Vedlegg: Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til Stortingets presidentskap, datert 23. mai 2005
Jeg viser til at Regjeringen la fram St.prp. nr. 50 (2004-2005) Bjørvikaprosjektet i Oslo 8. april 2005.
Statens vegvesen har hatt to kontrakter ute på anbud som utgjør om lag 40 prosent av styringsramma på 3 920 mill. kr.
For Sørenga var det anbudsåpning 6. april 2005. Byggherreoverslaget for Sørenga var beregnet til 824 mill. kr. Det laveste innkomne anbudet var på 950 mill. kr.
For senketunnelen var det anbudsåpning 20. mai 2005. Byggherreoverslaget var beregnet til 750 mill. kr. Det laveste innkomne anbudet var 953 mill. kr.
Sammenlikner man byggherreoverslagene med de laveste anbudene, er kostnadsøkningen så langt på om lag 330 mill. kr Det er for tidlig nå å si hvilke anbud som vil bli valgt.
Anbudsåpning for Havnelageret vil være 17. juni 2005.
Forklaringen på kostnadsøkningen er i all hovedsak knyttet til høyere materialkostnader enn beregnet (Vegdirektoratet opplyser at prisene på betong har steget med om lag 22 prosent fra 1. kvartal 2004 til 1. kvartal 2005), høy risikoprising og høy aktivitet i markedet.
Siden Sørenga og senketunnelen utgjør om lag 40 prosent av styringsramma på 3 920 mill. 2005-kr, har jeg nå bedt Vegdirektoratet om en vurdering av kostnadsutviklingen for prosjektet.