Vedlegg: Brev fra Forsvarsdepartementet v/statsråden til Stortingets forsvarskomité, datert 28. januar 2005
- Dok. nr. 8:37 (2004-2005) - kommentarer fra Forsvarsdepartementet
- Undervedlegg: Brev fra Forsvarsdepartementet v/statsråden til Stortingets president, datert 21. september 2004
Jeg viser til Dokument nr. 8:37 (2004-2005), der det foreslås at FLO Tungt vedlikehold (FLO/TV) samles i et forvaltningsorgan med særskilte fullmakter.
Ved behandlingen av Innst. S. nr. 234 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004), sluttet stortingsflertallet seg til at det tas sikte på at FLO/TV snarest og senest innen utgangen av 2008 blir omorganisert til et statlig/privat eid aksjeselskap, skilt ut fra Forsvarets organisasjon.
Av hensyn til forutsigbarhet for de ansatte, har Forsvarsdepartementet (FD) til hensikt å gjennomføre denne prosessen så raskt som praktisk mulig. Departementet tar sikte på å komme tilbake til Stortinget i sakens anledning i løpet av høsten 2005.
Endringen i tilknytningsform er først og fremst begrunnet i målsetningen om å skape bedre overensstemmelse mellom faktisk vedlikeholdsbehov og eksisterende produksjonskapasitet i Forsvaret, for dermed å skape større fleksibilitet ved svingninger i markedet og i oppdragsporteføljen.
Videre vil en omdanning til aksjeselskap føre til et sterkere fokus på effektvisering, blant annet ved at det etableres et klart skille mellom Forsvaret som kunde og FLO/TV som leverandør av varer og tjenester, samt legge forholdene til rette for at FLO/TV kan konkurrere fritt i det private markedet.
I forbindelse med omdanningen legger departementet til grunn at nødvendig kompetanse, herunder bestillerkompetanse, sikres og ivaretas innenfor Forsvarets militære organisasjon (FMO) i nødvendig grad.
Forvaltningsorgan er en del av staten som juridisk person, og styres derfor gjennom forvaltningsmessig instruksjon med statsråden som parlamentarisk og konstitusjonelt ansvarlig for virksomheten. Dette gjelder i utgangspunktet også for forvaltningsorgan med særskilte fullmakter. En omdanning til forvaltningsorgan med særskilte fullmakter ville således medføre at FLO/TV ble værende innenfor staten som juridisk person. Dette ville vanskeliggjøre et klart skille mellom Forsvaret som kunde og FLO/TV som leverandør, slik at kundeforholdet ville kunne oppleves som lite reelt. En slik tilknytningsform ville heller ikke gi FLO/TV muligheten til å konkurrere fritt i det private markedet.
Aksjeselskap er derimot utenfor staten som juridisk person, og er den organisasjonsformen som i størst grad skaper et reelt kunde-leverandør-forhold, herunder incentiver ift. effektivisering. Aksjeselskapsformen vil også gi FLO/TV de nødvendige rammebetingelser for å kunne konkurrere fritt i det private markedet. Dette vil innebære at FLO/TV kan øke sitt potensielle kundegrunnlag ut over Forsvaret, som er en forutsetning for å opprettholde konkurranseevne over tid.
FD er derfor fortsatt av den oppfatning at aksjeselskap er den best egnede organisasjonsformen for denne virksomheten, og at en omdanning til forvaltningsorgan med særskilte fullmakter ikke ville understøtte de målene som er satt for omdanningen av FLO/TV, og som Stortinget sluttet seg til ved behandlingen av Innst. S. nr. 234 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004).
Som Stortinget tidligere er blitt informert om, blant annet i svar på spørsmål nr. 908 til skriftlig besvarelse (jf. vedlagte kopi av brev av 21. september 2004), vurderes det om det kan være hensiktsmessig å opprette mer enn ett selskap. Bakgrunnen for dette er blant annet at de ulike produksjonsenhetene i FLO/TV i stor grad er rettet mot de ulike forsvarsgrenene og deres våpensystemer. Dette spørsmålet er fortsatt på utredningsstadiet.
I St.prp. nr. 42 (2003-2004) ble det gjort rede for at departementet vil arbeide videre med å utdype grunnlaget for drift på kommersiell basis. Dette arbeidet er igangsatt, og en endelig anbefaling vedrørende antall selskaper vil foretas på bakgrunn av flere faktorer, herunder markeds- og konkurransemessige forhold, potensielle synergieffekter mv. Målet er å styrke de(t) enkelte selskap(er)s levedyktighet i et kommersielt marked, samtidig som man søker å unngå monopolsituasjoner som ville kunne ha negativ effekt for Forsvaret som kunde.
FD er av den oppfatning at en omdanning av FLO/TV til forvaltningsorgan med særskilte fullmakter ikke i tilstrekkelig grad ville understøtte arbeidet med å nå de målene som er satt for omdanningen av divisjonen, herunder sterkere fokus på effektvisering og økt potensielt kundegrunnlag. Departementet ønsker derfor å utrede grunnlaget for kommersiell drift videre med sikte på å opprette ett eller flere aksjeselskaper.
