Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Vedlegg 1: Brev fra Kultur- og kirkedepartementet v/statsråden til familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, datert 18. mai 2004

Vi viser til brev av 21. april d.å. med følgende spørsmål i forbindelse med behandling av St.meld. nr. 25 (2003-2004):

"I meldingen er det ikke foretatt en gjennomgang av skatte- og merverdiavgiftsregimet på filmområdet. Vi ber derfor om beregninger av de økonomiske konsekvensene av en innføring av merverdiavgift på kino på henholdsvis 6, 9 og 12 prosent. Vi ber videre om konsekvenser både for staten og de ulike aktørene."

Spørsmålet har vært oversendt Finansdepartementet som rett instans. Finansdepartementet opplyser følgende:

"Som det fremgår av meldingen, arbeider Regjeringen med en gjennomgang av merverdiavgiftsregelverket på kulturområdet. Det er også varslet at en vil foreta en vurdering av regelverket for filmbransjen og kinoene. I den forbindelse vil det også bli gjort en vurdering av provenyspørsmål ved eventuelle regelendringer. Siden en eventuell avgiftsplikt for kinovirksomhet mv. vil ha budsjettkonsekvenser, er det naturlig å behandle slike forslag i tilknytning til de ordinære budsjetter.

Det er generelt svært vanskelig å gi anslag på økonomiske konsekvenser av merverdiavgift på kinovirksomhet mv. Dette skyldes bl.a. lite datamateriale og at sektoren involverer flere aktører av ulik kategori. Samtidig er det avgrensningsproblemer på dette området, bl.a. i forhold til hvor stor andel av slik virksomhet som er avgiftspliktig i dag. Departementet er kjent med en rapport fra konsulentfirmaet PricewaterhouseCoopers1 som analyserer de økonomiske konsekvenser for kinoene, distributører, filmprodusenter og staten ved innføring av merverdiavgift på kino med 6 pst. Analysen er gjort på oppdrag av Norsk film- og TV-produsenters forening, Norske filmbyråers forening og FILM&KINO. Analysen, som i hovedsak bygger på regnskapstall for 2002, gir som resultat at filmprodusentene og filmdistributørene vil spare knapt 20 mill. kroner hver årlig gjennom økt fradrag for inngående merverdiavgift. Kinoene vil ifølge analysen få en økt avgiftsbelastning netto på drøyt 20 mill. kroner. Staten vil ifølge beregningen få et netto provenytap på om lag 16 mill. kroner årlig som følge av innføring av 6 pst. avgift.

Det presiseres at tallene i rapporten kun er ment å illustrere konsekvensene av å innføre merverdiavgift. Beregningene er basert på en rekke generelle forutsetninger, og de faktiske konsekvensene vil kunne variere fra det som fremgår ovenfor.

Komiteen har også stilt spørsmål om økonomiske konsekvenser ved satser på hhv. 9 og 12 pst. I rapporten det er vist til, har en kun sett på konsekvenser ved en sats på 6 pst. Siden en ikke har tilstrekkelig grunnlagsmateriale, er det vanskelig å bruke rapporten til å gjøre anslag generelt til andre satser. Hvis resultatene i rapporten legges til grunn, kan det se ut som om konsekvensene for staten kan være merproveny på i størrelsesorden 5 mill. kroner årlig ved 9 pst. og om lag 25 mill. kroner årlig ved en sats på 12 pst. Dette er imidlertid svært usikkert. Departementet vil samtidig advare mot å innføre flere satser enn de en allerede har (6, 12 og 24).

Det presiseres at tallene refererer seg til 2002-nivå, og at det ikke er tatt hensyn til at behovet for investeringer i nye kinoanlegg og ny visningsteknologi antas å ville øke i årene fremover. De økonomiske konsekvensene vil også avhenge av utformingen og avgrensningen av et eventuelt forslag om innføring av merverdiavgift på kinovirksomhet mv. Departementet vil derfor komme tilbake med et nytt anslag på budsjettkonsekvensene, i den grad det blir aktuelt å fremme et konkret forslag om innføring av merverdiavgift på kinovirksomhet mv."

1 Kulturmoms – Notat om virkningen av innføring av 6 % merverdiavgift på kinobilletter, av Arild Kalkvik, PWC, 10.2.2004.