Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

10.9 Kap. 2530 Fødselspenger og adopsjonspenger

Bevilgningen til fødselspenger ble i saldert budsjett anslått til 9 599,5 mill. kroner. Det anslås et mindrebehov på 159,0 mill. kroner, hovedsakelig som følge av lavere anslag på veksten i utbetalingene av fødselspenger pr. kvinne enn lagt til grunn i saldert budsjett.

Komiteen tar dette til etterretning.

I St.meld. nr. 29 (2002-2003) Om familien - forpliktende samliv og foreldreskap uttales det at Regjeringen vil arbeide for å utvide fedrekvoten i form av en forlengelse av den samlede permisjonstiden. Det vises til at et pålegg om at fedre skal ta ut en større del innenfor den eksisterende stønadsperioden vil legge sterke begrensninger på foreldrenes valgfrihet. Mange vil dessuten oppleve dette som en begrensning av etablerte rettigheter. Fedrekvoten bortfaller hvis den ikke benyttes. Dersom fedrekvoten utvides innenfor dagens stønadsperiode, og far av en eller annen grunn ikke benytter sin kvote, vil dette få konsekvenser for familiens rett til lønnet permisjon i barnets første leveår. Ved behandlingen av St.meld. nr. 29 (2002-2003) understreket komiteens flertall at en utvidelse av fedrekvoten ikke må gå på bekostning av mors rettigheter, og merket seg at det foreslås en gradvis økning i pappapermisjonen.

Ved behandlingen av St.prp. nr. 1 (2004-2005) uttalte familie-, kultur- og administrasjonskomiteen "at det er nødvendig at fars permisjon etter fødselen blir utvidet. Dette er et viktig skritt i retning av et likestilt foreldreskap, og viktig for barnets rett til tidlig tilknytning til begge foreldre".

Det foreslås å utvide fedrekvoten med 1 uke i form av en forlengelse av den samlede stønadsperioden ved fødsel og adopsjon. Det foreslås at endringen iverksettes fra 1. juli 2005 med virkning for barn født eller adoptert fra og med denne dato. Forslaget vil gjelde fedre som i dag har rett til fedrekvote. Den ekstra uken går til mor dersom far har unntak fra fedrekvote, hvis far ikke har rett til fedrekvote eller dersom mor er alene om omsorgen for barnet.

Merutgiften er anslått til 265 mill. kroner når ordningen får helårsvirkning. I 2005 er merutgiftene anslått til om lag 13,5 mill. kroner, tilsvarende 5 prosent av helårseffekten.

På bakgrunn av ovennevnte foreslås det å redusere bevilgningen på kap. 2530 post 70 med 145,5 mill. kroner.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker ikke å støtte forslag om utvidet pappapermisjon av flere årsaker.

For det første bør all fødselspermisjon deles likt mellom de to foreldre. Et av de beste bidrag til likestilling er å behandle begge foreldre likt, også i forhold til offentlige ytelser. Det betyr at enten bør hele fødselspermisjonen kunne tas ut av den ene eller andre forelder, eller så bør begge foreldre ha en like stor "reservert" kvote av permisjonen.

Den andre grunnen til at disse medlemmer går imot forslaget er at en utvidelse av permisjonsordningen har en helårs provenyeffekt på 265 mill. kroner, penger som kan brukes på andre områder. Den tredje årsaken er at en slik utvidelse på ingen måte hører hjemme i revidert budsjett. Disse medlemmer foreslår å redusere bevilgningen med 13,5 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende 159 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2530

Fødselspenger og adopsjonspenger

70

Fødselspenger til yrkesaktive, overslagsbevilgning, nedsettes med

159 000 000

fra kr 9 599 500 000 til kr 9 440 500 000"

Det er bevilget 390 mill. kroner til engangsstønad ved fødsel og adopsjon. Det anslås et merbehov på 20 mill. kroner som følge av at nye prognoser tyder på om lag 550 flere kvinner med engangsstønad enn antatt i saldert budsjett.

På bakgrunn av ovennevnte foreslås det å øke bevilgningen på kap. 2530 post 71 med 20 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Det anslås et merbehov på 9 mill. kroner til adopsjonspenger utover årets bevilgning på 141 mill. kroner. Dette skyldes at det anslagsvis vil være 50 flere kvinner med adopsjonspenger i 2005 enn lagt til grunn i saldert budsjett. Gjennomsnittlig utbetaling anslås imidlertid noe lavere.

På bakgrunn av ovennevnte foreslås det å øke bevilgningen på kap. 2530 post 73 med 9 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.