Sammendrag
- Kap. 1107 Statens dyrehelsetilsyn
- Kap. 1115 Etablering av nytt mattilsyn
- Kap. 1142 Miljø- og næringstiltak i skogbruket
- Kap. 1146 Norsk institutt for jord- og skogkartlegging
- Kap. 1148 Naturskade - erstatninger og sikring
- Kap. 1150 Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m.
- Kap. 4100 Landbruksdepartementet
- Kap. 4142 (nytt) Miljø- og næringstiltak i skogbruket
- Kap. 4145 Jordskifterettene
- Kap. 4150 Til gjennomføring av jordbruksavtalen
- Kap. 5545 Miljøavgifter i landbruket
- Kap. 5652 Innskuddskapital i Statskog SF
- Differanser/feilføringer i statsregnskapet
Landbruksdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om endringer i bevilgninger under enkelte kapitler og poster i statsbudsjettet for 2003.
Det foreslås at bevilgningen økes med 5 mill. kroner. Av dette er 2 mill. kroner til oppstart av et overvåkingsprogram for sauesykdommen mædi og 3 mill. kroner er omdisponeringer knyttet til veterinær vaktberedskap fra kap. 1107 post 70. Det er nødvendig å iverksette et overvåkingsprogram for mædi i løpet av 2003. Programmet vil være rettet mot avlsbesetninger. Det er viktig å sette inn et krafttak mot mædi før det sprer seg ytterligere i norske besetninger.
Målsettingen med bevilgningen er å holde landet fritt for alvorlige smittsomme sykdommer hos dyr. Bevilgningen skal blant annet dekke utgifter, herunder erstatningsutgifter, knyttet til pålagt nedslaktning i henhold til forskrifter i husdyrloven. I siste del av 2002 og i 2003 har det vært en rekke scrapieutbrudd i landet som på grunn av store erstatningsutbetalinger har medført en betydelig overskridelse av posten. På bakgrunn av registrert forbruk pr. 30. september 2003, samt forventede utgifter knyttet til allerede initierte erstatningssaker, foreslås det at bevilgningen økes med 8 mill. kroner fra 14,7 mill. kroner til 22,7 mill. kroner.
Med bakgrunn i usikkerheten vedrørende utgifter til etablering av nytt Mattilsyn foreslås det at stikkordet "kan overføres" knyttes til posten i 2003. Nye anslag viser at det er mulig å redusere dette behovet for bevilgning til nybygg med ytterligere 6 mill. kroner. Landbruksdepartementet foreslår at bevilgningen på kap. 1115 post 1 reduseres med 6 mill. kroner fra 78,6 mill. kroner til 72,6 mill. kroner.
Bioparken AS (tidligere Forskningsparken i Ås) er et viktig tiltak for å kommersialisere forskningsresultater og kople forskning og næringsliv. Bioparken AS har hatt store økonomiske vanskeligheter. Den opprinnelige aksjekapitalen ble nedskrevet med 75 pst. og styret fikk fullmakt til å foreta en kapitalutvidelse. Fase 1 av kapitalutvidelsen er under gjennomføring og Skogforsk og NIJOS ønsker å delta med hhv. 140 000 kroner og 70 000 kroner. Landbruksdepartementet foreslår at Skogforsk innenfor gjeldende budsjettrammer kan delta i kapitalutvidelsen i Bioparken AS, og foreslår at det bevilges 140 000 kroner til Skogforsks kjøp av aksjer i Bioparken AS.
Landbruksdepartementet foreslår at det bevilges 70 000 kroner til kjøp av aksjer i Bioparken AS mot en tilsvarende reduksjon under kap. 1146 post 1.
Bevilgningen til sikringstiltak innenfor statens naturskadeordning er i 2003 på om lag 20,3 mill. kroner. Av bevilgningen gjenstår det ca. 8 mill. kroner som det ikke er gitt tilsagn om i 2003. Landbruksdepartementet foreslår at bevilgningen over kap. 1148 post 70 reduseres med 8 mill. kroner fra 20,3 mill. kroner til 12,3 mill. kroner og foreslår videre at bevilgningen over kap. 1148 post 71 Naturskadeerstatninger økes med 28 mill. kroner fra 70 mill. kroner til 98 mill. kroner.
