Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

5. Departementenes svar

"(…)

I arbeidet med å nå målsettingen om en økologisk, økonomisk og kulturelt bærekraftig reindrift har departementet et særlig ansvar etter folkeretten og ILO-konvensjonen nr. 169. I henhold til de forpliktelser vi her er bundet av, står det ikke departementet fritt til å bestemme hvordan tiltak overfor reindriftsnæringen skal utformes.

(…)

Dette har medført at rapporten ikke omtaler og behandler virkningen av den betydelige utviklingen som har funnet sted innenfor det samiske rettsgrunnlaget fram til i dag.

Ved at disse forholdene ikke tilstrekkelig er problematisert og behandlet, gir ikke rapporten etter departementets mening, et fullgodt grunnlag til å forstå reindriftens utvikling og stilling.

(…)

Landbruksdepartementet er enig med Riksrevisjonen i at dagens beiteressurssituasjon i deler av Finnmark ikke er i samsvar med målet om en økologisk bærekraft, og at den negative utviklingen i forhold til lavbeitene er alvorlig.

I Riksrevisjonens bemerkninger framkommer det at Landbruksdepartementet vektlegger sommerbeitenes betydning for reinens vekst og kondisjon. Departementet er innforstått med at det i dag er høst-/ vinter og vårbeitene som er knapphetsfaktorene i Finnmark. Bakgrunnen for at Reindriftstyret fastsatte øvre reintall for sommerbeitedistriktene i Vest-Finnmark, var at rammebetingelsene for vinterbeitene ikke var tilstrekkelig fastsatt med hensyn til distrikts- og siidagrenser, beitetider med mer. I den forbindelse påpekes det at skulle man først gjennomført en fastsettelse av øvre reintall per distrikt på vinterbeitene, ville dette resultert i en vesentlig utsettelse av tilpasningsprosessen. En utsettelse som etter departementets vurderinger ville ha medført en ytterligere forverring av beiteressurssituasjonen.

Når Reindriftsstyret fastsatte et høyeste reintall for sommerbeitedistriktene i Vest-Finnmark reinbeiteområde, ble disse fastsatt på bakgrunn av føringene Stortinget ga i Inst S nr. 216 (1999-2000) der det heter: "Stortinget ber Regjeringen i samarbeid med reindriftsutøverne å fastsette øvre reintall for hvert distrikt". I min tid som Reindriftsminister har oppfølgingen av dette vedtaket hatt høyeste prioritet både i departementet og i ytre forvaltning.

(…)

Tilpasningen av reintallet til det fastsatt høyeste reintallet for sommerbeitene skal være gjennomført innen 1. april 2005. I etterkant vil man få fastsatt siidagrensene (beitefellesskapsgrenser) for vår/høst/vinterbeitene (fellesbeitene). Når disse rammebetingelsene er på plass, vil man i neste fase, på bakgrunn av vurderinger av siidaenes økologiske bærekraft, kunne gjøre et endelig vedtak om et høyeste reintall på bakgrunn av vår/høst/vinterbeitene. Man vil da kunne stå over for ytterligere reduksjoner av reintallet.

(…)

Reintallstilpasningen i Vest-Finnmark har blitt vanskeligere enn man forutså. Dette skyldes blant annet svært gunstige klimatiske forhold som har gitt mulighet for oppbygging av reinflokkene. Videre har den vanskelige markedssituasjonen for reinkjøtt virket uheldig inn på reintallstilpasningen, og resultert i mindre slaktet rein enn ønskelig.

(…)

I innstillingen til ny reindriftslov, NOU 2001:35, foreslår lovutvalget blant annet økt selvbestemmelse i forhold til å få fastsatt rammebetingelser for reindriften, herunder øvre reintall. Økt selvbestemmelse er etter departementets vurdering i samsvar med den rettsutviklingen som har funnet sted innenfor det samiske rettsområdet. Imidlertid kan en slik løsning medføre ytterligere vanskeligheter med å følge opp Riksrevisjonen bemerkninger, herunder å tilpasse reintallet til beiteressursene og derigjennom nå målet om en økologisk bærekraftig reindrift. Landbruksdepartementet vil derfor i forbindelse med lovrevisjonen vurdere forslagene fra lovutvalget nøye og vurdere konsekvensene av disse opp i mot bemerkningene fra Riksrevisjonen."

"( …)

I behandlingen av St.meld. nr. 15, jf. Innst. S. nr. 174 (2003-2004) har Stortinget fastsatt nye nasjonale mål for gaupe, jerv, bjørn, ulv og kongeørn. For gaupe har Stortinget fastsatt et nasjonalt bestandsmål på 65 årlige ynglinger, derav 4 i Finnmark. Tilsvarende for jerv er nasjonalt bestandsmål 39 årlige ynglinger, derav 3 i Finnmark.

(…)

Kap. 6.3.8 Ressursregnskapet for reindriften

Setningen "Ved at dette framlegges for den politiske ledelsen blir det ..." er ikke riktig gjengitt og bør lyde: "Ved at påståtte rovvilttap og høyt estimat av kalvetilgang fram til 2003 er gjengitt i reindriftsforvaltningens publikasjon Ressursregnskap for Reindriftsnæringen, uten samtidig tallfesting av bl.a. antall rovvilttap som erstattes, gjør trolig at mange får feil inntrykk av de faktiske tall."

(…)

Her stilles spørsmål om det i forskriften om motorferdsel i utmark burde pålegges kommunene å utvise økt hensyn til reindriftsnæringen. Jeg registrerer dette, men viser til forsøksordningen med kommunedelplaner for motorferdsel i utmark som er omtalt i kap. 6.2.6. Det står i nevnte punkt at forsøket skal avsluttes høsten 2004. Vi kan nå opplyse at forsøket er forlenget og planlegges sluttført og evaluert medio 2005. Som tidligere meddelt vil jeg avvente disse resultatene før nye tiltak blir iverksatt.

Når det gjelder arealforvaltning, vises til tidligere kommentarer. Riksrevisjonens rapport avdekker at det er utstrakt bruk av dispensasjoner i kommunene. Miljøverndepartementet vil vurdere om det bør gis ytterligere veiledning til kommunene om bruk av dispensasjoner i saker som berører reindriften. Departementet vil også vurdere om det er behov for ytterligere å styrke samarbeidet med Landbruksdepartementet om arealdisponering og reindrift."