Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 6: Brev fra Helse- og omsorgsdepartementet v/statsråden til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 23. februar 2005

Det vises til brev fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen datert 22. februar 2005.

Helse- og omsorgsdepartementet har iverksatt en rekke tiltak for å sikre at anbudsreglene følges og at kjøp av konsulenttjenester skjer på en betryggende måte.

I styringsdokumentene til de regionale helseforetakene for 2003 - pkt. 3.2.1 - ble det presisert at det mellom de regionale helseforetakene og helseforetak skal være styrings- og oppfølgingssystemer som gir nødvendig sikkerhet for at helseforetaksgruppen gjennomfører sine aktiviteter i samsvar med lovpålagte rammebetingelser, og at departementet høsten 2003 ville foreta en gjennomgang med hvert av de fem regionale helseforetakene om hvordan oppfølgingen av lovpålagte krav gjennomføres. Helsedepartementet fulgte opp temaet i møte med de administrerende direktørene for de regionale helseforetakene 18. desember 2003 under temaet: Kjøp av konsulenttjenester - regelverk om offentlige anskaffelser.

Helseforetakenes Innkjøpsservice AS (HINAS) ble etablert i mai 2003 (hvert RHF har en eierandel på 20%), som en oppfølging av omtale som ble gitt i Ot.prp. nr. 66 (2000-2001) om innkjøp, jf helseministerens svar på Interpellasjon fra John I. Alvheim 21. februar 2002.

Departementet har i 2004 hatt stor fokus på de regionale hekseforetakenes oppfølging av lovkrav - herunder regelverket for offentlige anskaffelser. Temaet var på dagsordenen i møte mellom departementet og administrerende direktører for de regionale helseforetakene 15. mars 2004. I henhold til brev fra Helsedepartementet til de regionale helseforetakene datert 8. juli 2004, med senere presiseringer, ble det i tidsrommet 25. august - 4. oktober 2004 avholdt møter med hvert av de regionale helseforetakene. Temaet for møtene var en samlet gjennomgang de regionale helseforetakenes strategier og tiltak for å sikre at juridisk rammeverk etterleves, herunder at innkjøp foretas i samsvar med gjeldende regelverk for offentlige anskaffelser og øvrig relevant regelverk.

I brev datert 16. september 2004 ga Helsedepartementet retningslinjer for god virksomhetsstyring vedr. de regionale helseforetakenes oppfølging av lovkrav og andre myndighetskrav. I brevet ble det gitt tydelig uttrykk for at departementet finner praksisen fra 2003 som klart utilfredsstillende, og at det derfor vil bli tettere oppfølging fra departementets side på dette området, jf. styringsopplegget for 2005. Det ble videre bedt om en tilbakemelding til departementet innen 22. oktober om status for arbeidet med å etablere styringssystemer som gir de overordnede ansvarsnivåene tilstrekkelig sikkerhet for at myndighetskrav følges opp i helseforetaksgruppen. Det ble avholdt et møte med de administrerende direktørene for alle de regionale helseforetakene 17. september hvor innholdet i brevet av 16. september ble presisert Videre ble det i møte med styreledere og administrerende direktører 5. oktober 2004 orientert om arbeidet med og aktuelle tema styringsopplegget for 2005/god virksomhetsstyring, herunder styrenes uavhengige kontrollfunksjon overfor foretakenes ledelser på vegne av eier.

I foretaksmøtene som ble avholdt i januar 2005 stilt krav til de regionale helseforetakenes virksomhetsstyring på følgende områder for 2005:

  • Krav til internkontroll; at styrene skal påse at det er etablert et system for internkontroll for virksomheten, at denne er sikret i tilstrekkelig omfang og på en systematisk måte, og at styret minimum èn gang pr år skal ha gjennomgang av tilstanden i foretaksgruppen mht til oppfølging av internkontrollen og tiltak for å følge opp avvik.

  • Krav til etablering av intern revisjon. Styrene for de regionale helseforetakene skal innen utgangen av 2. tertial etablere intern revisjon i det regionale helseforetaket og foretaksgruppen. Intern revisjon skal etableres som en gjennomgående ordning i alle regionale helseforetak, administrativt underlagt administrerende direktør, men med adgang til å rapportere direkte til styret, der tre av styrets eieroppnevnte medlemmer utgjør en kontrollkomité.

Departementet har bedt om at rapportering for 2. tertial 2005 skal inneholde bekreftelse fra styret om at intern revisjon er etablert. Øvrig oppfølging skjer gjennom tertialvis rapportering fra de regionale helseforetakene i 2005 i forhold til styrets oppfølging av internkontrollen og avvikskorrigerende tiltak. Departementet viser også til omtalen i St.prp. nr. 1 Helse- og omsorgsdepartementet (2004-2005) pkt 7.7 hvor det er gitt en kort omtale av dette arbeidet.

Når det gjelder tiltak for å sikre at det skjer en effektiv kontroll av den medisinske kodingen i sykehusene som danner grunnlag for ISF, satte Helse- og omsorgsdepartementet sommeren 2003 i verk en nasjonal strategi for å forbedre kodekvaliteten. Sentrale elementer i denne strategien er hyppigere kostnadsrevisjoner, fortsatt kartlegging av registreringsendring på nasjonalt og regionalt nivå, standardiseringsarbeid i samarbeid med det kliniske miljø og mer aktivt bruk av Avregningsutvalget for å sikre at utbetalingene til de regionale helseforetakene blir mest mulig korrekte og rettferdige. Departementet viser også til omtalen i St.prp. nr. 1 Helse- og omsorgsdepartementet (2004-2005) til Kap 732 post 21 hvor det er gitt en kort omtale av arbeidet med bedring av kvaliteten på koding og kontroll av ISF-ordningen.