Vedlegg 2: Brev fra Nærings- og handelsdepartementet v/statsråden til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 1. mars 2004
Det vises til brev frå Kontroll- og konstitusjonskomiteen datert 25. februar, hvor komiteen ber departementet redegjøre for status vedrørende "omfanget av manglende etterlevelse av regelverket for offentlige anskaffelser".
Jeg er i likhet med komiteen svært opptatt av at offentlige innkjøpere etterlever anskaffelsesregelverket. La meg først bemerke at det i dag ikke foreligger eksakte tall eller analyser om omfanget på regelbrudd. De regelbruddene som forekommer kan imidlertid deles inn i to grupper. På den ene siden har vi de offentlige innkjøpere som ikke mestrer regelverket i detalj og på den andre siden, de som foretar ulovlige direkte anskaffelser.
For å sikre bedre og korrekt etterlevelse av regelverket mener jeg at økt informasjon om regelverket skal være hovedverktøyet I denne sammenheng vil jeg fremheve at siden år 2002, er departementets generelle veileder om regelverket blitt utbedret og en ny veileder om miljø og regelverket for offentlige anskaffelser blitt utgitt. Innen utgangen av mars vil det også bli utgitt en praktisk veileder om hvordan offentlige innkjøpere kan bedre sin innkjøpspraksis med hensyn til bedre etterlevelse av regelverket.
Jeg vil også vise til at Regjeringens etablering av Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) har gjort det vesentlig enklere for leverandører å få behandlet klager på innkjøperes fremgangsmåte og praktisering av regelverket. Til nå har nemda mottatt ca 300 saker, hvorav 217 av klagene er ferdigbehandlet. I disse dager vil KOFA overlevere meg en rapport om erfaringene fra sitt første virkeår. Denne rapporten vil jeg studere nøye for å identifisere utfordringer og problemområder som det bør fokuseres på i det videre arbeidet med å forbedre etterlevelsen av regelverket. I denne sammenheng vil jeg også nevne at departementet nå innhenter tilbud på undersøkelser i forbindelse med evaluering av regelverket etter tre års virketid. Undersøkelsene vil søke å kartlegge administrative og økonomiske effekter av dagens regelverk. Avhenging av konklusjonene som trekkes fra denne gjennomgangen, kan det bli aktuelt å korrigere regelverket på enkelte områder.
Avslutningsvis vil jeg også peke på at departementet er godt i gang med arbeidet med å følge opp rapporten om ulovlige direkte anskaffelser (AUDA-rapporten) og vurdere de mange høringsuttalelsene som er kommet inn. Rapporten foreslår flere tiltak som skal gjøre det vanskeligere for oppdragsgivere som ikke kjenner sitt ansvar, å overholde den lovpålagt plikten til å gjennomføre konkurranse om kontrakten.
For øvrig er det mitt generelle inntrykke at vi fra anskaffelsesregelverkets ikrafttredelsestidspunkt og frem til dag, har opplevd en klar økning i bevisstheten omkring regelverket og forståelsen for hvordan dette skal etterleves.