4. Nærings- og handelsdepartementet
- 4.1 Forutsetningene for opprettelsen av Entra Eiendom AS
- 4.2 Salget av aksjer i Arcus ASA - avtale med tilrettelegger/rådgiver
Under Nærings- og handelsdepartementer orienterer Riksrevisjonen blant annet om enkelte forhold vedrørende statsrådens forvaltning av statens interesser i Entra Eiendom AS og i Arcus AS.
I Dokument nr. 3:2 (2003-2004) ble det orientert om at Riksrevisjonen hadde bedt Nærings- og handelsdepartementet om en vurdering av hvorvidt Entra Eiendom AS’ hovedstrategi og oppgaver lå innenfor Stortingets forutsetninger for opprettelsen av selskapet, og om informasjonen til Stortinget i den forbindelse var gitt på en slik måte at Stortinget hadde hatt mulighet til å drøfte endringene og utviklingen.
Ved behandlingen av Dokument nr. 3:2 (2003- 2004) ba kontroll- og konstitusjonskomiteen om en redegjørelse i egen sak til Stortinget, jf. Innst. S. nr. 135 (2003-2004). I statsrådens beretning av 29. juli 2004 vises det til at Nærings- og handelsdepartementet har igangsatt oppfølging av dette.
Riksrevisjonen har merket seg at Nærings- og handelsdepartementet vil komme med en redegjørelse til Stortinget.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til tidligere anmodning fra Stortinget, jf. Dokument nr. 3:2 (2003-2004) hvor det ble bedt om en redegjørelse i egen sak for hvorvidt Entra Eiendom AS’ hovedstrategi og oppgaver lå innenfor Stortingets forutsetninger for opprettelsen av selskapet. Flertallet registrerer at slik sak fortsatt ikke er oversendt Stortinget og ber om at sak fremmes i løpet av vårsesjonen slik at saken kan behandles i inneværende stortingsperiode.
For regnskapsåret 2003 har Riksrevisjonen kontrollert salget av statens aksjer i Arcus ASA.
Arcus ASA ble skilt ut fra A/S Vinmonopolet 1. januar 1996. I juli 2001 ble 66 pst. av statens aksjer i Arcus ASA solgt. Avtale om salg av statens resterende aksjer i Arcus ASA ble inngått 9. september 2003, og salgssummen på 210 mill. kroner ble mottatt 1. oktober 2003.
Departementet har i salgsprosessen benyttet seg av eksterne rådgivere. I hovedsak var det én rådgiver som bisto departementet i prosessen.
Riksrevisjonen ba Nærings- og handelsdepartementet om å oversende dokumentasjon i forbindelse med salget. Den dokumentasjonen som departementet la fram for Riksrevisjonen inneholdt imidlertid ikke noen undertegnet avtale med ovennevnte rådgiver.
Da det heller ikke senere ble framlagt en undertegnet avtale, la Riksrevisjonen i brev av 17. august 2004 til Nærings- og handelsdepartementet til grunn at det ikke forelå en slik avtale. Også av et notat av 13. september 2004 fra rådgiveren til departementet framgår det at det ikke forelå noen undertegnet avtale mellom rådgiveren og departementet. I brev av 21. september 2004 oversendte imidlertid departementet kopi av en slik avtale i undertegnet, men ikke datert, stand. På bakgrunn av ovenstående legger Riksrevisjonen til grunn at avtalen ikke ble undertegnet før i september 2004.
Riksrevisjonen finner det lite tilfredsstillende at departementet ikke sørget for at det forelå en undertegnet avtale med rådgiveren da oppdraget ble påbegynt, men at denne først forelå nesten ett år etter at oppdraget var avsluttet. Videre konstaterer Riksrevisjonen at departementet ikke umiddelbart etter Riksrevisjonens forespørsel redegjorde for at det ikke forelå en undertegnet avtale mellom rådgiveren og departementet.
Riksrevisjonen har tidligere orientert om tilfeller der Nærings- og handelsdepartementet ikke har inngått skriftlige avtaler med rådgivere og tilretteleggere. Riksrevisjonen vil følge opp at det foreligger skriftlige og daterte avtaler med rådgivere og tilretteleggere i den framtidige kontrollen.
Komiteen legger til grunn at det var inngått en skriftlig omforent avtale med rådgiver i forbindelse med salget av Arcus ASA og at partene var bundet av den på salgstidspunktet. Komiteen registrerer samtidig at avtalen ikke var signert før ca. ett år etter at salget var gjennomført, men forutsetter at dette kun skyldes en inkurie. Komiteen legger vekt på at departementene inngår skriftlige avtaler ved tildeling av rådgivningsoppdrag, og har merket seg at Riksrevisjonen følger dette opp.