Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Generelt om kontrollvirksomheten

Det er klart ut fra de erfaringer som foreligger, at det er nødvendig å styrke utvalgets sekretariat med en juridisk fagperson på heltid for å kunne utføre kontrolloppgaver med den kvalitet som er ønskelig. Dette er til erstatning for den stillingen på 20 pst. fra Sivilombudsmannen som utvalget har i dag. Ordningen med en sekretariatsleder i 50 pst. stilling ansatt hos Sivilombudsmannen beholdes inntil videre. I forbindelse med at utvalget har gjort en gjennomgang av sine kontrolloppgaver og prioriteringer, er det også sett på medlemmenes arbeidsmåte og ressursbruk. En tilførsel av ressurser med sikte på økt kompetanse og trygghet for at kontrollen kvalitativt holder mål, må etter utvalgets syn komme i sekretariatet.

Mye taler for at utvalget på sikt bør få et sekretariat som også er selvstendig med hensyn til de ansattes tilsettingsforhold. En slik omlegging vil reise flere organisatoriske og praktiske spørsmål som ennå ikke har vært vurdert i tilstrekkelig grad. Utvalget finner derfor ikke grunn for en slik løsning nå.

Utvalget redegjør for sin anmodning til Stortingets presidentskap i brev av 22. oktober 2003 om en økning av de økonomiske rammene for 2004 som ville gjøre det mulig å ansette en fagsekretær på full tid i utvalget. I budsjettprosessen i Stortinget lot det seg ikke gjøre å etterkomme anmodningen og utvalget har i budsjettforslaget for 2005 redegjort for det foreliggende behov og utgifter til dekning av en slik stilling er lagt inn i forslaget. Slik utvalget i dag vurderer situasjonen vil tilførsel av ekstra ressurser med virkning fra 1. januar 2005 ivareta utvalgets behov.

Som følge av teknologiske endringer og endringer i trusselsituasjonen, og de utfordringene endringene representerer for tjenestene og for kontrollen pågår det i dag flere utredninger og regelverksarbeider, som vil kunne medføre endringer i tjenestenes oppgaver og samarbeidet mellom dem. De viktigste arbeidene som pågår og som utvalget holder seg løpende orientert om er:

Justisdepartementet:

  • – Ny instruks for PST, til erstatning for gjeldende "overvåkingsinstruks" fra 1994, og således eldre enn lovfestingen av PSTs oppgaver i 1995.

  • – Ny samarbeidsinstruks for tjenestene. Gjeldende samarbeidsinstruks er fra 1984. Her utredes også spørsmål som angår etterretningsstøtte til rettshåndhevende myndigheter.

  • – Metodebruken i politiets og PSTs forebyggende virksomhet. Forventes å fremme forslag til lovendringer.

Forsvarsdepartementet:

  • – Fastsettelse av forskrift om objektsikkerhet til sikkerhetsloven.

  • – Behovet for endringer av sikkerhetslovens og forskriftsverkets regler om personellsikkerhet.

Det har allerede gjennom lovgivningen for tjenestene, som er nyere enn kontrolloven, og organisasjonsmessige endringer i tjenestene, oppstått behov for å foreta en teknisk gjennomgang av kontrolloven og instruksen. Utvalget vil i løpet av 2004 se nærmere på dette.

Komiteen registrerer utvalgets ønske om å styrke utvalgets sekretariat med en juridisk fagperson på heltid. Komiteen vil komme tilbake til dette i forbindelse med budsjettbehandlingen.