Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

4. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunnar Halvorsen, lederen Marit Nybakk og Rita Tveiten, fra Høyre, Bjørn Hernæs og Åge Konradsen, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Sosialistisk Venstreparti, Kjetil Bjørklund, fra Kristelig Folkeparti, Åse Wisløff Nilssen, og fra Senterpartiet, Marit Arnstad, viser til Innst. S nr. 92 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 20 (2003-2004), fra forsvarskomiteen om endringer på statsbudsjettet for 2003 under Forsvarsdepartementet. Komiteen vil videre vise til at en samlet komité der hadde følgende anmerkning:

"Komiteen har videre merket seg at departementet har måttet redusere 2003-budsjettet innenfor de store budsjettkapitlene på grunn til dels store overskridelser i 2002.

Komiteen vil vise til at dette svekker årets budsjett og vil be om at Forsvaret forsøker å overholde budsjettene når omdisponeringsproposisjonen er vedtatt. I motsatt fall vil forsvarsbudsjettet måtte slite med et kontinuerlig etterslep."

Komiteen er nå kjent med at Riksrevisjonen ikke har godkjent Forsvarets regnskap for 2003 og viser i den forbindelse til behandling i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité.

Komiteen har merket seg at det også for 2004 er avvik mellom vedtatt budsjett og faktisk forbruk. Komiteen vil i den forbindelse vise til at kap. 1740 Driftsutgifter for Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) i proposisjonen foreslås økt med over 185 mill. kroner i forhold til vedtatt budsjett, at kap. 1725 Fellesinstitusjoner og utgifter blir redusert med nærmere 315 mill. kroner, og at driftsutgifter for Hæren under kap. 1731 blir økt med 92,7 mill. kroner.

Komiteen er innforstått med mindre avvik og uforutsette utgifter, men vil samtidig understreke betydningen av at Forsvaret utarbeider så realistiske budsjetter som mulig.

Komiteen har for øvrig merket seg at grunnlaget for omgrupperinger bl.a. er forsvarssektorens del av lønnskompensasjoner for 2004, samt andel av kompensasjon til statlige virksomheter som følge av innføring av el-avgift. Dette i tillegg til endringer og fullmakter fra Stortinget til Finansdepartementet. Komiteenvil bemerke at tross disse pålagte endringene er avviket fra Budsjett-innst. S. nr. 7 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 1 (2003-2004) tilsynelatende stort.

Komiteen har merket seg inntektssvikten til Forsvarsbygg på grunn av utestående husleie for 2003 fra Forsvarets militære organisasjon, og ber departementet innskjerpe at fakturaer skal betales i tide. Det vises her både til Riksrevisjonens antegninger for 2003 og til statsrådens svar til Stortingets forsvarskomité datert 10. november 2004.

Komiteen har merket seg at Sjøforsvaret foreslås økt med 49,6 mill. kroner og at dette bl.a. gjelder styrking av Slepebåtkapasiteten i Nord-Norge og økning av seilingskapasiteten. Komiteen har videre merket seg at økningen på kap. 1792 Norske styrker i utlandet økes med 24,1 mill. kroner og at dette bl.a. dreier seg om overføring av Hærens del av etablering av Baltic Group i Afghanistan.

Komiteen en fornøyd med at det i proposisjonen tas grep for å øke framdriften av Prosjektet for Miljøtiltak.