Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 2: Brev fra Miljøverndepartementet v/statsråden til energi- og miljøkomiteen, datert 26. mars 2004

Jeg viser til forslag fra stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen, Jan Arild Ellingsen, Thore A Nistad, Per Roar Bredvold, Ulf Erik Knudsen, Øyvind Vaksdal og Øyvind Korsberg om at tillatelse til bruk av snøscooter i særskilte løyper gjøres generell, og at myndigheten gitt med hjemmel i lov flyttes fra fylkesmannen til den enkelte kommune.

Motorferdselloven ble i 1988 endret og Nasjonal forskrift ble vedtatt. Endringen var et svar på sterkt økende ukontrollert motorisert ferdsel i utmark, og en kommunal praktisering av loven som var svært varie­rende og til dels gikk ut over de rammer loven satte. Jeg minner i den forbindelse om at myndigheten til å fatte vedtak i henhold til den endrete loven og den nye forskriften fortsatt i hovedsak ble tillagt kommunene.

Reglene for motorferdsel i utmark har vært de samme gjennom mange år. Motorferdsellovens formål er ut fra et samfunnsmessig helhetssyn å regulere motorferdselen i utmark og vassdrag med sikte på å beskytte naturmiljøet og fremme trivselen. Loven åpner for en rekke former for nyttekjøring, mens såkalt fornøyelseskjøring ikke har vært tillatt. Som nyttekjøring regnes for eksempel: Fastboende som påtar seg ervervsmessig kjøring, transport av bagasje til private hytter, kjøring i utmarksnæring for fastboende, transport av ved, transport av funksjonshemmede og kjøring ved særlige behov som ikke knytter seg til turkjøring og som ikke kan dekkes på annen måte.

Motorferdselregelverket er som kjent for tiden gjenstand for et forsøksprosjekt i åtte kommuner. Forsøket skal klarlegge hvorvidt formålet med motorferdsel­loven kan oppfylles bedre ved å koble praktiseringen nærmere opp til lokale planvedtak og planprosesser etter plan- og bygningsloven. Forsøket planlegges sluttført og evaluert medio 2005.

Den planlagte evalueringen skal kartlegge hvorvidt gjeldende regelverk virker i tråd med sin hensikt og i hvilken grad det er behov for endring av reglene. Evalueringsrapporten er således viktig som grunnlag for å vurdere hvorvidt lovgivningen bør endres og eventuelt hvordan.

Jeg finner det ikke naturlig å ta stilling til enkeltforslag om endringer i motorferdsellovgivningen før evalueringen av forsøket er gjennomført.