Vedlegg 4: Brev fra kultur- og kirkedepartementet v/statsråden til familie-, kultur- og administrasjonskomiten, datert 4. februar 2004
Vi viser til komitéens brev av 3. februar d.å. I forbindelse med komiteens behandling av St.meld. nr. 44 ba komiteen departementet om svar på følgende spørsmål:
"Hva vil de årlige kostnadene være ved å utsette avstengningen av det analoge nettet utover år 2007? Vi vil gjerne vite kostnadene til vedlikehold mv. pr. år, og samlede kostnader ved en utsettelse med 5 år - til 2012."
Departementet vil innledningsvis vise til at beregninger av vedlikeholdskostnader ved videreføring av det analoge bakkenettet er omtalt flere steder i St.meld. nr. 44, særlig under kapitlene 4.3.4 og 7.9. Disse kostnadsanslagene fra Norkring har departementet kvalitetssikret gjennom bistand fra det britiske konsulentfirmaet Analysys, som i hovedsak gikk god for Norkrings anslag.
Beregningene av vedlikeholdskostnader for videreføring av det analoge bakkenettet i St.meld. nr. 44 er knyttet til andre tidsperspektiver enn det som fremgår av komiteens spørsmål. Komiteen ønsker beregninger av kostnadene til vedlikehold m.v i perioden 2007 -2012, mens det i meldingen opereres med en 15-års periode fra 2003. I St. meld. nr 44 ble oppgraderingskostnadene anslått til mellom 900 og 1300 mill. kr (nåverdi). Departementet vil understreke at kostnadsanslagene i meldingen er akkumulerte investeringer over en periode på 15 år.
Norkring har på kort varsel søkt å utarbeide et anslag over kostnadene ved å utsette avstengningen av nettet fra 2007 til 2012. Norkring er ikke i stand til å gi et eksakt anslag på disse kostnadene, men anslår selve investeringebeløpet til ca. 790 millioner kroner. I tillegg til selve investeringsbeløpet kommer utgiftene til årlig drift og vedlikehold i ytterligere fem år, avhengig av bl.a. om et digitalt bakkenett blir bygget ut parallelt med fortsatt drift av det analoge nettet. Norkrings vurderinger følger vedlagt. Departementet vil for ordens skyld presisere at det ikke har vært mulig å kvalitetssikre anslagene fra Norkring.
Departementet vil likevel peke på at dersom man velger å forlenge det analoge nettets levetid med fem år, vil alle nye investeringer måtte avskrives over disse få årene (selv om den tekniske levetiden kanskje er 20 år). Følgelig vil NRKs og TV 2s leiekostnader i nettet antakelig stige vesentlig de siste årene av det analoge nettets levetid.
Departementet viser for øvrig til at Stortinget tidligere har forutsatt at en eventuell utbygging av et digitalt bakkenett for fjernsyn skal være markedsbasert. Det er samtidig en forutsetning for NTVs søknad at det skjer en hurtig avvikling av de analoge sendingene. Dersom man får en lang periode med parallelle analoge og digitale sendinger, antar departementet at det er sannsynlig at NTVs eiere vil kunne miste interessen for prosjektet, fordi merkostnadene knyttet til parallelldistribusjon vil være uakseptable.
Dersom byggingen av det digitale nettet blir utsatt noen år, er det en reell fare for at det ikke lenger vil være grunnlag for en markedsbasert utbygging av et fullt ut landsdekkende bakkenett. Dette har sammenheng med det potensielle kundegrunnlaget for et digitalt bakkenett reduseres i takt med at kabel- og satellittdistributørene vinner terreng. Dersom det ikke blir bygget et digitalt nett nå, er det følgelig sannsynlig at en utbygging av et digital bakkenett på et senere tidspunkt vil forutsette en form for statlig deltakelse og finansiering, jf kap. 7.9 i St. meld. Nr. 44.