Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 1: Brev fra Fiskeri- og kystdepartementet v/statsråden til samferdselskomiteen, datert 14. februar 2005

Det vises til brev fra Samferdselskomiteen i Stortinget, mottatt i Fiskeri- og kystdepartementet 10. februar 2005.

I brevet stiller komiteen 6 spørsmål i tilknytning til St.meld. nr. 14 (2004-2005) På den sikre siden - sjøsikkerhet og oljevernberedskap.

Vedlagt (./.) følger Fiskeri- og kystdepartementets svar på spørsmål nr. 1og spørsmål nr. 2. Svar på de øvrige spørsmålene i brevet vil bli sendt Samferdselskomiteen i Stortinget om kort tid.

I St meld. nr. 14 er det gitt en samlet fremstilling av bakgrunnen for og dimensjoneringen av den statlige slepebåtberedskapen for Nord-Norge. I utgangspunktet ivaretas beredskapen gjennom tilstedeværelse av privat slepebåtkapasitet. I Sør-Norge er derfor dette ivaretatt av det kommersielle markedet. I Nord-Norge er tilsvarende kapasitet pr. i dag ikke tilgjengelig. Fiskeri- og kystdepartementet har derfor etablert en statlig slepebåtberedskap i nordområdene. Dette gjøres i samarbeid med Forsvarsdepartementet.

Det er imidlertid prosesser knyttet til kommersielle aktiviteter i Nord-Norge som vil kunne medføre at private slepebåter med nødvendig kapasitet etableres i Nord-Norge. Den statlige slepebåtberedskapen må derfor vurderes fortløpende i forhold til utviklingen i privat sektor. Prosjekter som kan ha betydning for denne vurderingen er omtalt i St. meld. nr. 14, og som eksempler kan nevnes etableringen av anlegget på Melkøya utenfor Hammerfest og en mulig omlastingsfunksjon av olje i Bøkfjorden i nærheten av Kirkenes.

I og med at tilstedeværelsen av det private slepebåtmarkedet er avhengig av utviklingen av ulike prosjekter, må den totale beredskapen knyttet til slepekapasiteten vurderes i forhold til hvordan de ulike prosjektene etableres og innfases. Et konkret prosjekt er etableringen av Melkøya som er knyttet opp mot utbyggingen av Snøhvit-feltet. I forbindelse med etableringen av anlegget på Melkøya vil det bli leid inn tre slepefartøy. Det vil i løpet av 2005 bli avklart når virksomheten på Melkøya og Snøhvit starter opp. Etter planen vil dette skje i løpet av 2006. Datoen for en slik oppstart vil derfor kunne få betydning for dimensjoneringen av den statlige slepebåtkapasiteten i 2006.

Som fremhold i St meld. nr. 14 og under punktene i) og ii) over er det etablert en statlig slepebåtberedskap i nordområdene. Modellen vil, som omtalt, bli justert ut i fra utviklingen knyttet til tilstedeværelse av tilgjengelig privat slepebåtkapasitet.

Stortinget er holdt løpende orientert om etableringen av den statlige slepebåtberedskapen i Nord-Norge, og det vises i denne forbindelse til St. meld. nr. 12 (2001-2002) Rent og rikt hav (Havmiljømeldingen), St.prp. nr. 65 (2002-2003) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer medregnet folketrygden 2003, St.prp. nr. 1 (2003-2004) for henholdvis Fiskeri- og kystdepartementet og Forsvarsdepartementet, St.prp nr. 6 (2003-2004) Om innleie av slepefartøy for Nord-Norge og budsjettmessig inndekning for 2003, St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 10 (2003-2004) Om innleie av slepefartøy for Nord-Norge og budsjettmessig inndekning for 2003, St.prp. nr. 63 (2003-2004) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet medregnet folketrygden 2004, St.prp. nr. 1 (2004-2005) for Fiskeri- og kystdepartementet og i foreliggende stortingsmelding. Stortinget vil bli holdt informert om den videre utvikling i saken. Tidspunktet for den konkrete informasjonen vil være avhengig av utviklingen i det private markedet og betydningen dette vil ha for den statlige slepebåtberedskapen.

- Når og på hvilken måte vil Regjeringen komme tilbake til Stortinget med konklusjoner og anbefalinger på disse tiltakene?

I St. meld. nr. 14 legger Regjeringen frem en miljø­risikoanalyse basert på faglige vurderinger knyttet til utviklingen av sjøtransporten, det foretas en vurdering av de samlede behov, samt forslag til prioriteringer på området for å møte utfordringer knyttet til skipstrafikken langs kysten. De faglige vurderinger viser at risikoen for ulykker vil kunne øke hvis skipstrafikken utvikler seg i tråd med de fremlagte prognoser. Dersom denne risikoen ikke skal øke må det iverksettes tiltak. Meldingen beskriver på denne bakgrunn de tiltak som er eller kan bli nødvendige i et fremtidig perspektiv frem til 2015. Tiltakene må vurderes og iverksettes i tråd med takten i økningen av trafikken, og vil måtte tilpasses den årlige budsjettsituasjonen.