Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

3. Forslag om endringer i departementenes inntekterog utgifter

I Justisdepartementets St.prp. nr. 1 (2003-2004) redegjøres det for anskaffelse av nye redningshelikoptre. På bakgrunn av Helikopterfaglig Forums innstilling, vurderer Regjeringen om anskaffelsen skal skje ved at den eksisterende opsjonen på NH 90 skal reforhandles eller om det skal iverksettes en ny anskaffelsesprosess i markedet. Vedståelsesfristen for den eksisterende opsjonen er 1. mars 2004.

I anledning den foreliggende opsjonen er den norske regjering i oktober 2003 innklaget til EFTA Surveillance Authority (ESA). Klagen retter seg bl.a. mot det forhold at opsjonen på sivile redningshelikoptre er fremforhandlet som en forsvarsanskaffelse, utenom de alminnelige konkurranseregler i EØS-retten. I tillegg er det reist tvil om hvorvidt det fremforhandlede gjenkjøp knyttet til redningshelikoptrene kan gjøres gjeldende. Regjeringen vil avvente ESAs rettslige vurdering før det tas endelig stilling til anskaffelses-strategien. I den forbindelse vil vedståelsesfristen på den eksisterende opsjonen bli søkt forlenget.

Regjeringen vil så snart nødvendige avklaringer foreligger komme tilbake til Stortinget på egnet måte om anskaffelsesstrategien.

Komiteen tar dette til etterretning.

Ved Stortingets behandling 20. juni 2003 av St.prp. nr. 65 (2002-2003) og Innst. S. nr. 260 (2002-2003) ble det vedtatt å bevilge 30 mill. kroner som tilskudd til avskriving av garanti som var gitt til Moxy Trucks AS. Bakgrunnen for at garantien ble utløst, var at selskapet ble begjært konkurs i februar 2003.

I St.prp. nr. 65 (2002-2003) er det tatt forbehold om at det faktiske beløp som kommer til utbetaling, først kan bli klart når bobehandlingen er avsluttet. Denne pågår fremdeles, og det er uvisst om den kan avsluttes i 2003. På denne bakgrunn foreslås det at bevilgningen under post 70 Tilskudd til avskrivning av garantiansvar gjøres overførbar ved tilføyelse av stikkordet "kan overføres" slik at den også kan nyttes i 2004, jf. forslag til romertallsvedtak.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om tilføyelsen av stikkordet "kan overføres" til kap. 959 post 70, jf. forslag III under kapittel 7 Komiteens tilråding.

Det islandske skipet "Gudrun Gisladottir" grunnstøtte 18. juni 2002 ved det sørlige innløpet til Nappstraumen i Vestvågøy kommune i Lofoten. Morgenen etter sank skipet og ligger nå på ca. 40 meters dyp.

På bakgrunn av en samlet vurdering av den potensielle miljørisikoen havaristen representerer, vurdert opp mot miljøgevinsten ved å heve og fjerne havaristen og kostnadene forbundet med dette, ble rederiet pålagt å tømme havaristen for olje innen 15. oktober 2002 og å heve og fjerne havaristen innen 1. mai 2003.

På bakgrunn av den manglende framdriften i hevingsarbeidet, og rederiets overskridelse av fristene som ble gitt av myndighetene, ble det i juni 2003 besluttet å iverksette tiltak i statlig regi for å tømme havaristen for olje. Ved kgl.res. av 6. juni 2003 ble det gitt samtykke til å utgiftsføre i statsbudsjettet for 2003 inntil 11 mill. kroner ut over bevilgningen under kap. 1062 Kystverket post 21 Spesielle driftsutgifter. På bakgrunn av fortsatt manglende fremdrift mht. heving av havaristen i regi av rederiet, ble det i september 2003 besluttet at staten også skulle iverksette heving av havaristen. Både tømming og heving av havaristen skal foretas innenfor rammen på 11 mill. kroner gitt ved kgl.res. av 6. juni 2003.

Det er i proposisjonen redegjort nærmere for dette.