Jeg viser til spørsmål fra representanten Nybakk vedrørende forhold knyttet til FLO/Tungt vedlikehold (FLO/TV), herunder antall selskaper som planlegges etablert og bemanningsmål.
I St.prp. nr. 42 (2003-2004) redegjorde regjeringen for at FLO/TV snarest mulig og senest innen utgangen av 2008 blir organisert som et statlig/privat eid aksjeselskap, og skilt ut fra Forsvarets organisasjon. Ved behandlingen av Innst. S. nr. 234 (2003-2004) sluttet et flertall i Stortinget seg til dette.
FLO/TV består i dag av fire produksjonsenheter, hhv. Verksteddivisjonen ved Haakonsvern i Bergen, Luftforsvarets hovedverksted på Kjeller, Romerike tekniske verksted og Bjerkvik tekniske verksted.
Som jeg tidligere har informert om i brev oversendt 28.04.2004, knyttet til Forsvarskomiteens behandling av St.prp. nr. 42 (2003 - 2004), vurderes det om det kan være hensiktsmessig å opprette flere enn ett selskap. Bakgrunnen for dette er først og fremst at de ulike produksjonsenhetene stort sett er rettet mot forsvarsgrenene og deres våpensystemer enkeltvis.
Som anført i St.prp. nr. 42 (2003 - 2004) vil departementet arbeide videre med å utdype grunnlag for drift av FLO/TV på kommersiell basis. Forsvarsdepartementet har igangsatt dette utredningsarbeidet, og en endelig vurdering vedrørende antall selskaper vil foretas på bakgrunn av vurderinger av flere aspekter, herunder markeds- og konkurransemessige forhold for de ulike virksomhetsområdene, potensielle synergieffekter med mer. Målet er uansett å maksimere selskapets/-enes levedyktighet, og derigjennom også styrke de ansattes situasjon.
Som en følge av Stortingets behandling av Innst. S. nr. 93 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 12 (2003-2004), ble det lagt til grunn at FLO senest 31.12.2005 skulle være organisert innenfor en årsverkramme på maksimalt 5 330 årsverk. Innenfor dette totale måltallet ble det for Tungt vedlikeholdsdivisjonen (FLO/TV) forutsatt en årsverkramme på maksimalt 1 250. For FLO/TV ble dette målet nådd pr. juni 2004.
Departementet signaliserte samtidig i St.prp. nr. 12 (2003-2004) at det for neste planperiode (2005-2008) ville bli fremmet ytterligere forslag som innebærer en mer dyptgripende omforming av FLO. Et flertall i forsvarskomiteen tok dette til etterretning, jf. Innst. S. nr. 93 (2003-2004).
I St.prp. nr. 42 (2003 - 2004) redegjorde departementet for disse planene om ytterligere effektiviserings- og rasjonaliseringstiltak. Gjennom Stortingets behandling av Innst. S. nr. 234 (2003 - 2004), jf. St.prp. nr. 42 (2003 - 2004), ble FLO pålagt å realisere en ytterligere gevinst på minimum 600 mill. kr årlig ut over reduksjonskravet som følger av Innst. S. nr. 93 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 12 (2003-2004). Dette vil selvsagt i stor grad innvirke på antall årsverk i organisasjonen, da lønn utgjør en hoveddel av driftsbudsjettet.
Komiteen viste bl.a. til "at det må tilstrebes en mest mulig kostnadseffektiv organisering av logistikk- og støttestrukturen og av Forsvarets styrkeproduksjon med sikte på å øke relevansen og kvaliteten på den støtten som ytes, utnyttelse av synergieffekter internt i og mellom forsvarsgrenene, samt tilpasninger til de endrede krav og behov som gjør seg gjeldende i understøttelsen av de operative styrkene."
FD har i iverksettingsbrevet for langtidsplanperioden 2005 - 2008 av 14.09.2004 lagt til grunn at alle effektiviseringstiltak skal gjennomføres snarest mulig og senest innen utgangen av 2008. Dette gjelder også ift. å realisere en ytterligere gevinst på minimum 600 mill. kr i FLO. Kravet til gevinstrealisering er fordelt på de ulike enheter/divisjoner i FLO. For FLO/TV er det i denne forbindelse forutsatt en effektivisering på totalt 100 mill. kr i årlig drift innen 31.12.2005.Dette tilsier også reduksjon av årsverkrammen slik at denne utgjør maksimalt 1 100 årsverk.
Så lenge FLO/TV er en del av Forsvarets militære organisasjon, behandles divisjonen på lik linje med de øvrige deler av FLO med hensyn til krav til årsverkreduksjoner og effektiviseringer. I den forbindelse er det satt i gang et arbeid for å evaluere virksomhetene ved de verkstedene som utgjør produksjonsapparatet til FLO/TV.