Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

3. Forsvarsdepartementets kommentarer

Riksrevisjonen belyser en rekke viktige forhold som har medført at disse prosjektene ikke ble fullført. Departementet fremholder imidlertid at man ikke vet hvorvidt gjennomføringen av de historiske prosjektene ville ha vært vellykket. Usikkerheten rundt gjennomføringen har vært en viktig årsak til at alternative løsninger er blitt søkt etablert. Det påpekes at det parallelt har pågått en kraftig endring av Forsvarets organisasjon.

Departementet understreker at det er lagt ned betydelige egne ressurser til oppfølging av arbeidet i Program Golf.

Forsvarsdepartementet sier seg enig med Riksrevisjonen i at styringen og koordineringen av IT-aktivitetene som var forutsetninger for Golf, ikke var tilfredsstillende i tidsrommet før sommeren 2001.

Departementet fremholder at disse tiltakene, sammen med den brede involvering av programstyret og den oppmerksomhet som Riksrevisjonens rapport har reist, samlet viser at utviklingen går i riktig retning. Videre viser Forsvarsdepartementet til at overordnet styring og koordinering av IT-aktivitetene vil bli reflektert i organiseringen av departementet fra 1. august 2003.

Det legges totalt sett opp til en ambisiøs tidsplan for Program Golf. Hvorvidt målsetting om ferdigstilling innen utgangen av 2005 er realistisk, fremholder departementet at dette berører en sentral avveining. På den ene siden har Forsvaret et betydelig behov for å få på plass et felles integrert forvaltningssystem så snart som mulig. På den andre siden stiller omfattende og hurtig implementering svært store krav til Forsvarets evne til å ta i bruk ny funksjonalitet, samtidig med at store deler av Forsvaret omstilles. Det er derfor valgt en forsiktig utvikling av programmet, styrt av hvordan leveranseprosjekt nr. 1 gjennomføres. Dersom gjennomføringsevnen blir bekreftet i leveranseprosjekt nr. 1, kan dette åpne for en forsering av påfølgende prosjekter i programmet. Om det er realistisk at Program Golf skal kunne ferdigstilles innen utgangen av 2005, vil således avhenge av gjennomføringen av leveranseprosjektene, hvilket ambisjonsnivå som legges for nye leveranseprosjekter og tidsfasingen mellom leveranseprosjektene. Departementet understreker at den strategi som er valgt, innebærer at Program Golf kan besluttes avsluttet etter hvert leveranseprosjekt. På det nåværende tidspunkt er det derfor ikke grunnlag for å justere målsettingen om at et felles integrert forvaltningssystem skal være på plass til utgangen av 2005. Departementet framholder at strategiendringen i dag fremstår som fornuftig og i tråd med god prosjektteoretisk håndtering.

Når det gjelder risikohåndtering er det viktig å skille mellom de forskjellige nivåene i oppfølgingen av Program Golf. For det første fremholder departementet strategivalget knyttet til å gjennomføre selvstendige leveranseprosjekt(er) i Program Golf i seg selv som en viktig risikoreduserende beslutning. For det andre foreligger det nå et gjennomarbeidet styringsgrunnlag for gjennomføringen av leveranseprosjekt nr. 1. For det tredje er det viktig å skille mellom møtene i programstyret og selve styringen av leveranseprosjekt nr. 1. Departementet påpeker at det vil være en avveining hvor tett programstyret skal bringes inn i den daglige styringen av programmet. Siden sommeren 2002 har parametrene tid, kostnad og ytelse vært på dagsordenen i programstyremøtene, i tillegg til bruken av ekstern kvalitetssikrer. Departementet vil følge gjennomføringen av leveranseprosjekt nr. 1 og motta periodisk rapportering med hensyn til tid, kostnad og ytelse. Departementet vil bli forelagt et tilstrekkelig grunnlag for å treffe risikoreduserende beslutninger og vil følge opp dette mot FO.

Departementet erkjenner at nødvendig og tilstrekkelig kompetanse i programorganisasjonen først kom på plass ved årsskiftet 2001/2002. Imidlertid har aktiv bruk av eksternkvalitetssikring, forsterkning av programmets egen kompetanse samt den kompetansen som ekstern leverandør tilfører gjennom leveranseprosjekt nr. 1, medført at kompetansen er hevet betydelig, og nå anses som tilfredsstillende ivaretatt. Departementet påpeker likevel at kompetanse hos både ekstern leverandør og Forsvaret må vies betydelig oppmerksomhet i den videre oppfølging.

Når det gjelder synkronisering av Golf med FLO, er det en utfordring at hovedtrekkene i den nye organisasjonen ennå ikke er endelig avklart. Etter planen skal det foreligge en delvis avklaring i løpet av våren. Departementet påpeker at en eventuell oppstart av et nytt forprosjekt og påfølgende leveranseprosjekt i Golf derfor tidsmessig må fases slik at det ikke foreligger uklarheter rundt viktige forutsetninger. Et meget sentralt forhold som vil inngå når en skal drøfte den videre utviklingen av Program Golf, er å konkretisere innholdet i et leveranseprosjekt innenfor en akseptabel usikkerhet.

FO har utarbeidet foreløpige gevinstoverslag innenfor de enkelte områdene i et felles integrert forvaltningssystem dersom de blir implementert. Dette grunn­alget vil bli videreutviklet og kvalitetssikret i det videre arbeid. Departementet understreker at dette kun er estimater som ikke er realitetsbehandlet. For leveranseprosjekt nr. 1 vil gevinstmål defineres i prosjektdirektivet som nå er under utarbeidelse.