Vedlegg 3: Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til samferdselskomiteen, datert 12. februar 2004
- St. meld. nr. 16 (2003-2004) om transportstandarden og kjøp av transporttjenester på kyststrekningen fra bergen til kirkenes - spørsmål 8
- Spørsmål 8
- Svar:
Samferdselsdepartementet viser til brev av 12. februar d.å.
Vedlagt følger svar på spørsmål 8 til ovennevnte stortingsmelding.
Hva vil konsekvensene være av at anbudet må forelegges Stortinget før kontrakt inngås ?
Det legges til grunn at spørsmålet forutsetter at departementet må ha Stortingets samtykke til å inngå kontrakt på basis av gjennomført anbudskonkurranse, uavhengig av spørsmål knyttet til bevilgning.
Som det fremgår av St. meld. nr. 16 har ESA godkjent gjeldende avtale med hurtigruteselskapene om drift Bergen-Kirkenes frem til utgangen av 2004. ESA har videre åpnet for at denne avtalen kan forlenges med inntil ett år dersom det etter anbudskonkurransen blir valgt en ny operatør og denne ikke kan starte drift pr. 1. januar 2005.
Basert på Stortingets behandling av meldingen, tar departementet sikte på at transporttjenesten kan lyses ut i løpet av våren/sommeren 2004 og at en avgjørelse kan tas til høsten. Dette er i seg selv et stramt opplegg i forhold til utløp av den gjeldende avtale, og krever at ikke noe uforutsatt forsinker prosessen. På denne bakgrunn er det ønskelig å kunne få godkjent en forlengelse av gjeldende avtale ut over 2004, uavhengig av den åpning ESA har gitt for å forlenge avtaleperioden. Dette vurderes i utgangspunktet som vanskelig.
Krav om at Stortinget skal samtykke i at kontrakt inngås, vil ytterligere forsinke et på forhånd stramt opplegg for prosessen og øke risikoen for at gjeldende avtale opphører før drift i henhold til ny avtale kan etableres.