Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Vedlegg 1: Brev fra Kultur- og kirkedepartementet v/statsråden til familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, datert 24. november 2004

I brev 11. november 2004 d.å. bes om Kultur- og kirkedepartementets vurdering av Dokument nr. 8:12 (2004-2005) fra stortingsrepresentantene Carl I. Hagen, Karin S. Woldseth og Ulf Erik Knudsen. Forslaget lyder slik:

"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en midlertidig utsettelse av vedtaket om monopol på drift av gevinstautomater, inntil EFTA-domstolen har avsluttet saken, samt inntil saken mot den svenske stat er avsluttet, slik at inntektene sikres for de samfunnsnyttige og humanitære organisasjoner og lag."

Ved Stortingets behandling av regjeringens forslag i Ot.prp. nr. 44 (2003-2004) Om lov om endringer i pengespill- og lotterilovgivningen ble det besluttet å av­vikle dagens gevinstautomater når gjeldende oppstillingstillatelser løper ut i løpet av perioden 2004-2005(de aller fleste fra 31.12.2004). Beslutningen hadde støtte fra et samlet Storting med unntak av Fremskrittspartiets representanter, og var basert på hensynet til de stadig flere som har fått problemer med spilleavhengighet i forhold til disse automatene. Dagens automater skal derfor erstattes av mer moderate og bedre kontrollerte automater drevet av Norsk Tipping.

Departementet har i brev 19. november 2004 svart på EFTAs overvåkningsorgans (ESA) grunngitte uttalelse 20. oktober 2004. Brevet vedlegges til orientering. Departementet viser til at lovvedtaket er begrunnet ut fra sosialpolitiske hensyn og ikke økonomiske hensyn, og at etableringen av et automatmonopol er det mest effektive tiltak for å sikre forsvarlig automatdrift i Norge og dermed forebygge spilleavhengighet og kriminalitet. Etter departementets vurdering utgjør de sosialpolitiske hensyn hovedbegrunnelsen for reformen og er således ikke i strid med EØS-avtalen.

Gevinstautomatene skaper større spilleadferdsproblemer enn noe annet lovlig lotteri eller pengespill i Norge. Behandlingsinstitusjonene for spilleavhengighet melder om en meget sterk økning av antall personer som har alvorlige problemer med å håndtere sin spilleadferd. Mens dette som sosialpolitisk problem knapt eksisterte i Norge for noen år tilbake, har dette nå utvik­let seg til å bli et meget alvorlig problem som krever umiddelbar reaksjon fra myndighetene. Og det er gevinstautomatene som er hovedproblemet; 80-90 prosent av de behandlingstrengende oppgir at automatene er et hovedproblem. Den meget uheldige utviklingen i spilleadferdsproblemene samsvarer med utviklingen i automatomsetningen. Utviklingen i løpet 2002 og 2003 viser at bruttoomsetning i automatene økte fra ca. 8,5 mrd kr i 2001 via ca 15 mrd kr i 2002 til ca 22 mrd kr i 2003. Omsetningen for spilleautomatene utgjør nå betydelig mer enn den samlete omsetning fra alle andre pengespill i Norge.

Innføringen av monopolet vil føre til en reduksjon i antall automater og omsetning, at automatene fjernes fra bl.a. dagligvareforretninger og offentlige arenaer der folk daglig ferdes, og de nye automatene vil inneholde mer moderate spilltilbud enn eksisterende automater.

Ved å avvikle dagens konkurransebaserte automatmarked (hvor konkurranse medfører at automatoperatørene bl.a. kontinuerlig kjemper om de "beste" oppstillingsplassene og utvikler stadig mer aggressive og avhengighetsskapende automater), fjernes den uheldige konkurransen om spillerne. Innføring av automatmonopol vil også gi departementet muligheten til direkte styring med automatmarkedet, slik at nødvendige endringer kan implementeres raskt ved behov. Dette er ikke mulig med private automataktører.

Forslagsstillerene refererer til utviklingen i Sverige. EU-kommisjonen har nylig reist spørsmål om det svenske automatmonopolet er i samsvar med EU-traktaten. En rettslig avklaring gjennom EU-domstolen av dette må imidlertidig påregnes å ta flere år. Med den sterke økningen i de sosialpolitiske problemene knyttet til dagens gevinstautomater i Norge, og som har forsterket seg siden Stortinget fattet sitt vedtak om å avikle dagens konkurransebaserte automatregime, vil det være helt uforsvarlig å utsette avviklingen inntil saken mot Sverige er avsluttet. Det kan forøvrig nevnes at lovligheten av det finske spilleautomatmonopolet, i motsetning til det svenske, er rettslig prøvet av EU domstolen. Domstolen konkluderte med at det finske monopolet ikke var i strid med EU-traktaten.

Forslagsstillerene uttrykker videre bekymring for inntektstapet frivillige organisasjoner vil få som følge av avviklingen av dagens konkurransebaserte automatregime. Organisasjonene har imidlertid klart tatt inn over seg de store sosialpolitiske problemer dagens automatregime har medført. Organisasjonene har derfor akseptert en betydelig reduksjon i sine inntekter og slik at inntektene for 2001 skal legge til grunn for den kompensasjonen for bortfall av inntekter de skal få i 2005. Fra og med 2006 vil organisasjonene være sikret en andel fra den såkalte "tippenøkkelen". Departementet vil i denne forbindelse understreke at det er lite realistisk å tro at dagens omsetning for gevinstautomatene kan opprettholdes samtidig som spilleavhengighetsproblemene kan seriøst bekjempes.

I sitt dok. Nr. 8-forslag anfører forslagsstillerene et mulig erstatningstap for staten på flere milliarder kroner hvis dagens automatregime avvikles og erstattes med enerettsmodellen i Ot.prp. nr. 44 (2002-2003). Som det fremgår av vedlegg 2 til nevnte Ot.prp. konkluderte Lovavdelingen i Justisdepartementet med at det ikke foreligger noe slikt erstatningsansvar for staten. Kultur- og kirkedepartementet viser til dette og finner det ikke hensiktsmessig å gå inn i videre spekulasjoner om slike erstatningsbeløp som referert til av forslagsstillerene.

I Dok. Nr. 8:12 reises også spørsmålet om hvordan bingoinntektene skal kunne opprettholdes i fremtiden, og det foreslås at dagens bingoautomater videreføres. Etter departementets syn vil det være svært uheldig å videreføre dagens bingoautomater, som i spilleadferdssammenheng langt på vei vurderes som mer uheldig enn dagens øvrige pengespillautomater. Myndighetenes arbeid med å bekjempe uheldig spilleadferd kan fort trekkes i tvil hvis det tillates å videreføre dagens bingoautomater.

Bingobransjens inntektsmuligheter vil for øvrig bli søkt sikret gjennom de endringene i regelverket for bingospill som vil bli iverksatt fra 1. januar 2005.

På bakgrunn av ovennevnte kan departementet ikke se at det er grunnlag for å fremme et forslag om midlertidig utsettelse av vedtaket om å avvikle dagens konkurransebaserte automatregime og innføre en enerettsmodell i påvente av at de rettslige prosessene mot Norge og Sverige er avsluttet.