Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Innledning

Det vises til at Stortinget ved behandlingen av Innst. O. nr. 29 (2003-2004) ba Regjeringen om å legge frem "en bred og helhetlig gjennomgang av blåreseptordningen, herunder også prosedyrer for saksbehandlingen og bevilgningsmessige ordninger". I St.meld. nr. 18 (2004-2005) foretar Helse- og omsorgsdepartementet en slik gjennomgang. I meldingen evaluerer departementet også apotekloven og gir en samlet gjennomgang av legemiddelområdet. Gjennomgangen inkluderer blant annet riktig forskrivning og bruk av legemidler, forholdet mellom legemiddelindustri og leger, behovet for forskning og produsentuavhengig informasjon, apotekdekningen, adgang til forsendelse av legemidler, prisregulering og utfordringer knyttet til refusjonssystemet.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hild­eng, Asmund Kristoffersen og Gunn Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent Høie og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet, lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund og Per Steinar Osmundnes, og fra Senterpartiet, Ola D. Gløtvold, mener det er viktig å få til ei mest mulig helhetlig behandling av legemiddelpolitikken. Det samlete legemiddelområdet består av en rekke enkeltelementer som i stor grad henger sammen. Forandring i ett ledd kan ha konsekvenser for andre. Eksempelvis vil legens forskrivningspraksis ha innflytelse på omsetning og etterspørsel etter legemidlene, på pasientenes helsetilstand, myndighetenes kostnadsbilde mv. Arten av legemiddelinformasjon påvirker i sin tur legenes valg, pasientenes ønsker, myndighetenes refusjonspolitikk osv. Myndighetene må fortløpende vurdere utviklingen innenfor hele sektoren og ta initiativ til forandring, ofte innenfor et begrenset område, f.eks. et legemiddels refusjonsverdighet.

Komiteen har merket seg at større og mindre forandringer over tid kan forrykke balansen i et helhetlig opplegg. Dessuten kan det være krevende å se konsekvensene for pasienter, næring, forskriver, myndigheter m.fl. når det blir gjort forandringer som ikke alltid er satt i en helhetlig ramme. Stortinget har derfor etterspurt en mer helhetlig gjennomgang av legemiddelområdet som denne meldingen tar sikte på å være et svar på.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, viser til grundige analyser i meldingen som i neste omgang danner grunnlag for å opprettholde dagens ordninger på ulike områder eller foreslå forandringer på andre.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet har merket seg at Regjeringen ved fremleggelsen av denne meldingen mener å ha fulgt opp stortingsflertallets vedtak i Innst. O. nr. 29 (2003-2004) om å legge frem en bred og helhetlig gjennomgang av blåreseptordningen, herunder prosedyrer for saksbehandlingen og bevilgningsmessige ordninger. Videre foretas en evaluering av apotekloven og en samlet gjennomgang av legemiddelområdet. Disse medlemmer er imidlertid skuffet over at en i meldingen bare i svært liten grad omtaler hvilke forvaltningsmessige grep som må gjøres for å kunne sikre pasientene en raskere og bedre tilgang til de beste og mest effektive legemidler. Disse medlemmer er av den oppfatning at Regjeringen heller ikke i tilstrekkelig grad drøfter de positive effekter en vil kunne oppnå både for pasientene, deres pårørende, arbeidsgivere og samfunnet dersom en fikk tilgang til disse mest effektive legemidler. Disse medlemmer mener at meldingen gir en relativt god beskrivelse av mange områder innen legemiddelområdet og da i første rekke knyttet opp imot forskrivning og apotekomsetning, men at den gir relativt få konkrete innspill til effektive tiltak som raskt kan settes i verk.