Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 10: Brev fra Fiskeri- og kystdepartementet v/statsråden til samferdselskomiteen, datert 28. april 2005

Det vises til brev fra Samferdselskomiteen, mottatt i Fiskeri- og kystdepartementet 21. april 2005.

I brevet stiller komiteen 6 spørsmål i tilknytning til St.meld. nr. 14 (2004-2005) På den sikre siden - sjøsikkerhet og oljevernberedskap.

Nedenfor følger Fiskeri- og kystdepartementets svar på spørsmål 47.

Kostnadsnivået for innleie av slepebåter vil variere ut fra ratene i markedet. Disse ratene varierer i stor grad og styres av aktiviteten i offshorevirksomheten og skipsfarten. FKD legger her til grunn, som et rent anslag, en rate på 100 000 kroner/døgn.

I svar på spørsmål 44 blir det redegjort for kostnadene ved å leie inn fartøyer i en statlig slepebåtberedskap etter samme modell som for beredskapen i Nord-Norge, og dersom slepefartøyene skal ha kraft til å slepe en 300 000 tonner. Det er viktig å understreke at kostnadsanslagene på 250 millioner kroner til 1 milliard kroner som er gitt i spørsmål 44 er basert på den nevnte døgnraten, for fartøyer med 150 tonn slepekraft. Anslaget på 250 millioner kroner er gitt for 9 fartøy med 100 tonn slepekraft.

Med hensyn til den tid som er tilgjengelig for å besvare dette spørsmålet, må det understrekes at svaret bygger på en forenklet analyse basert på en rent matematisk utregning over responstid langs kysten. I beregningen er det lagt til grunn at man har behov for slepebåter med slepekraft 150 tonn, og at disse har en marsjfart på 13 knop.

Dersom man legger opp til 15 timer responstid gir dette behov for minst 5 slepebåter for å gi dekning langs hele kysten (1400 nautiske mil). Senker man responstiden til 12 timer øker behovet til minst 6 slepebåter, og setter man krav om 6 timer responstid vil det kreves minst 14 slepefartøyer. Det er viktig å understreke at dette er en ren matematisk utregning, som ikke tar hensyn til geografiske forhold.

Kravet til responstid må også sees i forhold til hvor raskt et havarert fartøy vil kunne drive. Dersom man tar utgangpunkt i en 300 000 tonner i ballast, i 20 m/s vind og 1 knop strøm hvor kreftene virker i samme retning og korteste vei mot land, vil fartøyet drive med 3 knops fart rett mot land. Dersom fartøyet går 30 nautiske mil fra kysten vil fartøyet med disse forutsetningene være grunnstøtt i løpet av 10 timer. For at et slepefartøy skal kunne være fremme i løpet av 10 timer må ikke seilingsdistansen være mer enn 104 nautiske mil (inkl. 2 timer til reaksjonstid), og dette gir et behov for minst 7 fartøyer for å dekke kysten. Det må understrekes at denne fartøytypen ikke er representativ for dagens trafikk, men er brukt som en beregning av et worst-case-scenario.

Dersom det samme fartøyet går 12 nautiske mil fra kysten, vil det, med de overnevnte forutsetninger, kun ta 4 timer før tankskipet treffer land. Dette gir et behov for minst 27 fartøyer for å sikre beredskap med 4 timers responstid. I svar på spørsmål 44 ble det oppgitt at en tilsvarende beredskap som i Nord-Norge, gir behov for 9 slepebåter for å dekke hele kysten. I den beregning som ble gjort for beredskapen i Nord-Norge ligger til grunn at et fartøy på 20 000 tonn fullastet driver med en hastighet av 1,4 knop. Dette gir, når trafikken går 12 nautiske mil fra kysten, en responstid på 8,5 timer, og det er dette som er grunnlaget for estimatet om 9 fartøyer.

Når det gjelder kostnaden for beredskapen estimeres den her til 36,5 millioner kroner årlig per fartøy i helårig beredskap, gitt en døgnrate på 100 000 kr/døgn. Dersom staten leier flere slepefartøyer av denne størrelsen, som det er få tilgjengelige av i Norge, vil dette påvirke ratene i stor grad, ikke bare i det norske markedet, men også på verdensmarkedet. Det vil også være mulig at det må bygges flere fartøyer for å imøtekomme en slik etterspørsel.