4. Etterretningstjenesten
- 4.1 Tjenestens elektroniske informasjonsinnsamling
- 4.2 Politisk godkjenning av prosjekter og metoder
- 4.3 Utforming av begrunnelse i klager på Etterretningstjenesten
- 4.4 Komiteens merknader
Utvalget har gjennomført to inspeksjoner i Etterretningstjenesten sentralt samt inspeksjon av Etterretningstjenestens element FSTK. Med deler av utvalget er det i løpet av året avholdt tre møter i Etterretningstjenesten sentralt. Når det gjelder orienteringen om virksomheten ved Svalbard Satellittstasjon så er dette referert nærmere om under punktet om Politiets sikkerhetstjeneste (PST).
Det har innkommet to klager på etterretningstjenesten. Disse ga ikke grunnlag for kritikk.
Kontrollen har ikke vært preget av større enkeltsaker.
Kontroll med Etterretningstjenesten som i hovedsak har konsentrert seg om tjenestens elektroniske informasjonsinnsamling, har ikke avdekket tilfeller hvor forbudet mot innsamling mot norske objekter har vært overtrådt. Det er heller ikke for øvrig funnet kritikkverdige forhold. Tjenesten understreker at den i henhold til sitt oppdrag ikke driver noen elektronisk informasjonsinnsamling rettet mot personer som er bosatt i Norge. Utvalget har tatt opp enkelte rettslige spørsmål i tilknytning til den teknologistyrte metodeutviklingen som pågår.
Etterretningstjenesten har tradisjonelt basert sin operative virksomhet på politisk godkjenning. Tjenesten anser at rapportering som nevnt medfører politisk godkjenning såfremt statsråd eller departement ikke signaliserer det motsatte. Kriteriet politisk godkjenning er av betydning i det kontrollarbeidet utvalget er pålagt.
Antall klager som retter seg mot Etterretningstjenesten er svært lavt. Når det mottas klager aktualiseres spørsmålet om hvilken begrunnelse som kan gis om resultatet av undersøkelsene. Dette har utvalget tatt opp med Etterretningstjenesten. I sitt svar ga tjenesten uttrykk for at det ikke bør benyttes formuleringer som bekrefter eller avkrefter om en klager er registrert i tjenestens arkiv. En bekjentgjøring vil kunne ha en meget negativ innvirkning på tjenestens forhold til samarbeidende tjenester, og dens evne til å ivareta lovpålagte oppgaver, jf. Etterretningsinstruksen §§ 5 og 16. Utvalget kom til at det ville være riktig å følge samme praksis som overfor PST
Når det gjelder innsamling av elektronisk informasjon, har det viktigste punktet i EOS-utvalgets kontroll bestått i å forsikre seg om at det ikke foretas innsamling mot norske objekter. Komiteen en tilfreds med at kontrollen ikke har avdekket brudd på dette forbudet, og har merket seg at enkelte rettslige spørsmål i tilknytning til den teknologistyrte metodeutvikling fortsatt pågår.
Komiteen vil understreke betydningen av at praksisen med politisk godkjenning av E-tjenestens operative virksomhet videreføres.