Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 8: Brev fra Fiskeri- og kystdepartementet v/statsråden til samferdselskomiteen, datert 15. april 2005

Det vises til brev fra Samferdselskomiteen, mottatt i Fiskeri- og kystdepartementet 17. mars 2005.

Nedenfor følger Fiskeri- og kystdepartementets svar på spørsmål 44.

  • – responstid 10 timer

  • – responstid 6 timer.

med nødvendig trekkapasitet for å håndtere skip opp til 300 000 tdw?”

I svar på spørsmål 30 til samferdselskomiteen blir det redegjort for at Kystdirektoratet er blitt bedt om å evaluere "Fjord Champion"- ulykken, og herunder forholdet til slepebåtberedskapen i Sør-Norge. På denne bakgrunn og med hensyn til den tid som er tilgjengelig for å besvare dette spørsmålet, må det understrekes at svaret bygger på en forenklet analyse fra Kystdirektoratet, basert på de forutsetninger som ble lagt til grunn for den etablerte slepebåtberedskapstjenesten i Nord-Norge.

En dekning langs hele kysten av Norge som tilsvarer den etablerte slepebåtberedskapen i Nord-Norge vil kreve i størrelsesorden 9 slepefartøyer. Basert på anslåtte kostnader per fartøy av denne typen vil årlige kostnader for tjenesten beløpe seg til om lag 250 millioner kroner. Døgnratene for denne type fartøyer varierer betydelige med variasjoner i offshoremarkedet generelt.

Når det bes om vurdering av trekkraft knyttet til skip opp til 300 000 tdw blir bildet noe annerledes. Kystverket antar, basert på tidligere gjennomførte beregninger, at behovet for slepekraft for håndtering av fartøyer på 300 000 tonn i ballast vil være i størrelsesorden 150 tonn (Bollard pull). Under de værkriteriene som ligger til grunn for dagens etablerte slepebåtberedskapstjeneste vil fartøyene vi i dag har i Nord-Norge ikke klare å ta kontroll over et så stort fartøy i ballast, men vil kunne redusere fartøyets drivhastighet. Per dato vil egnede fartøyer, under norsk eie, som har trekkraft tilsvarende 150 tonn i praksis være ankerhåndteringsfartøyer.

Med bakgrunn i at en 300 000 tonner i ballast kan drive mot kysten i 3 knop eller mer, vil det være behov for betydelig flere og kraftigere slepefartøyer enn de 9 som er antydet ved en videreføring av en slepebåtberedskapstjeneste tilsvarende det nivået den etablerte tjenesten i Nord-Norge representerer. Fartøyene som skal til for å håndtere tonnasje av denne størrelsen vil også være dyrere i innleie. Indikasjoner fra skipsmeglermiljøet antyder døgnkostnader i størrelsesorden 95 000 til 120 000 kroner på 5 års kontrakter.

En samlet vurdering av slepebåtberedskapstjenesten vil bli foretatt i den tidligere nevnte analysen Kystdirektoratet skal gjennomføre. Det er allikevel helt klart at skal en ha en slepebåtberedskapstjeneste langs hele norskekysten som kan reagere tidsnok i forhold til en drivende 300 000 tonner i ballast vil kostnadene forbundet med dette bli betydelig større enn 250 millioner kroner. Kystverket antar at det er sannsynlig at kostnaden vil bli om lag 1 milliard kroner årlig.