Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

5. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunnar Halvorsen, lederen Marit Nybakk og Rita Tveiten, fra Høyre, Bjørn Hernæs og Åge Konradsen, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Sosialistisk Venstreparti, Kjetil Bjørklund, fra Kristelig Folkeparti, Åse Wisløff Nilssen, og fra Senterpartiet, Marit Arnstad, viser til at det fremlagte forslag fra departementet omhandler godkjenning av nytt materiellprosjekt: Taktisk Data Link 16, bygging av nye fregatter og utviklingen av nye sjømålsmissiler, samt informasjonssaker.

Komiteen viser til at Forsvaret orienterer seg mot et nettverksbasert forsvar og at det på denne bakgrunn er vedtatt å anskaffe Taktisk Data Link-16 (Link-16). Systemet skal sikre at norske forsvarsenheter kan operere sammen med allierte, og sørge for at Norge følger utviklingen innenfor transformasjonen av NATO.

Komiteen har merket seg at totalprosjektets kostnadsramme er 1 046 mill. kroner og er tilfreds med at prosjektet nå er eksternt kvalitetssikret, slik det ble bedt om i Innst. S. nr. 225 (2002-2003). Komiteen ser det som vesentlig at det er etablert en prioritering for eventuelle reduksjoner, siden det er en betydelig risiko knyttet til det samlede prosjektet. Komiteen legger stor vekt på at det vil bli krevd gjenkjøp i henhold til gjeldende retningslinjer for etablering og gjennomføring av gjenkjøp ved Forsvarets kjøp fra utenlandske leverandører. Komiteen ber om å bli holdt oppdatert om den videre kostnadsutvikling i prosjektet.

Komiteen merker seg at utviklingsprosjektet nytt sjømålsmissil (NSM) har blitt sterkt forsinket og at man vil komme tilbake til Stortinget med en egen sak når man har et tilstrekkelig grunnlag til å ta stilling til et nyanskaffelsesprosjekt. Det er uheldig at et så viktig prosjekt blir så forsinket, og komiteen ber derfor om at det utarbeides en evaluering av utviklingsprosjektet for NSM, slik at man kan søke å unngå at slike situasjoner oppstår i framtida. Komiteen har merket seg at forsinkelsen knyttet til NSM blant annet kan ha betydning for ferdigstillelsen av fregatter og MTB Skjold-prosjektet. Komiteen ser den planlagte overgangsfasen mellom utviklingsprosjektet NSM og nyanskaffelsesprosjektet for NSM, som et nødvendig risikoreduserende tiltak i fregattprosjektet. Komiteen vil understreke nødvendigheten av at Forsvars­departementet følger kostnadsutviklingen i NSM-prosjektet for øvrig på en grundig måte.

Komiteen har merket seg at prosjekt panser­bekjemping - middels rekkevidde har fått nedjustert kostnadsrammen fra 1 260 til 922 mill. kroner.

Komiteen har videre merket seg at prosjekt nye fregatter nå har en total kostnadsramme på 16 083 mill. kroner. Komiteen er tilfreds med at det er gjennomført flere risikoanalyser av prosjektet, i tillegg til en ekstern gjennomgang av utvalgte deler av prosjektet høsten 2003. Komiteen er likevel bekymret over den høye kostnadsrisikoen i prosjektet, og ber om å bli holdt fortløpende orientert om utviklingen i prosjektet. Komiteen er opptatt av at det settes inn tilstrekkelig risikoreduserende tiltak.

Komiteen vil understreke at norske forsvarsinvesteringer må komme norsk industri til gode gjennom direkte leveranser, delleveranser, eller gjennom avtaler om gjenkjøp og ved forskings- og utviklingskontrakter.

Komiteen legger til grunn at anbyderne ved ulike industrielle forsvarsprosjekt, konkurrerer på like vilkår, og mener at Regjeringen har et spesielt ansvar for å kvalitetssikre at så er tilfelle.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, har merket seg at den spanske verftsgruppen som nå bygger de norske fregattene er dømt av EU-kommisjonen til å tilbakebetale flere millioner kroner for å ha mottatt ulovlig verftsstøtte og at flere andre saker er under etterforskning. Flertallet anser dette som svært uheldig.

Komiteen viser til at fregattkontrakten i sin tid ble inngått med Bazan, som etter en senere fusjon inngår i Izar. Komiteen har merket seg at EU ikke har funnet at Bazan har mottatt noen ulovlig subsidiering.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til Innst. S. nr. 225 (2002-2003) hvor disse medlemmer gikk imot anskaffelse av Taktisk Data Link-16. Disse medlemmer tar til etterretning det vedtak et flertall i Stortinget har gjort angående anskaffelse av LINK-16. LINK-16 er en betydelig investering i et forsvar som i stadig større grad innrettes mot offensive, internasjonale operasjoner. Disse medlemmer er kritisk til en utvikling hvor en betydelig del av forsvarsbudsjettet blir bundet opp til investeringer i materiell og hvor dette kan redusere handlefriheten i forhold til andre viktige oppgaver.

Disse medlemmer har gått imot innkjøp av fregatter ut fra en vurdering av at de enorme kostnadene ved fregattkjøpet både ved investering og drift vil gå utover andre viktige oppgaver i Forsvaret. Fregattprosjektet har nå en kostnadsramme på 16 083 mill. kroner, i tillegg til høye årlige driftskostnader. Det er dessuten betydelig usikkerhet knyttet til hva som til sjuende og sist vil bli de reelle kostnadene i fregattprosjektet.