Det fremmes forslag om at bevilgningen på kap. 1062 Kystverket post 21 Spesielle driftsutgifter økes med 11 mill. kroner i 2003, for å dekke påløpte og kommende kostnader knyttet til tømming og heving av "Gudrun Gisladottir". Ettersom det er risiko for at deler av kostnadene vil påløpe først i 2004, fremmes det forslag om at bevilgningen på posten tilføyes stikkordet "kan overføres".

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om at bevilgningen under kap. 1062 post 21 forhøyes med 11 mill. kroner, og at posten påføres stikkordet "kan overføres".

Redningsselskapet vil i samarbeid med TV2 gjennomføre en landsomfattende nasjonal innsamlingsaksjon 30. november 2003. Målet med innsamlingsaksjonen er å sikre midler til fornyelse av rednings-skøyteflåten. Dette vil også bli markert gjennom sendinger på TV2 både 29. og 30. november 2003. Redningsselskapet er en frivillig organisasjon som har en viktig rolle i arbeidet med sikkerhet til sjøs, og har en sentral plass i sjøfarendes bevissthet. Innsamlingsaksjonen vil derfor ha bred appell, den vil favne nasjonalt og aksjonen vil omfatte en betydelig grad av frivillig innsats. Regjeringen har derfor lagt til grunn at staten bør støtte innsamlingsaksjonen. Ved kgl.res. av 7. november 2003 ble det gitt fullmakt til å utgiftsføre uten bevilgning 2 mill. kroner i 2003 under kap. 1062 Kystverket post 71 (ny) Pengegave TV-aksjon. På bakgrunn av dette fremmes det nå forslag om at det i statsbudsjettet for 2003 bevilges 2 mill. kroner på kap. 1062 Kystverket post 71 (ny) Pengegave TV-aksjon.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å bevilge 2 mill. kroner under kap. 1062 ny post 71.

Som omtalt i St.prp. nr. 65 (2002-2003), ønsker H.M. Kongen med virkning fra 1. januar 2004 å frasi seg disposisjonsretten til Bygdø Kongsgård, bortsett fra hovedbygningen med sidebygning og omliggende park. Samtidig ble det varslet at en tok sikte på å inngå en avtale mellom staten og Norsk Folkemuseum om bruksrett til Bygdø Kongsgård, herunder ansvar for å videreføre gårdsdriften. Ved behandlingen av Innst. S. nr. 260 (2002-2003) ga Stortinget Kongen fullmakt til å inngå avtale med Norsk Folkemuseum om disponering av Bygdø Kongsgård. Arbeidet med avtalen pågår. For de ansatte ved gårdsdriften er det inngått egen omstillingsavtale mellom Det Kongelige Hoff og Norsk Folkemuseum. Utgangspunktet ved overføringen til Norsk Folkemuseum er at alle ansatte beholder sine arbeidsplasser på tilsvarende vilkår som de har ved Det Kongelige Hoff.

Regnskapsmessig balanse i driften ved Bygdø Kongsgård har fram til nå bl.a. vært avhengig av inntekter fra en del utleieavtaler på eiendommen. Enkelte av disse er det ikke naturlig å overføre til Norsk Folkemuseum. De vil i stedet bli forvaltet av staten, ved Statsbygg, som grunneier. Gårdens inntekter vil som en følge av dette reduseres med i størrelsesorden 1,1 mill. kroner pr. år. I tillegg vil en omlegging av gårdsdriften med økt vekt på historisk landbruk føre til reduserte inntekter. På denne bakgrunn foreslår Regjeringen at det bevilges midler til sletting av gjelden som hviler på gården. Ved utgangen av 2003 er eksisterende gjeld på Bygdø Kongsgård anslått til 20,2 mill. kroner. Det vises til eget bevilgningsforslag under kap. 1500 Arbeids- og administrasjonsdepartementet.

Det er i proposisjonen redegjort nærmere for saken.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å bevilge 20,2 mill. kroner under kap. 1500 ny post 71, som tilskudd til å slette gjeld på Bygdø Kongsgård.

