Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 4: Brev fra Fiskeri- og kystdepartementet v/statsråden til samferdselskomiteen, datert 7. mars 2005

Det vises til brev av 21. februar 2005 fra Stortingets samferdselskomité med spørsmål nr. 11, 12, 13 og 14 i tilknytning til St.meld. nr. 14 (2004-2005) På den sikre siden - sjøsikkerhet og oljevernberedskap.

Nedenfor følger svar på spørsmål 11 - 14.

I meldingens kapittel 3 er risiko for akutte utslipp fra skipstrafikken langs kysten vurdert. Dette er vurdert ut fra transport på sjø av råolje, oljeprodukter og kjemikalier.

I analysen er det lagt en praktisk, beredskapsmessig synsvinkel til grunn. Olje er i denne sammenheng definert som råolje og raffinerte produkter av råolje, herunder ulike grader av bunkersolje.

Kjemikalier eller kjemiske stoffer er i miljøvernmyndighetenes regelverk definert som:

"Grunnstoffer og deres kjemiske forbindelser med andre grunnstoffer, slik de forekommer naturlig eller industrielt fremstilt. Dette omfatter også tilsetningsstoffer som er nødvendig for å bevare stoffets stabilitet, samt urenheter som oppstår fra den produksjonsprosess som benyttes, unntatt løsemidler som kan utskilles uten at det påvirker stoffets stabilitet eller endrer dets sammensetning."

Olje er i henhold til denne definisjonen et kjemikalium, og i meldingen er derfor ordlyden olje og "andre kjemikalier" anvendt.

Gassen fra Snøhvitområdet er en rikgass , hovedsakelig bestående av metan, og behandles i landanlegget på Melkøya før den kjøles ned i væskeform og eksporteres med spesialskip. Rikgassen innholder også kondensat (naturbensin) som tas ut og er et eget eksportprodukt. Rikgassen inneholder videre våtgassene butan og propan.

Skipstrafikken til og fra anlegget i driftsfasen kan deles i flere grupper, men mest relevante i denne sammenheng er LNG-skip, LPG skip og kondensatskip. Det er derfor flere kjemikalieprodukter som vil bli transportert fra Melkøya, og som kan utgjøre fare for akutt kjemikalieforurensning. Miljøeffekter av større akuttutslipp av f.eks. kondensat til marint miljø er mindre kjent. Slike utslipp forventes imidlertid primært å utgjøre en brann-/eksplosjonsfare, mens miljøkonsekvensene hovedsakelig vil være av lokal karakter.

På samme måte som ved f.eks. Sture og Mongstad, innseilingen til Kårstø og innseilingen til Grenland, blir det derfor lagt stor vekt på forebyggende tiltak i tilknytning til skiptrafikken til og fra Melkøya. Trafikken med gasskip til Melkøya vil være lospliktig. I tillegg vil det bli fastsatt særlige regler om bruk av farvannet, herunder bl.a. seilingsrestriksjoner ved dårlig sikt og krav om taubåteskorte.

I forhold til anlegget på Melkøya og beredskapen der vil Kystdirektoratet påse at bedriften aksjoner på en tilfredsstillende måte dersom det oppstår et akuttutslipp av miljømessig betydning.

Kystdirektoratet sluttførte i 2004 en undersøkelse av transporten av kjemikalier på skip i norsk territorialfarvann/havner, økonomisk sone og fiskevernsonen ved Svalbard. Kjemikalier ble i denne sammenheng avgrenset til andre kjemikalier enn olje, inkludert kondenserte gasser. Undersøkelsen var avgrenset til kjemikaliers miljørisiko. Kartleggingen ble basert på data fra Statistisk sentralbyrå og en spørreundersøkelse blant norske industribedrifter med egen havn.

Når det gjelder transport av de mest forekommende kondenserte gasser på skip, slike som ammoniakk, klor og svoveldioksid, viser undersøkelsen at denne er begrenset. Kystdirektoratet opplyser at så langt kartlegging i 2003 og 2004 viser, er det ingen transport av klorgass med skip til/fra norske havner og virksomheter. Kystdirektoratet har også henvendt seg til Statens forurensningstilsyn (SFT) og til virksomheter i Grenlandsområdet i denne sammenheng, og Kystdirektoratet opplyser at det ikke foregår sjøverts transport av klorgass i området. Det er opplyst at Norsk Hydro Polymer importerer noe EDC (etylendiklorid), men denne fases ut til sommeren når en ny klorfabrikk tas i bruk.

Som nevnt ovenfor i svar på spørsmål 11 er risiko for akutte utslipp fra skipstrafikken langs kysten vurdert i meldingens kapittel 3. Miljørisikoen er vurdert ut fra transport på sjø av råolje, oljeprodukter, herunder ulike grader av bunkersolje, og kjemikalier. I analysen er det lagt en praktisk, beredskapsmessig synsvinkel til grunn.

I en slik sammenheng er det ikke hensiktsmessig å gå inn på fysikalske og kjemiske egenskaper og konsekvenser for alle kjemikalier og produkter som transporteres i norske farvann.

Kystdirektoratet har imidlertid tilgang på flere databaser med opplysninger om kjemikalier. Dersom detaljerte opplysninger for enkeltstoffer ønskes, kan Fiskeri- og kystdepartementet gjennom Kystdirektoratet være behjelpelig med å fremskaffe datablader for disse stoffene. Det bes i så fall om at komiteen spesifiserer hvilke stoffer det er ønskelig med nærmere informasjon om.