10.2 Kap. 844 Kontantstøtte
Bevilgningen til kontantstøtte i saldert budsjett er på 2 860 mill. kroner. Utgiftsbehovet anslås nå til 2 950 mill. kroner. Blant annet som følge av færre nye barnehageplasser i 2004 enn måltallet på 8 000 barn under 3 år, er det anslått et merbehov på 90 mill. kroner på posten.
Kontantstøtte gis for barn mellom ett og tre år som ikke eller bare delvis gjør bruk av barnehageplass med offentlig driftstilskudd. Aldersgrensen på tre år gjelder også for adoptivbarn. Det betyr at mange adoptivfamilier ikke har mulighet til å gjøre bruk av kontantstøtteordningen i to år, slik andre familier har.
Barne- og familiedepartementet foreslår derfor at adoptivbarn skal gis rett til kontantstøtte i to år etter at stønadsperioden for fulle adopsjonspenger er utløpt. Retten vil gjelde for barn under skolealder. Barne- og familiedepartementet foreslår at endringen trer i kraft 1. juli 2005.
Utgiftene anslås til 12 mill. kroner på årsbasis. Barne- og familiedepartementet legger til grunn at utgiftene ved iverksettelse fra 1. juli 2005 vil være om lag 3,5 mill. kroner i 2005. Forslaget forutsetter endring av kontantstøtteloven og Barne- og familiedepartementet vil om kort tid fremme forslag om nødvendige lovendringer.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås det å øke bevilgningen på kap. 844 post 70 med 93,5 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at kontantstøtten gjelder for barn mellom ett og tre år som ikke eller bare delvis gjør bruk av barnehageplass med offentlig driftstilskudd. Disse medlemmer merker seg at Regjeringen foreslår at adoptivbarn skal gis rett til kontantstøtte i to år etter at stønadsperioden for fulle adopsjonspenger er utløpt, og at retten til kontantstøtte for adoptivbarn skal gjelde i to år, men utvides til skolealder.
Disse medlemmer peker på at forskning viser at barnehagen er svært viktig for den sosiale utviklingen til barn, og at barn som har gått i barnehage har en bedre sosial utvikling og takler overgang til skole bedre enn barn som ikke har gått i barnehage. Disse medlemmer peker også på det 3-årige forsøket med gratis barnehage til 4-5-åringer i bydel Gamle Oslo (Prosjekt Indre Øst). Evalueringen viste en bedre språkutvikling og integrering av innvandrerbarn, og dermed en bedre overgang til skolen for disse barna.
Disse medlemmer ser at Regjeringens forslag om utvidelse av kontantstøtten utelukkende vil gjelde for adoptivbarn over 3 år som kommer fra andre land. Disse medlemmer viser til at det aldri skjer en direkte adopsjon av norske barn som er 3 år, uten at de har vært fosterhjemsplassert i utgangspunktet. Disse medlemmer peker på at adoptivbarn over 3 år, er fremmedspråklig når de kommer til Norge. De trenger både den sosiale og språklige ferdigheten de får i barnehagen.
Disse medlemmer mener at det svakeste punktet ved Regjeringens forslag, er at kontantstøtten er knyttet til ikke-bruk eller delvis bruk av barnehageplass med offentlig driftstilskudd. Bruk av barnehageplass fører til trekk i kontantstøtten.
Disse medlemmer viser til at norske fosterforeldre som blir fosterforeldre for større småbarn med problemer av sosial/fysisk/psykisk art, kan i en periode få tilbud om lønnskompensasjon gjennom barnevernet. Disse medlemmer mener at det er sannsynlig at adoptivbarn som kommer til Norge etter spedbarnsalder, kan ha traumatisk opplevelser, oppvekst på barnehjem og/eller funksjonshemminger m.m. Disse medlemmer mener at det bør gjøres en utredning av adoptivbarn som kommer til Norge, med tanke på hvilke behov barnet har, og hvilke hjelpetiltak som bør tilbys adoptivforeldrene for at foreldrene skal kunne takle eventuelle traumer, ulike funksjonshemminger og/eller andre typer problemer.
Disse medlemmer mener at hjelpetiltak skal rettes mot foreldre og barn med hjelpebehov. Disse medlemmer mener at verken Regjeringens eller Sosialistisk Venstrepartis forslag bør implementeres uten at relevante faginstanser har fått forslagene ut til høring. På denne bakgrunn går disse medlemmer imot at kontantstøtten utvides til å gjelde adoptivbarn til skolealder, og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere hjelpetiltak for adoptivforeldre og adoptivbarn med hjelpebehov."
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endringer:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
844 | Kontantstøtte | ||
70 | Tilskudd, overslagsbevilgning, forhøyes med | 90 000 000 | |
fra kr 2 860 000 000 til kr 2 950 000 000" |