Det foreslås å omdisponere 2 mill. kroner fra kap. 1600 post 21 Spesielle forsknings- og utredningsoppdrag til kap. 1600 post 1 Driftsutgifter. Omdisponeringen skyldes at det vil påløpe høyere utgifter til utvalgsarbeid enn forutsatt i saldert budsjett 2003.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Det foreslås å redusere bevilgningen under kap. 1600 post 21 Spesielle forsknings- og utredningsoppdrag med 2 mill. kroner som følge av omdisponering til kap. 1600 post 1 Driftsutgifter.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

I forbindelse med behandlingen av lov 5. juli 2002 nr. 64 om registrering av finansielle instrumenter vedtok Stortinget at Verdipapirsentralen skulle omdannes til aksjeselskap og at aksjene i det nystiftede selskapet skulle selges. Den del av vederlaget ved salget som svarer til bokført egenkapital skal i henhold til Stortingets vedtak (Innst. O. nr. 47 (2001-2002)) overføres til Finansmarkedsfondet. Dette fondet ble opprettet i statsbudsjettet for 2002 og har til formål å bidra til økt kunnskap om, og forståelse for, finansielle markeders virkemåte. Videre skal fondet fremme innsikt og økt bevissthet med hensyn til næringslivsetikk på finansmarkedsområdet, jf. Budsjett-innst. S. nr. 6 (2001- 2002).

Et anslag på det samlede salgsprovenyet av aksjene i det nystiftede selskapet var inntatt i kap. 5309 Tilfeldige inntekter i St.prp. nr. 1 (2002-2003). Salget innbrakte 338,2 mill. kroner. Avslutningsregnskapet viste at den bokførte egenkapitalen utgjorde 111,1 mill. kroner. Det foreslås at dette beløpet bevilges til Finansmarkedsfondet under kap. 1600 ny post 90 Finansmarkedsfond.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

I saldert budsjett for 2003 ble kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten post 1 Driftsutgifter styrket med 4 mill. kroner for å dekke økte utgifter som følge av endring i forskrift av 26. mai 1978 nr. 12 om tollfrihet for reiseutstyr og reisegods, jf. omtale i St.prp. nr. 63 (2001-2002). De økonomiske og administrative konsekvensene av forskriftsendringen er for toll- og avgiftsetaten knyttet til kontroll av flere skipsanløp mellom Norge og Sverige. Pr. dags dato er ingen slike nye fergeruter satt i drift og det er fortsatt usikkert om de planlagte rutene vil bli realisert. I stedet for å trekke midlene inn, vil Finansdepartementet benytte midlene til andre tiltak for å styrke grensekontrollen, bl.a. kontrollvirksomhet knyttet til ny fergerute mellom Moss og Skagen og innkjøp av nye kjøretøy til mobile kontrollgrupper.

Komiteen tar dette til etterretning.

Posten omfatter utgifter til en søknadsbasert refusjonsordning for kommuner og fylkeskommuner vedrørende merverdiavgift på utvalgte tjenester. Bevilgningen i 2003 skal dekke faktiske utgifter i 2001. I løpet av 2003 er det blitt utbetalt merverdiavgiftskompensasjon på ca. 1,65 mrd. kroner knyttet til søknads­året 2001. Dette er 142,6 mill. kroner mer enn bevilget beløp under kap. 1632 post 60 Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner i saldert budsjett 2003. Årsaken til merutbetalingen er feil i saksbehandlingen av fire kompensasjonssøknader, noe som førte til feil i beregningene som lå til grunn for bevilgningen i saldert budsjett 2003. Det foreslås på denne bakgrunn å øke bevilgningen under kap. 1632 post 60 Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner med 142,6 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Det foreslås å øke bevilgningen under kap. 1634 post 1 Driftsutgifter med 13,5 mill. kroner, jf. tilsvarende økning av inntekter under kap. 4634 post 2 Refusjoner. Økningen i utgiftene er knyttet til innkreving som utføres for bl.a. Norsk rikskringkasting (NRK) og Lotteritilsynet.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Det foreslås å øke bevilgningen under kap. 1650 post 88 Renter og provisjon m.m. på utenlandsk statsgjeld med 2,3 mill. kroner som følge av nye regnskapsanslag.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Det foreslås å øke bevilgningen under kap. 1650 post 89 Renter og provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld med 1 090,7 mill. kroner. De økte renteutgiftene skyldes økt opplåning for å bistå Norges Bank i å trekke inn overskuddslikviditet fra pengemarkedet. Denne økte opplåningen motsvares av en tilsvarende økning i innestående på statens foliokonto i Norges Bank. De økte renteutgiftene i 2003 blir likevel bare delvis motsvart av økte renteinntekter i 2003, som følge av at renten på statens foliokonto i 2003 er betydelig lavere enn markedsrentene i norske kroner. Den delen av de økte renteutgiftene som ikke motsvares av økte renteinntekter i 2003, vil motsvares av større overføringer og/eller rentebetalinger fra Norges Bank i senere år.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under kap. 1650 post 89 med 1 090,7 mill. kroner.