Landbruksdepartementet foreslår at bevilgningen over kap. 1150 post 73 økes med 36,5 mill. kroner fra 2 188 mill. kroner til 2 224,5 mill. kroner.
Landbruksdepartementet vurderer det nå ikke som sannsynlig at det oppnås inntekter av salg av arealer ved Kjeller gård i 2003. Imidlertid ligger det an til at Landbruksdepartementet som vederlag for avgivelse av veigrunn i forbindelse med ny vei til Høgskolen i Akershus ved Kjeller, vil oppnå en inntekt på om lag 2,5 mill. kroner. Landbruksdepartementet vil arbeide aktivt med sikte på at salg av Kjeller gård kan gjennomføres før revidert nasjonalbudsjett 2004. Departementet legger til grunn at det må foreligge et bindende tilbud før det fremmes forslag om inntektsbevilgning fra salg av arealer ved Kjeller gård.
Landbruksdepartementet foreslår at bevilgningen på kap. 4100 post 40 reduseres med 17,5 mill. kroner fra 20 mill. kroner til 2,5 mill. kroner.
Det foreslås opprettet en ny inntektspost for å inntektsføre innbetalingen på 140 000 kroner fra Skogforsk for Skogforsks kjøp av aksjer i forbindelse med kapitalutvidelsen i Bioparken AS, jf. omtale under kap. 1142 post 96 Kjøp av aksjer.
Oppdaterte overslag over forventede gebyrinntekter i 2003 er på 8,6 mill. kroner, hvilket vil si en reduksjon på 4,5 mill. kroner i forhold til saldert budsjett 2003. Landbruksdepartementet foreslår at bevilgningen på kap. 4145 post 1 reduseres med 4,5 mill. kroner fra 13,2 mill. kroner til 8,7 mill. kroner.
Budsjettert beløp for 2003 vedrørende innbetaling av prisutjevningsbeløp for kraftfôr er 122 mill. kroner. Prognosen for 2003 er satt til 172 mill. kroner. Landbruksdepartementet foreslår at bevilgningen på kap. 4150 post 80 økes med 50 mill. kroner fra 122 mill. kroner til 172 mill. kroner.
Inntekten av miljøavgift for plantevernmidler vil bli høyere enn budsjettert. Landbruksdepartementet anslår at det kan bli en merinntekt på 20 mill. kroner i 2003. Landbruksdepartementet foreslår at bevilgningen på kap. 5545 post 71 økes med 20 mill. kroner fra 40 mill. kroner til 60 mill. kroner.
Foretaksmøtet i Statskog SF vedtok den 11. juni 2003 endelig utbytte i foretaket. Utbyttet ble satt til 13 mill. kroner for regnskapsåret 2002, mot budsjettert 8,5 mill. kroner i St.prp. nr. 1 (2002-2003). Landbruksdepartementet foreslår at bevilgningen på kap. 5652 post 80 økes med 4,5 mill. kroner fra 8,5 mill. kroner til 13 mill. kroner.
Statens landbruksforvaltning (SLF) overtok forvaltningen av tilskudd- og avgiftsordninger for slakt fra 1. juli 2000. Ved overføring av inngående balanse til SLF var alle á konto forskudd til slakteriene resultatført, og ikke ført som en fordring i balansen. Denne praksis ble videreført av SLF. Føringen mot bevilgningsregnskapet som er gjort fra og med 1. juli 2000 til og med 31. desember 2002, i motsetning til om á konto forskuddene med etterfølgende reguleringer hadde vært ført som utestående krav i balansen, gjør at SLF pr. 31. desember 2002 har et avvik i mellomværende med Finansdepartementet på 123 089 681,50 kroner. Landbruksdepartementet foreslår at SLFs mellomværende med Finansdepartementet korrigeres mot kontoen for forskyvninger i balansen, til å inkludere utestående krav pr. 31. desember 2002 på 123 089 681,50 kroner, jf. forslag til vedtak II.