5. Generelt om kontrollvirksomheten
- 5.1 Utvalgets sekretariat - omorganisering og arbeidsordning
- 5.2 Koordinerings- og rådgivningsutvalget for etterretnings- og sikkerhetstjenestene (KRU)
I fjorårets melding ble det redegjort for behovet for å ansette en juridisk sekretær i full stilling i utvalget fra 2005, til erstatning for den ekstra sekretærstillingen på 20 PST som var utlånt fra sivilombudsmannen. Utvalget rettet 8. november 2004 en henvendelse til Presidentskapet vedrørende behovet for en heltidsansatt juridisk sekretær i utvalget samt at ordning med at sekretariatslederen var tilknyttet sivilombudsmannen ikke lengre var hensiktsmessig. Ved budsjettbehandlingen ble begge stillingsopprettelsene godkjent. Stilling som juridisk sekretær ble utlyst i november 2004 og ny sekretær tiltrådte 7. februar 2005. Utvalget har nå fått etablert et selvstendig sekretariat hvor formålet er å øke kvaliteten i gjennomføringen av utvalgets inspeksjoner, og optimalisere bruken av utvalgsmedlemmenes tid og kompetanse.
Det er avholdt et orienteringsmøte mellom KRU og utvalget hvor det ble orientering om KRUs virksomhet, etter at KRU i 2003 bl.a. fikk et permanent sekretariat som ledd i arbeidet med å styrke koordinering og synergier mellom EOS-tjenestene. En foranledning var også at utvalget hadde bedt en av tjenestene om innsyn i et dokument som var utarbeidet på oppdrag fra KRU, men som befant seg i tjenestens arkiv. Tjenesten hadde forespurt KRU, som i utgangspunktet mente at "KRU-dokumenter" faller utenfor utvalgets innsynsrett fordi KRU er et fellesorgan for departementene, og som sådan utenfor kontrollområdet. Også innsynsspørsmålet ble diskutert i møtet med KRU. Utvalget tok opp disse problemstillingene i brev 3. mai 2004 med KRU, ved lederen, assisterende departementsråd i Justisdepartementet. I brev 8. desember 2004 opplyste KRU at saken var oversendt Justisdepartementets lovavdeling til uttalelse. Saken er derfor ikke avsluttet.