Det foreslås å redusere bevilgningen under kap. 1651 post 92 Avdrag på utenlandsk statsgjeld med 178,1 mill. kroner som følge av at kronekursen styrket seg ved forfall av avdragene.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

I saldert budsjett for 2003 er det under kap. 2309 Tilfeldige utgifter post 1 Driftsutgifter bevilget 7 122,4 mill. kroner. Ved salderingen av 2003-budsjettet ga Stortinget en fullmakt til Regjeringen til å redusere departementenes driftsutgifter med 150 mill. kroner. Innsparingen ble foreløpig lagt som en reduksjon på kap. 2309. Innsparingen ble fordelt på departementene i tråd med fullmakten og Stortinget ble orientert om fordelingen i St.prp. nr. 65 (2002-2003) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet medregnet folketrygden 2003. Midlene ble samtidig tilbakeført til kap. 2309. Etter denne tilbakeføringen utgjorde kap. 2309 dermed til sammen 7 272,4 mill. kroner.

I St.prp. nr. 65 (2002-2003) ble det foreslått å redusere kap. 2309 med 1 206 mill. kroner bl.a. som følge av at anslaget for den gjennomsnittlige årslønnsveksten fra 2003 til 2002 ble satt ned med 1/2 prosentpoeng i forhold til Nasjonalbudsjettet 2003.

I forbindelse med Stortingets behandling av St.prp. nr. 65 (2002-2003) ble det vedtatt en reduksjon av bevilgningen på kap. 2309 med 666,2 mill. kroner, dvs. om lag 540 mill. kroner mindre enn Regjeringens opprinnelige forslag. I tillegg vedtok Stortinget følgende innsparingsfullmakt på 100 mill. kroner:

"Stortinget samtykker i at det spares inn 100 mill. kroner på departementenes drifts- og investeringsutgifter (postene 1-49, unntatt post 24), samt på nettobudsjetterte virksomheter. Regjeringen gis fullmakt til å foreta den endelige fordelingen av beløpet. Innsparingen spesifiseres på kapitler og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen i forbindelse med ny saldering av statsbudsjettet for 2003. Innsparingen tas foreløpig ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige utgifter med 100 mill. kroner. Når beløpet er fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 100 mill. kroner til kap. 2309."

Disse innsparingene er nå fordelt slik det fremgår av oversikten gitt i eget vedlegg. Midlene er på denne bakgrunn tilbakeført til kap. 2309 som dermed økes isolert sett med 100 mill. kroner. Kap. 2309 utgjør etter dette 6 706,2 mill. kroner.

