I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i Revidert
nasjonalbudsjett for 2004 legge frem forslag om midler til planlegging
og oppstart av raskest mulig utbygging av E6 mellom Mjøsbrua
og Øyer med 4 felts motorvei klasse A med midtdeler."
Som bakgrunn for forslaget vises til at strekningen E6
mellom Gardermoen og Otta har utviklet seg til å bli kandidat
for å overta den tvilsomme æren av å være den
nye dødsveien i Norge, verst er det på strekningen Mjøsbrua
og Øyer. I 2003 ble 17 personer drept på veistrekningen,
og et stort antall skadet. Mange av disse ulykkene skyldes at kjøretøy
har kommet over i motsatt kjørefelt og frontkollidert med
møtende kjøretøy. Slike ulykker ville
en i stor grad ha avverget hvis det var bygd 4 felts motorvei med
midtdeler. Veien fra Oslo til Gardermoen ble tidligere kaldt dødsveien, etter
at denne ble utbygd med midtdeler er det nesten ikke ulykker. Det
samme gjelder den nye E18 gjennom Vestfold, hvor hastigheten er økt
og ulykkene nesten er borte. Dette viser at det lønner
seg å satse på veibygging som sikkerhetsmessig
tiltak. Det haster derfor med å starte planlegging og bygging
av strekningen mellom Mjøsbrua og Øyer slik at
flest mulig liv kan reddes.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt
og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre
J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og lederen Petter Løvik,
fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, fra
Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen,
fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Jorunn
Ringstad, registrerer med stor bekymring den alvorlige ulykkesutviklingen
på E6 mellom Gardermoen og Lillehammer.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,
vil vise til at komiteen om kort tid skal starte behandlingen av
bebudet stortingsmelding om Nasjonal transportplan 2006-2015, der
utbyggingen av vegnettet vil stå sentralt. Bedret trafikksikkerhet
og framkommelighet på E6 mellom Gardermoen og Lillehammer
vil bli drøftet i den forbindelse.
Flertallet vil derfor ikke gå inn
i realitetsdrøftinger av forslaget i Dokument nr. 8:27
(2003-2004), men ta opp utbyggingen av E6 mellom Gardermoen og Lillehammer
i den nært forestående behandlingen av Nasjonal
transportplan 2006-2015.
Flertallet vil på denne
bakgrunn foreslå at Dokument nr. 8:27 (2003-2004) vedlegges
protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at begrunnelsen og forslaget bygger på en rask behandling
i Stortinget, og bevilgninger allerede i inneværende NTP-periode.
En utsettelse av behandling av realitetene i forslaget betyr i praksis
en realitetsbehandling all den tid forslaget går ut på at
det skal bevilges midler allerede ved revideringen av årets
budsjett. En utsettelse av gjennomførelse vil i tillegg
til alle som vil bli lemlestet for livet, koste mange mennesker
livet, og det vises til at det i 2003 ble drept 17 mennesker i trafikken
i dette området. Disse medlemmer mener det
vil være uansvarlig å utsette denne saken slik
at eventuell planlegging og oppstart først skulle kunne
skje fra 2006.
Disse medlemmer vil ellers vise
til dokumentet og foreslår:
"Stortinget ber Regjeringen i Revidert
nasjonalbudsjett for 2004 legge frem forslag om midler til planlegging
og oppstart av raskest mulig utbygging av E6 mellom Mjøsbrua
og Øyer med 4 felts motorvei klasse A med midtdeler."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett
for 2004 legge frem forslag om midler til planlegging og oppstart
av raskest mulig utbygging av E6 mellom Mjøsbrua og Øyer
med 4 felts motorvei klasse A med midtdeler.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:27 (2003-2004) - forslag fra
stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen, Per Roar Bredvold og
Thore A. Nistad om snarest mulig å starte arbeidet med
bygging av ny E6 mellom Mjøsbrua og Øyer med 4
felts motorveistandard og med midtdeler mellom kjørefeltene
- vedlegges protokollen.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 24. februar 2004
Petter Løvik
leder |
Anne Berit Andersen
ordfører |