Vedlegg 1: Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til samferdselskomiteen, datert 23. desember 2004
Jeg viser til brev fra Samferdselskomiteen datert 14. desember 2004, vedlagt Dokument nr. 8:32 (2004-2005) Forslag fra stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen, Øyvind Vaksdal, Arne Sortevik, Lodve Solholm, Sigvald Oppebøen Hansen, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Magnhild Meltveit Kleppa om straks å innføre avbøtende tiltak for at vogntog med høyde over 4 meter kan passere Haukelitunnelene.
Det fremkommer mer konkret i forslaget at Regjeringen, ved hjelp av tiltak som ivaretar sikkerheten, straks må sørge for at E134 over Haukelifjell holdes åpen for kjøretøy inntil 4,2 meter.
I Norge er det ingen generell høydebegrensing for kjøretøy, men alle tunneler, underganger eller andre hindringer der tillatt høyde er under 4,5 meter skal skiltes med største tillatte høyde. Fastsetting av tillatt høyde gjøres både av hensyn til sikkerheten og for å unngå skade på byggverk og utstyr som er montert i tilknytning til vegen.
Til sammenligning er maksimal tillatt høyde på kjøretøy i de fleste land i Europa normalt 4,0 meter.
Jeg vil påpeke at det er trafikantenes klare ansvar å følge trafikkreglene. Politiet har hittil ikke prioritert å kontrollere om kjøretøyene er for høye. Statens vegvesen kan kontrollere kjøretøyene, men har ikke annen sanksjonsmyndighet enn å politianmelde trafikanter som velger å kjøre ulovlig.
I St.meld. nr. 58 (1984-85) Om norsk vegplan 1986-89, ble problemer med lave tunneler og underganger omtalt. Ved inngangen til perioden 1986-89 var det 90 underganger/bruer og vel 55 km tunneler som ikke kunne trafikkeres av kjøretøyer med høyde 4 meter. En fant det da riktig å konsentrere seg om disse hindringene på stamvegnettet. Målsetningen var at en innen 1990 som et minimum skulle kunne trafikkere stamvegnettet med kjøretøyer med høyde inntil 4 meter. Denne målsetningen er oppfylt, med unntak av rv 70, som ble opptatt som stamveg fra 2004. Begrensinger i tillatt høyde er vist med forbudsskilt, og på kart som blir ajourført og utgitt årlig.
Overtredelser av høydebegrensingene i Haukelitunnelene har økt mye i omfang de siste årene. Andelen tunge kjøretøy med høyder over tillatte 4,0 meter er økt til nærmere 60 %, og de høyeste kjøretøyene er målt til 4,3 meter. Problemet er at de høye kjøretøyene må kjøre sentrisk for å kunne ta seg gjennom tunnelene. Dette utgjør en fare i trafikken. Det er registrert en rekke alvorlige hendelser og nestenulykker på denne vegstrekningen fordi andre trafikanter har møtt tunge kjøretøy som kjører midt i vegen gjennom tunnelene. Dette skaper en stor risiko for både møteulykker og også påkjørsel bakfra. Slike ulykker vil være spesielt kritiske inne i tunneler. Et eksempel på dette er ulykken som oppstod i Seljestadtunnelen i 2001, der fire mennesker ble alvorlig skadd. Ulykken skjedde da en personbil kjørte inn i et saktegående tungt kjøretøy. Kjøring med for høye kjøretøy vil i tillegg lett kunne føre til påkjørsler og skader på tunnelhvelv og tekniske installasjoner i tunnelene, noe Statens vegvesen har registrert flere eksempler på i Haukelitunnelene.
På bakgrunn av denne uheldige utviklingen har Statens vegvesen valgt å gjennomføre systematiske kontroller for å forebygge alvorlige hendelser og ulykker. Transportører med for høye kjøretøy blir rådet til å velge alternative ruter inntil vognparken er tilpasset de gjeldende begrensninger. Skulle noen likevel velge å bryte høydebegrensningene, vil disse bli anmeldt til politiet. Alternativ rute vil være Rv 13 via Odda og Voss og videre E16 via Lærdal/Valdres eller Rv 52 over Hemsedal og Rv 7 Hallingdal, evt motsatt retning. Tyssedaltunnelen på Rv 13 er utvidet til å kunne trafikkeres med kjøretøy opptil 4,2 m.
Som et midlertidig tiltak arbeider Statens vegvesen nå med å få til et system med tidsavgrenset kjøring på nattetid med kjøretøy med høyde opptil 4,1 meter i løpet av den nærmeste fremtid. For å sikre at denne trafikken skal kunne gjennomføres på en forsvarlig måte, er det under utarbeiding et opplegg som blant annet omfatter redusert fartsgrense og skilting for å varsle andre trafikanter om at høye biler kjører sentrisk i deler av tunnelene, og at midtlinjen fjernes og sideoppmerkingen trekkes inn nærmere midten av vegen.
På litt lengre sikt er det satt i gang et arbeid med sikte på utbedring av tunnelene slik at disse i løpet av ett år skal kunne åpnes for alminnelig ferdsel med fri høyde opptil 4,1 meter. Statens vegvesen har foretatt grundige vurderinger av hvorvidt det er mulig å åpne E134 over Haukelifjell for fri ferdsel for kjøretøy høyere enn 4,1 meter. Konklusjonen på disse vurderingene er at dette kun vil være mulig på lang sikt, og vil kreve svært store investeringer. Vegvesenet vil imidlertid prioritere å igangsette arbeid med plangrunnlag for utbedring og ombygging av E134, slik at dette kommer med i arbeidet omkring neste revisjon av Nasjonal transportplan.
Jeg vil vise til at Statens vegvesen har gjennomgått situasjonen nøye og gjort sine faglige vurderinger ut fra de foreliggende forutsetningene. Det er positivt at Statens vegvesen arbeider med å finne løsninger på kort sikt, for på den måten å best mulig avhjelpe situasjonen. Samtidig vil jeg understreke at høydebegrensingene i tunnelene på E134 over Haukeli har vært konstante i lang tid, mens det i den senere tid har vist seg at en økende andel av tunge kjøretøyer bryter mot disse høydebegrensingene. Bakgrunnen for at situasjonen har oppstått er med andre ord at enkelte transportører har tatt seg til rette, og med overlegg spekulert i å bryte høydegrensene. Dette viser en helt uakseptabel holdning, og manglende respekt for trafikkskilt og arbeidet som gjøres for å øke trafikksikkerheten i Norge. I tillegg til at slik atferd er ulovlig, medvirker det også til at seriøse aktører i transportbransjen, som holder seg innenfor høydebegrensingene får vanskeligere for å hevde seg i konkurransen.
Som nevnt over konkluderer Statens vegvesen med at det på kort sikt vil la seg gjøre å tillate tidsbegrenset kjøring for kjøretøy på inntil 4,1 meter, samt at det innenfor en horisont på ett år skal kunne være fri ferdsel for kjøretøy opp til 4,1 meter. Forslaget i Dokument 8:32 (2004-2005) går ut på at det straks skal åpnes for fri ferdsel for kjøretøy på inntil 4,2 meter. Dette forslaget går utover det Statens vegvesen har funnet forsvarlig, og jeg vil understreke at det må finnes svært tungtveiende grunner dersom man på politisk grunnlag skal overprøve en fagetats sikkerhetsmessige vurderinger. Etter min gjennomgang av saken kan jeg ikke se at slike argumenter foreligger i denne saken, og jeg kan dermed ikke tilrå at forslaget i Dokument 8:32 (2004-2005) tas til følge.