Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og lederen Petter Løvik, fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, viser til de respektive partiers merknader ved tidligere behandling av Aust-Agderpakken, jf. St.prp. nr. 30 (2000-2001) og Innst. S. nr. 121 (2000-2001), og Nasjonal transportplan 2006-2015, jf. St.meld. nr. 24 (2003-2004) og Innst. S. nr. 119 (2003-2004).

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, vil vise til at prosjektet E18 Grimstad-Kristiansand er et viktig prosjekt som vil ha stor positiv betydning for regionen, næringsliv, bilister og miljøet gjennom en bedre framkommelighet, og ikke minst er det svært viktig for trafikksikkerheten. Denne vegstrekningen har hatt svært stygge ulykkestall. Flertallet har merket seg at prosjektet har en bred lokal støtte.

Flertallet er fornøyd med at Regjeringen har fulgt opp flertallet i forbindelse med behandlingen av Nasjonal transportplan og de lokale ønsker om å utvide prosjektet fra tofelts veg fra Øygarden-Dyreparken til å bli en framtidsrettet firefelts veg med midtskiller, samtidig med en utvidelse av prosjektet ved å inkludere strekningen Dyreparken-Rona. Resultatet blir firefeltsveg fra Øygarden til Kristiansand.

Flertallet vil også vise til at dette er det største av de tre OPS-prøveprosjektene som hittil er vedtatt. Flertallet vil peke på at OPS-organiseringen innebærer en alternativ organisering av utbygging og drift av vegprosjekter. Formålet med denne organisering er blant annet bedre kostnadseffektivitet og muligheter for innovasjon. Erfaringer så langt tyder også på at en ofte kan få en raskere framdrift og dermed tidligere ferdigstillelse, noe som kommer brukerne til gode.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener en storstilt satsing på firefelts motorveg vil svekke jernbanens konkurranseevne i forhold til veg. Det vil ha negative miljøkonsekvenser. Disse medlemmer vil peke på at satsing på utbedring av stamvegen er nødvendig da denne ikke holder tilfredsstillende kvalitet både når det gjelder framkommelighet og trafikksikkerhet. Dette kan skje gjennom bygging av delvis trefeltsveg med midtrekkverk på trafikkfarlige strekninger.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, støtter Regjeringens forslag når det gjelder gjennomføringen av E18 Grimstad-Kristiansand som OPS-prøveprosjekt med delvis bompengefinansiering.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet støtter det konkrete forslag til prosjekt, som det tredje og siste av de vedtatte prøveprosjektene, slik som lagt fram i proposisjonen. Disse medlemmer viser til merknader om saken i tidligere behandlinger av Nasjonal transportplan 2002-2011 og 2006-2015.

Disse medlemmer er skeptiske til bruken av OPS som finansieringsmetode, og er bekymret for den totale utviklingen når det gjelder bruken av OPS som finansieringsløsning for vegprosjekter. Disse medlemmer vil peke på at Stortinget tidligere har forutsatt at gjennomføringen av tre vedtatte prøveprosjekter vil vise hvilke gevinster som ligger i ideen om offentlig privat samarbeid. Kun ved å prøve ut ordningen over noe tid og evaluere den etter hvert, vil man finne ut om ordningen er samfunnsøkonomisk fornuftig.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener at evaluering av OPS-prøveprosjektene må foregå løpende, og vil be om at evalueringen bl.a. omfatter:

  • – hvilke elementer i modellen som gir de største innsparingene

  • – nivået på rentekostnader vurdert opp mot vanlig finansiering og mot en finansiering der staten gir lån til utbygger

  • – risikodelingen mellom staten og utbygger

  • – anleggskapasitet i Norge til slike store prosjekter

  • – konsekvensene av å binde opp statlige midler i et 25-30 års perspektiv.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at gjennomføring av vegbygging som OPS-prosjekter har mange positive elementer i seg, blant annet hurtig og effektiv gjennomføring av prosjektene. Spredning av finansieringen over flere år er et annet positivt bidrag som kan medføre at flere prosjekter kan startes opp samtidig. Slike prosjekter bør tilbakebetales den enkelte entreprenør gjennom at passerte biler blir optisk registrert med påfølgende betaling fra staten. Det foreslåtte prosjektet har som basis at det skal finansieres av bilistene med bompenger, noe disse medlemmer på det sterkeste går imot.

Disse medlemmer understreker at det er en offentlig oppgave å finansiere bygging av riksveger gjennom bevilgninger fra Stortinget. Disse medlemmer vil vise til at denne type prosjekter med forbrukerbetaling kan kun aksepteres der hvor befolkningen med et flertall, gjennom folkeavstemning i de berørte kommuner, har sagt ja.

Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn at prosjektet fullfinansieres med statlige midler og fremmer følgende forslag:

  • "1. Stortinget samtykker i at E18 Grimstad-Kristiansand gjennomføres som et OPS-prøveprosjekt.

  • 2. Prosjektet finansieres over statsbudsjettet med betaling per passering basert på optisk lesing.

  • 3. Nedbetalingstiden settes til 10 år fra ferdigstillelse."

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil på bakgrunn av skepsisen til de allerede vedtatte OPS-prøveprosjektene ikke støtte nye prosjekter med så stor myndighet overført til privat utbygger over så lang tidshorisont.