9. Apotekdekningen
Det framholdes at et av målene på legemiddelområdet er at befolkningen skal ha tilgang til sikre og effektive legemidler uavhengig av betalingsevne.
Apotekene og medisinutsalgene er i dag den forsyningskanalen som garanterer for tilgjengeligheten. Det finnes i dag ikke alternativer til apotek som i like stor grad kan ivareta alle pasientgruppers ulike behov. Det understrekes at en god apotekdekning også i framtiden vil være ett av de viktigste virkemidlene for å sikre god tilgjengelighet til legemidler og veiledning i bruken av dem.
Det uttales at det ikke synes å være behov for at myndighetene av hensyn til pasientenes helse skal stimulere til en utvidelse av dagens apotektilbud, men at hensynet til distrikts- og helsepolitiske mål taler for at myndighetene utformer en egen politikk for å sikre hensiktsmessig tilgang til legemidler i disse områdene.
Departementet vil føre en etableringspolitikk som tar utgangspunkt i å sikre opprettholdelse av apotektilbud i de 160 kommunene der det i dag bare er ett apotek.
Det framholdes at driftsstøtteordningen i mange år har vært et virkemiddel for å sikre opprettholdelse av apotek i distriktene. I de siste årene har det blitt utbetalt mellom 5-10 mill. kroner årlig til om lag 15 distriktsapotek. Både geografiske og økonomiske kriterier må være oppfylt for at et apotek skal kunne søke om driftsstøtte. Driftsstøtten har tradisjonelt vært finansiert av næringen selv gjennom legemiddelavgiften. Departementet vil videreføre dagens ordning hvor økningen i driftsstøttebehov reflekteres i økning av legemiddelavgiften. Departementet vil også i samråd med apoteknæringen vurdere retningslinjene for driftsstøtte på nytt. Departementet vil videre foreslå endringer av apotekloven som åpner for at enkelte driftskrav kan fravikes av myndighetene for distriktsapotek med særskilte behov. Departementet vil utforme kriterier for hvilke apotek som kan gis rett til å fravike driftskravene. Det framholdes at dersom andre tiltak ikke fører fram, vil departementet pålegge apotekene i sentrale strøk å drive utkantapotek.
Komiteen er tilfreds med at det i meldingen legges opp til at apotekdekningen skal beholdes, selv om det også må være et mål å få til nyopprettelser i distriktene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil understreke at en forutsetning for å oppnå dette er at det enkelte apoteks driftsgrunnlag ikke svekkes.
Komiteen viser til at en etter at ny apoteklov trådte i kraft, har fått mange nye apotek, men disse er kommet i det sentrale Østlandsområdet og i andre tettbygde strøk. Bare et fåtall er kommet i kommuner som ikke hadde apotek fra før.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har merket seg at det hevdes at apoteklovens driftskrav til apotek kan være tyngende for distriktsapotek med begrenset driftsgrunnlag, og at det derfor er tenkelig å fravike driftskrav knyttet til faglig bemanning.
Disse medlemmer mener det er uheldig å svekke fagligheten og dermed over tid tilliten til apoteket. Disse medlemmer ber departementet heller vurdere hvordan driften kan sikres gjennom ordinær inntjening og eventuell bruk av dagens driftsstøtteordning.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at det i meldingen fremmes flere forslag for å opprettholde etableringen av apotek i distriktene; m.a. vil departementet i samråd med apoteknæringen vurdere retningslinjene for driftsstøtte på nytt. Endringene må utformes slik at de ikke åpner for uforsvarlig håndtering av legemidler og redusert pasientsikkerhet.
Flertallet mener at det kan være grunn til å foreta en ny vurdering av hvilke krav som skal stilles for at et apotek kan drives som filial. Det vises til at filialapotek som ledes av en bestyrer på vegne av driftskonsesjonæren, bare tillates i unntakstilfeller. Av hensyn til tilgjengelighet for kundene bør ikke kravene til drift av filialene være for rigide.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er opptatt av at vi må bruke flere virkemidler for å sikre opprettholdelse av apotek i distriktene og i tillegg legge til rette for nye apotek på steder hvor det er lang avstand til nærmeste apotek. Disse medlemmer mener at det bør legges bedre til rette for nyetablering av distriktsapoteker gjennom å se på å begrense antall nyetableringer av apotek ved tettsteder hvor apotekdekningen allerede er god. Driftsstøtteordningen finansiert gjennom legemiddelavgiften har vært en vellykket ordning for å sikre distriktsapoteker. Disse medlemmer mener at man bør kunne vurdere ordningen med filialapotekstatus med målsetting om at det skal bli lettere å etablere slike. Samtidig er disse medlemmer opptatt av at filialapotekene ikke skal miste sin faglige profil og være mest mulig tilgjengelig for kundene.
Komiteen fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest mulig komme med en vurdering av om driftsstøtteordningen for apotek fungerer bra nok i forhold til å opprettholde og etablere nye distriktsapotek. En slik evaluering må også inneholde en vurdering av og løsning på spørsmålet om en apotekvaktordning som dekker behovet i alle deler av landet."