Bevilgningen på kap. 2309 skal bl.a. dekke tilleggsbevilgninger til reguleringen av folketrygdens grunnbeløp, takstoppgjøret for leger, fysioterapeuter og psykologer, samt oppgjøret for vernepliktige. Utgiftene til disse formålene var opprinnelig anslått til 4 299,8 mill. kroner i proposisjonene om inntektsoppgjørene som ble fremmet i vår. I tillegg vedtok Stortinget en økning av bevilgningene i forbindelse med trygdeoppgjøret med 522 mill. kroner, slik at det samlet er vedtatt endringer som følge av trygdeoppgjør mv. på 4 821,8 mill. kroner. Stortingets vedtak på kap. 1541 Pensjoner fra statskassen og kap. 1542 Statens Pensjonskasse er imidlertid 46,8 mill. kroner for lavt, slik arbeids- og administrasjonsministeren gjorde oppmerksom på i brev til Stortinget datert 16. juni i år. Det vises også til St.prp. nr. 31 (2003-2004) Endringer på statsbudsjettet medregnet folketrygden 2003 under Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Dette innebærer at bevilgningen må settes ned 4 868,6 mill. kroner for å dekke trygdeoppgjør mv.

Det foreslås at Stortinget gir samtykke til at toll- og avgiftsetaten avskriver en debetsaldo på interimskonto i regnskapet på 7,5 mill. kroner, og at beløpet utgiftsføres under kap. 2309 post 1 Driftsutgifter i statsregnskapet for 2003, jf. forslag til romertallsvedtak. Interimsposteringene er relatert til at toll- og avgiftsetaten var ansvarlig for innkreving av trafikkavgift på vegne av de kommunale havnekassene frem til 1. mars 1998. Differansene oppstod som følge av at toll- og avgiftsetaten betalte ut trafikkavgift til havnekassene basert på fastsatt beløp, ikke hva som faktisk ble innbetalt. På denne måten akkumulerte det seg gradvis en debetsaldo på interimskonto for trafikkavgift. Toll- og avgiftsetaten har gjennomført en grundig gjennomgang av interimsposteringene, uten at det har latt seg gjøre å avdekke hvilke havnekasser som har fått for mye utbetalt. Dersom differansene skulle la seg oppklare, vil eventuelle krav mot de kommunale havnekassene være foreldet. Nye interimsposteringer vil for øvrig ikke oppstå, da ordningen ble avviklet 1. mars 1998. Da det ikke er mulig å forklare differansene ytterligere, samt at eventuelle krav nå vil være foreldet, bes Stortinget om å gi fullmakt til å kunne utgiftsføre debetsaldo på interimskonto mot kap. 2309 Tilfeldige utgifter, jf. forslag til romertallsvedtak.

Det er pr. 30. september 2003 regnskapsført utgifter på til sammen 6,1 mill. kroner direkte på kap. 2309. I tillegg vil det ved Finansdepartementets samtykke bli gitt adgang til netto overskridelser under de enkelte departementenes budsjettkapitler. Det er vanskelig å anslå hvor mye som vil bli regnskapsført på dette kapitlet de tre siste månedene av året. Medregnet behovet for overskridelser bør det på denne bakgrunn gjenstå 50,0 mill. kroner under kap. 2309 etter nysalderingen. Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn redusert med 6 656,2 mill. kroner, hvorav dekning av bevilgninger til trygdeoppgjør mv. utgjør 4 868,6 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under kap. 2309 med 6 656,2 mill. kroner. Komiteen slutter seg også til Regjeringens forslag om fullmakt til å utgiftsføre 7 505 842 kroner på kap. 2309 post 1, jf. forslag IV under kapittel 7 Komiteens tilråding. Beløpet gjelder tidligere innkreving av trafikkavgifter for kommunale havnekasser.

Det foreslås å øke bevilgningen under kap. 4634 post 2 Refusjoner med 13,5 mill. kroner som følge av høyere inntekter fra innkreving som utføres for bl.a. Norsk rikskringkasting (NRK) og Lotteritilsynet. Bevilgningen under kap. 1634 post 1 Driftsutgifter foreslås økt tilsvarende.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Det foreslås å redusere bevilgningen under kap. 4634 post 81 Bøter, inndragninger med 68,5 mill. kroner som følge av nye regnskapsanslag.

