping og tilførsel av risikokapital i hele landet. Argentum skal også bidra til å utvikle aktive eiermiljøer med bred kompetanse. Disse medlemmer er kjent med at Argentum forventer å investere i mellom 12-15 fond innen midten av 2005. Hvert fond kan forventes å investere i mellom 10 til 20 selskaper. Disse medlemmer foreslår å øke Argentums egenkapital med 550 mill. kroner, til totalt 3 mrd. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
950 | Forvaltning av statlig eierskap (jf. kap. 3950 og 5656) | ||
95 | (NY) Egenkapital Argentum, bevilges med | 550 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet viser til at Argentum fondsinvesteringer AS er et virkemiddel for å bedre risikokapitaltilgangen til næringslivet i et samarbeid mellom staten og private. Disse medlemmer mener selskapets virksomhet, etter en fond-i-fond modell innen private equity, har fungert tilfredsstillende til nå. Disse medlemmer registrerer imidlertid at Argentum fondsinvesteringer AS på det nærmeste vil ha kommitert hele sin nåværende kapitalbase i løpet av 2005. Dersom selskapets investeringsstrategi skal realiseres, er det nødvendig med en ytterligere kapitalallokering fra staten. Disse medlemmer foreslår at Argentum fondsinvesteringer AS styrkes i tråd med selskapets investeringsstrategi.
Disse medlemmer understreker at det blir opp til styret i Argentum å organisere virksomheten på en slik måte at forvaltningen blir kostnadseffektiv samtidig som selskapets målsettinger nås. Disse medlemmer mener at Argentum må ha anledning til å organisere sin forvaltningskompetanse og selskapsstruktur slik at både privat og statlig kapital ønsker å gjøre bruk av forvaltningskompetansen.
Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 1,8 mrd. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende 1,8 mrd. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
950 | Investeringsselskap | ||
95 | (NY) Egenkapitalinnskudd, bevilges med | 1 800 000 000 | |
4353 | Egenkapital Argentum | ||
70 | (NY) Tilskudd til egenkapital i Argentum, bevilges med | 1 800 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett for 2005 mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær tilslutning til Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett med de endringer som følger av avtalen. Disse medlemmer slutter seg på denne bakgrunn subsidiært til forslaget fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Stortinget samtykket i forbindelse med behandlingen av fusjonen mellom DnB Holding ASA og Gjensidige NOR ASA at statens eierandel i det fusjonerte selskapet skal utgjøre 34 pst. innen utgangen av 2004, jf. St.prp. nr. 59 (2002-2003), Innst. S. nr. 212 (2002-2003) og vedtak nr. 461 og 462. Nærings- og handelsdepartementet fikk fullmakt av Stortinget til å utgiftsføre kjøp av aksjer til den statlige eierandelen utgjør 34 pst. Denne fullmakten ble senere forlenget ut 2005 ved stortingsvedtak 9. desember 2004, jf. St.prp. nr. 1 og Budsjett-innst. S. nr. 8 (2004-2005).
I St.prp. nr. 1 (2004-2005) fremgår det at DnB NOR ASA har opsjonsprogrammer for sine ansatte som ved utøvelse innebærer at det utstedes nye aksjer. Utøvelse av opsjonsrettigheter reduserte statens eierandel til 33,54 pst. høsten 2004. I løpet av november og desember ervervet staten 6,1 mill. aksjer i DnB NOR ASA for 350 mill. kroner slik at statens eierandel ved utgangen av 2004 igjen var 34 pst.
I mars 2005 er det utstedt 9 736 376 aksjer i DnB NOR ASA som siste del av disse opsjonsprogrammene. Det innebærer at staten må kjøpe 3 310 368 aksjer i løpet av 2005 for å opprettholde en eierandel på 34 pst., jf. fullmakten til å utgiftsføre kjøp av aksjer i DnB NOR ASA uten bevilgning under kap. 950 Forvaltning av statlig eierskap, post 96 Aksjer. Departementet vil komme tilbake til de bevilgningsmessige sider ved utnyttelsen av fullmakten i omgrupperingsproposisjonen til høsten.
Komiteen tar dette til etterretning.