7. Administrative, økonomiske og miljømessige konsekvenser
De konkrete visjonene og handlingene som følge av de nye perspektivene for Regjeringens fremtidige storbypolitikk vil komme som resultater av dialogen mellom staten og storbyene som skal bygges opp. Administrative, økonomiske og miljømessige konsekvenser som følger av denne prosessen, vil bli tatt opp underveis i samarbeidet når konkrete tiltak med slike konsekvenser vurderes. De vil på de aktuelle tidspunktene bli innpasset i de økonomiske og miljømessige rammene som da foreligger.
Det vises i meldingen til at Regjeringen har iverksatt mange viktige tiltak med stor betydning for storbyenes utvikling. Tiltakene er i regi av de departementene som har faglig ansvar for dem, og de er innarbeidet i de respektive departementenes budsjettrammer. Denne meldingen tar ikke opp noen tiltak som ligger utenfor disse rammene.
Når det gjelder forsøkene med oppgavedifferensiering, vil det i tråd med prinsipper for finansiering varslet i St.meld. nr. 19 (2001-2002) skje en overføring av midler fra det forvaltningsorgan som mister en oppgave til det forvaltningsorgan som skal overta ansvaret for oppgaven. Det har blitt signalisert i St.meld. nr. 19 (2001-2002) at Kommunal- og regionaldepartementet vil vurdere å bidra til å dekke nødvendige engangskostnader ved igangsetting av forsøk. Opplegget for finansiering av forsøk med kommunal oppgavedifferensiering er provenynøytralt med unntak av midler knyttet til engangskostnader. Midler som skal dekke engangskostnader ved igangsetting av forsøk, foreslås utbetalt som skjønnsmidler (kap. 571 post 64). Det er ikke lagt opp til å øke skjønnsrammen for 2004 som følge av forsøk med kommunal oppgavedifferensiering.
Komiteen viser til sine respektive merknader om administrative, økonomiske og miljømessige konsekvenser under de enkelte kapitler foran.