Bevilgningen under denne posten ble økt med 65 mill. kroner i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2003, jf. St.prp. nr. 65 (2002-2003). Av dette beløpet var 59 mill. kroner knyttet til en økning av politiets innsats for å redusere antall trafikkulykker gjennom økt aktivitet knyttet til automatisk trafikkontroll (ATK). Inntektssvikten skyldes en lavere vekst i kravmengden som følge av ATK enn antatt i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2003.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Bevilgningen under kap. 4634 post 82 Vegadministrasjonsgebyr foreslås økt med 9 mill. kroner som følge av nye regnskapsanslag.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Bevilgningen under kap. 4634 post 84 Gebyr ved for sent innsendt regnskap m.m. foreslås økt med 30 mill. kroner som følge av nye regnskapsanslag.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Bevilgningen under kap. 4634 post 85 Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning foreslås økt med 5 mill. kroner som følge av nye regnskapsanslag.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

I saldert budsjett for 2003 er det under kap. 5309 Tilfeldige inntekter post 29 Ymse bevilget 2 081,4 mill. kroner. Av dette var knapt 700 mill. kroner knyttet til konsesjonsinntekter fra radiolisenser, matfiskoppdrett av laks og ørret og auksjonering av ledig UMTS-konsesjon. Vel 1,3 mrd. kroner var knyttet til ekstraordinære eiendomssalg i Statsbygg, inkludert salg av Vestbanetomten, og salg av aksjer i forbindelse med omdanning av Verdipapirsentralen til allmennaksjeselskap. I tillegg ble det budsjettert med øvrige tilfeldige inntekter på 50 mill. kroner.

Nedenfor følger en kort gjennomgang av 2003-bevilgningen:

  • – I saldert budsjett er forventet gevinst av eiendomssalg under Statsbygg budsjettert på kap. 5309, mens bokført verdi av eiendommene er budsjettert under avskrivninger. Regjeringen har i forbindelse med Gul bok 2004 varslet at salget av Vestbanetomten ikke lar seg gjennomføre i 2003 som opprinnelig planlagt. Den senere tids utvikling i eiendomsmarkedet har medført svakere fremdrift i gjennomføringen av også øvrige planlagte salg og lavere salgspris enn forventet for gjennomførte salg. Det innebærer at inntektene fra eiendomssalg må settes ned med til sammen vel 1 mrd. kroner, hvorav vel 900 mill. kroner på kap. 5309 og 99 mill. kroner på kap. 5491 Avskrivninger på statens kapital i statens forretningsdrift, jf. omtale nedenfor.

  • – Salget av Verdipapirsentralen ble gjennomført våren 2003 med salgsinntekter på 338,4 mill. kroner.

  • – Det er gjennomført auksjon for to UMTS-konsesjoner, og det er foretatt tildeling av én konsesjon på bakgrunn av et bud på 62 mill. kroner fra Hi3G Access Norway AS. Det var ingen søkere til den andre UMTS-konsesjonen. Videre er det innbetalt til sammen 250 mill. kroner i forbindelse med tildeling av radiokonsesjoner. I forbindelse med at P4 Radio Hele Norge ASA ble tildelt konsesjon for radiosendinger i det femte riksnettet i FM-båndet, ble det innkrevd et engangsvederlag på 90 mill. kroner, mens engangsvederlag på 160 mill. kroner i forbindelse med tildelingen av det fjerde riksnettet i FM-båndet til Kanal 4 AS 20. desember 2002, ble innbetalt i år. Søknadsfristen for de nye oppdrettskonsesjonene var satt til 15. november, og søknadsbehandlingen er ennå ikke avsluttet. Det legges til grunn at de samlede vederlagene fra de nye oppdrettskonsesjonene blir om lag 240 mill. kroner som tidligere antatt. Det innebærer at anslaget for samlede konsesjonsinntekter må settes ned med om lag 150 mill. kroner.

På denne bakgrunn er anslaget for samlet inntekt på kap. 5309 fra salg av eiendommer, aksjer og konsesjoner redusert fra vel 2 mrd. kroner til om lag 900 mill. kroner.

