Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 3: Brev fra Nærings- og handelsdepartementet, v/statsråden til næringskomiteen, datert 24. mai 2004

Det vises til brev datert 18. mai 2004 fra Stortingets næringskomite, med følgende spørsmål vedrørende St.prp. nr. 53 (2003-2004):

I følge proposisjonen er Statkraft nede på en kredittrating på BBB+/Baa2. Under høring i komiteen opplyste styrets representanter at en kredittrating på A+ nivå er nødvendig for å sikre en god fremtidig utvikling av selskapet. Vil det være mulig for Statkraft å oppnå en kredittrating på A+ med de forslag som Regjeringen fremmer i St.prp. nr. 53 (2003-2004)?

Innenfor et "A"-nivå er det forskjellige graderinger på ratingen, og det stilles ulike krav til soliditet og gjeldsbetjeningsevne i nedre del (A-) og i øvre del (A+) av skalaen. Departementet vil vise til brev av 18. desember 2002 fra Statkrafts styre til Nærings- og handelsdepartementet hvor styret skriver at en "kredittrating på "A"-nivå er nødvendig for å sikre en god fremtidig utvikling av selskapet". Brevet fulgte som utrykt vedlegg til proposisjonen. Statkraft har her ikke eksplisitt gitt utrykk for at en A+ rating er nødvendig. Det er også A-nivået og ikke en plassering i øvre del av dette nivået som selskapet har gitt uttrykk for er av betydning for å komme i betraktning som motpart i enkelte kontrakter.

Nærings- og handelsdepartementet har lagt til grunn at Statkraft selv må justere sin virksomhet og balansestruktur slik at målet om en ønsket rating understøttes. Målet om rating må likevel etter min vurdering ses i sammenheng med de generelle målsettingene for selskapet slik det er redegjort for i 2 avsnitt i kap 8.4 s. 35 i St.prp. nr. 53 (2003-2004):

"Fra et eierståsted vil ambisjoner om rating over tid også henge sammen med forventninger om avkastning på egenkapitalen. En høy rating gjennom større egenkapital øker krav til overskudd for å nå ønsket egenkapitalavkastning. Departementet viser til at Statkraft i de nærmeste årene vil søke å konsolidere eksisterende virksomhet, samt tilpasse nivå og tidspunkt for investeringer til målet om en A-rating, og støtter dette som et langsiktig mål. Selskapet må ha sterkt fokus rettet mot en lønnsomhetsutvikling som kan understøtte et slikt mål, og må justere sin virksomhet og balanse i tråd med dette".

Jeg vil ellers peke på at den direkte effekten av dagens rating på eksisterende lånevilkår foreløpig er begrenset, men betydningen for selskapets lånekostnader vil øke etter hvert som de statsgaranterte lånene innfris eller reforhandles. På den andre siden vil selskapets inntjening bedres etter hvert som dagens industrikontrakter med myndighetsbestemte priser utfases.

Høyere inntjening og bedret evne til gjeldsbetjening vil alt annet likt redusere kravet til egenkapital for å nå et bestemt ratingnivå. Ratingen vil da for en stor del avhenge av selskapets egen evne til å frigjøre kapital bundet i ikke-strategiske investeringer og gjennom dette omstille sin balansestruktur. Jeg viser her til at det i St.prp. nr. 53 (2003-2004) legges opp til en særskilt vurdering av utbytte knyttet til gevinster som realiseres i forbindelse med salg ev eiendeler. Regjeringen ønsker gjennom dette å unngå innelåsningseffekter og slik at realisering av slike gevinster kan stimulere til restrukturering og bedring av balansestruktur og egenkapital.

Det er en rekke forhold som påvirker Statkrafts kredittvurdering, eller rating. I tillegg til eventuelt frigjøring av kapital, vil også blant annet utbyttepolitikken og markedsutviklingen være sentralt. Målsetningen om en rating på A-nivå står likevel fast, men vil avhenge av overnevnte forhold.