Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

1. Sammendrag

Departementet går i meldingen inn for å styrke opplæringen for de innsatte i norske fengsler. Viktige tiltak i meldingen er bedre mulighet for tilpasset opplæring, større vekt på yrkesfaglig utdanning og oppfølging etter fengselsopphold. Dagens modell for forvaltningssamarbeid videreføres.

Meldingen er en oppfølging av vedtak i Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2004, jf. Budsjett-innst. S. nr. 12 (2003-2004) og Budsjett-innst. S. nr. 12 (1997-1998). Departementet legger den strategien som nå følges for kvalitetsutvikling i grunnopplæring, jf. Innst. S. nr. 268 (2003-2004) om St.meld. nr. 30 (2003-2004) Kultur for læring, til grunn også for opplæringen innenfor kriminalomsorgen. Viktig her er en inkluderende og likeverdig opplæring og kompetanseheving for lærere og instruktører. Ellers bygger meldingen på de årlige rapportene fra fylkesmannen i Hordaland og en omfattende, forskningsbasert evaluering av fengselsundervisningen, med data fra 2000-2002. Det er også laget en kartleggingsrapport om innsattes utdanningsbakgrunn og -ønsker.

Departementets vurderinger og forslag bygger i stor grad på evalueringsrapportene. Departementet ser det som viktig at innholdet i opplæringen er det samme, og gir sammen kompetanse, som i skoleverket ellers. Dette bidrar til at den innsatte kan leve et liv uten ny kriminalitet etter endt straffegjennomføring. Departementet viser til at innsatte oppgir å ha ulike lærevansker, og vil iverksette et pilotprosjekt for å utvikle målrettet tilpasset opplæring. Videre vil veilednings-materiell bli utarbeidet for å bedre norskopplæringen for minoritetsspråklige i fengsel. Departementet vil følge arbeidet til det sentrale forumet som ser på løsninger for bruk av IKT i fengselsundervisningen, og vurdere behov for ytterligere innsats. Fengsel, Aetat og skole må lokalt legge til rette for deltakelse i høyere utdanning.

Et viktig virkemiddel i meldingen er at det skal tilbys realkompetansevurdering av innsatte som har rett og ønsker det. På den måten vil en få kartlagt hva slags utdanning den enkelte har behov for. Vurderingen vil også gi verdifull dokumentasjon etter endt soning. Departementet vil derfor gjennomføre et pilotprosjekt. Dette går ut på at domfelte umiddelbart etter avsagt dom får tilbud om realkompetansevurdering og også tilbud om et helhetlig utdanningsløp som begynner før soning og fortsetter både under og etter soning. Departementet vil videre gjennomføre et pilotprosjekt om oppfølgingen av utdanning etter løslatelse.

Av i alt 47 fengsler er det i dag 13 som ikke gir tilbud om opplæring. Departementet vil se nærmere på behovet for å gi opplæring også ved disse fengslene.

Departementet mener at arbeidsdriften og driften av fengselet kan utnyttes bedre som læresteder for yrkesfaglig opplæring. Departementet foreslår tiltak for å utvide tilbudet om yrkesfaglig utdanning. God yrkesfaglig utdanning gir bedre muligheter for arbeid når fengselsoppholdet er tilbakelagt.

Departementet legger opp til kompetanseheving for lærerne i fengselsundervisningen, særlig innenfor tilpasset opplæring der behovet for kompetanse er stort.

Departementet gjennomgår organiseringen av opplæringen innenfor kriminalomsorgen i meldingen. Den lokale skolens rolle og arbeidsmåte drøftes bl.a. med hensyn til rådgivning, dokumentasjon av delkompetanse, hospiteringsordninger og fokus på unge innsatte. Departementet mener god opplæring i fengsel forutsetter tverretatlig samarbeid. Det legges opp til regional erfaringsspredning. Departementet mener opplæringen innenfor kriminalomsorgen må integreres i Utdanningsdirektoratets ordinære tilsyns- og utviklings­arbeid. Når det gjelder realkompetanse og voksenpedagogikk, er VOX en naturlig samarbeidspart og bidragsyter.

Departementet gjennomgår rettighetsspørsmål i meldingen, blant annet med sikte på å sikre rettighetene til utenlandske innsatte. I forhold til ressursbruk er det lagt særlig vekt på rettighetene til innsatte som ikke har skoletilbud. Departementet vil arbeide videre med å identifisere behovet for rettighetsbasert opplæring og vurdere om det er behov for å komme tilbake til dette arbeidet i forbindelse med den ordinære budsjettprosessen. Det skal også arbeides videre med å vurdere omfanget av de utenlandske fangenes rett til opplæring etter internasjonale avtaler.

Departementet mener de øvrige tiltakene i meldingen vil kunne ha visse økonomiske konsekvenser. Disse antas å kunne bli dekket innenfor gjeldende økonomiske rammer.