Under dette kapitlet inntektsføres i tillegg uforutsette inntekter som det ikke er naturlig å føre under andre kapitler. I saldert budsjett er det lagt til grunn om lag 50 mill. kroner i slike uforutsette inntekter i 2003. Regnskapet pr. 30. september viser en merinntekt i forhold til dette på knapt 85 mill. kroner. I dette beløpet inngår bl.a. 30,1 mill. kroner i tilbakeførte midler som Norge har til gode som følge av at ulike prosjekter i Verdensbanken er avsluttet uten at tildelte ressurser er blitt benyttet. Samlet sett foreslås bevilgningen under kap. 5309 Tilfeldige inntekter redusert med 1 049,6 mill. kroner til 1 031,8 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Bevilgningen dekker en rekke mindre tilbakebetalinger som det ikke er hensiktsmessig å budsjettere på egne kapitler og tilbakebetalinger som skulle vært innbetalt i tidligere budsjettår. Nivået på bevilgningen kan derfor variere sterkt mellom de enkelte budsjettår og er dermed vanskelig å anslå. Som følge av at det bare er regnskapsført 0,6 mill. kroner på denne posten i årets tre første kvartaler, foreslås bevilgningen redusert med 13,9 mill. kroner til 5,0 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Avskrivninger fra forvaltningsbedriftenes driftsbudsjett inntektsføres på denne posten. Foreslått revisjon av Statsbyggs driftsbudsjett innebærer at bevilgningen bør reduseres med 99 mill. kroner, jf. Arbeids- og administrasjonsdepartementets proposisjon om endringer av bevilgninger på Statsbudsjettet 2003 (St.prp. nr. 31 (2003-2004)) og omtale under kap. 5309 ovenfor. Posten foreslås derfor redusert med 99 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Ved opphør av en avgift vil det i noen år være et etterslep både med hensyn til innbetalinger og refusjoner. Det skyldes bl.a. at toll- og avgiftsetaten ved virksomhetskontroll kan avdekke feil avgiftsfastsettelse som kan medføre innbetalinger eller utbetalinger fra statskassen. Refusjon kan også forekomme når en avgiftspliktig har vunnet fram i en klagesak. De avviklede avgiftene utgjør årlig små beløp og det foreslås derfor å opprette et nytt kapittel og ny post for å samle all regnskapsføring av disse. Det gjelder bl.a. avgift på flyging av passasjerer, flyseteavgift, og avgift på radio- og fjernsynsmateriell. Nettoføring av skatter og avgifter er praksis for alle inntektskapitler under toll- og avgifts­etatens og skatteetatens ansvarsområde.

Det foreslås at det bevilges -38 mill. kroner under kap. 5584 post 70 Etterslep, avviklede avgifter. Beløpet er en nettoutgift som hovedsakelig skyldes tilbakebetaling av 48,6 mill. kroner i en enkelt sak vedrørende den avviklede passasjeravgiften.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å bevilge -38 mill. kroner under kap. 5584 ny post 70.

Renter av statens kapital i forvaltningsbedriftene føres på denne posten. Foreslått revisjon av NVE Anleggs driftsbudsjett innebærer at bevilgningen reduseres med 0,9 mill. kroner, jf. Olje- og energidepartementets proposisjon om endringer av bevilgninger på statsbudsjettet 2003 m.m. (St.prp. nr. 24 (2003-2004)). Posten foreslås derfor redusert med 0,9 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Posten omfatter renteinntekter av statens regnskapsføreres innskudd i Norges Bank og andre steder, utlån som forvaltes av Finansdepartementet og andre departementer og renteinntekter av likviditetslån som forvaltes av Statens nærings- og distriktsutviklingsfond. Det foreslås at bevilgningen under kap. 5605 post 83 Av alminnelige fordringer reduseres med 70 mill. kroner som følge av nye regnskapsanslag.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Ved utgangen av 2002 var statens kontantbeholdning 52,5 mrd. kroner mot 74,6 mrd. kroner ved utgangen av 2001. Statens kontantbeholdning varierer gjennom året i takt med løpende inntekter og utgifter for staten. Kroneinnskuddene i Norges Bank forrentes til en rente som Norges Bank får på sine fordringer, som i stor grad består av valutareservene. Statens kroneinnskudd forrentes for tiden med en rentesats på 1,75 pst. pr. år. Det foreslås å redusere bevilgningen under kap. 5605 post 86 Av statskassens foliokonto i Norges Bank med 2 007,9 mill. kroner. Reduksjonen skyldes at rentesatsen på statens foliokonto er lavere enn tidligere lagt til grunn.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Posten omfatter inntekter knyttet til renter av lån under opptrekk. Det foreslås at bevilgningen under kap. 5605 post 88 Av lån under opptrekk reduseres med 59 mill. kroner i henhold til nye regnskapsanslag.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

I saldert budsjett for 2003 ble det under kap. 2800 post 50 bevilget 172 765,0 mill. kroner. Grunnlaget for overføringen er statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomhet. Bevilgningen foreslås endret i denne proposisjonen slik at samlet bevilgning under kap. 2800 post 50 blir 171 182,4 mill. kroner. Overføringen til Statens petroleumsfond vil først bli fastsatt endelig i forbindelse med avleggelsen av regnskapet for 2002, basert på regnskapsførte inntekter fra petroleumsvirksomhet. Under kap. 5800 ble det i fjor høst som overføring fra Statens petroleumsfond bevilget 34 801 mill. kroner for å dekke det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet. Nysaldert budsjett viser nå et oljekorrigert underskudd på 62 494 mill. kroner. Det foreslås at det tilbakeføres nok midler til å dekke det oljekorrigerte budsjettunderskuddet i anslag på regnskap for 2003. Samlet sett foreslås derfor overføringen fra Statens petroleumsfond økt med 27 693 mill. kroner i proposisjonen, til 62 494 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag under kap. 2800.

Komiteen viser til at sosialkomiteen i Innst. S. nr. 88 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 21 (2003-2004), har foreslått å øke bevilgningen under kap. 732 Regionale helseforetak post 76 Innsatsstyrt finansiering med 350 mill. kroner utover Regjeringens forslag i St.prp. nr. 21 (2003-2004). Innstillingen behandles av Stortinget 16. desember 2003.

Dersom forslaget vedtas øker det oljekorrigerte underskuddet i statsbudsjettet med 350 mill. kroner slik at kap. 5800 Statens petroleumsfond post 50 Overføring fra fondet må økes med 350 mill. kroner utover Regjeringens forslag i St.prp. nr. 34 (2003-2004) for at statsbudsjettet kan gjøres opp i balanse.

På bakgrunn av ovenstående fremmer komiteen følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2003 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5800

Statens petroleumsfond (jf. kap. 2800)

50

Overføring fra fondet, forhøyes med

28 043 000 000

fra kr 34 801 000 000 til kr 62 844 000 000"

Bevilgningen knyttet til Statslånemidler er en saldering av statsbudsjettets inntekter og utgifter inkludert lånetransaksjoner. Bevilgningen motsvarer dermed statsbudsjettets brutto finansieringsbehov. Nysaldert budsjett i proposisjonen viser et samlet brutto finansieringsbehov på 9 379 mill. kroner. Dette beløp foreslås bevilget på kap. 5999.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at Stortinget 9. desember 2003 ved behandlingen av Innst. S. nr. 71 (2003-2004) fra næringskomiteen, jf. St.prp. nr. 18 (2003-2004), vedtok å bevilge 4 000 mill. kroner under kap. 950 (ny) post 91 Statkraft SF, tilførsel av egenkapital.

Dette øker brutto finansieringsbehov i statsbudsjettet med 4 000 mill. kroner utover Regjeringens forslag på 9 379 mill. kroner, til 13 379 mill. kroner.

Komiteen fremmer på bakgrunn av ovenstående følgende forslag under avstemningskapitlet 5999 Stats­lånemidler:

"I statsbudsjettet for 2003 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5999

Statslånemidler

90

Lån, nedsettes med

12 299 500 000

fra kr 25 678 500 000 til kr 13 379 000 000"