Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og lederen Petter Løvik, fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, viser til uttalelse i brev av 12. november 2003 fra Samferdselsdepartementet v/statsråden i saken. Brevet er vedlagt innstillingen.
Komiteen viser til at Hurtigruta representerer en viktig del av kystens og kystkulturens historie som det er av nasjonal interesse å ta vare på. Hurtigrutas historie begynte i 1893 da D/S Vesteraalen la ut fra Trondheim på historiens første hurtigrutetur nordover mot Hammerfest. 110 år senere har i alt 34 byer og tettsteder nytte av de 11 skipene som seiler ruten Bergen – Kirkenes.
Komiteenviser til at Hurtigrutemuseet som i dag eies og drives av en stiftelse,ble offisielt åpnet på Hurtigrutens 100-årsdag 2. juli 1993. I 1994 vedtar styret i OVDS å stille "Finnmarken" gratis til disposisjon for Hurtigrutemuseet. Stiftelsen Hurtigruteskipet Gamle Finnmarken blir etablert. I 1999 flytter Hurtigrutemuseet inn i Hurtigrutens hus på Stokmarknes og "Gamle Finnmarken" settes på land og kobles til museet.
Komiteen viser til at hurtigruteskipet "Gamle Finnmarken" er et viktig kulturminne som i dag er utsatt for et betydelig forfall. Det er maktpåliggende å iverksette tiltak for å sikre dette viktige kulturminnet for fremtiden.
Komiteen viser til at Samferdselsdepartementet allerede har bidratt med 1,5 mill kroner ved ilandsettelsen av "Gamle Finnmarken", som ledd i et spleiselag sammen med andre.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til brevet fra Samferdselsdepartementet av 12. november 2003 og understreker at det er nødvendig å avklare en del forhold rundt kostnader, både til drift av museet og rehabilitering av "Gamle Finnmarken". Flertalletber derfor departementet i løpet av våren 2004 legge frem en sak angående Hurtigrutemuseet.
Flertallet foreslår følgende:
"Stortinget ber Regjeringen i løpet av våren 2004 komme tilbake til Stortinget med en sak om Hurtigrutemuseet, inkludert en gjennomgang/kartlegging av de økonomiske forhold rundt framtidig investering og drift."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener at det er nødvendig å gjøre Hurtigrutemuseet m/"Gamle Finnmarken" til nasjonalt etatsmuseum på linje med øvrige museer under Samferdselsdepartementets ansvarsområde.
Disse medlemmer viser til at Samferdselsdepartementet allerede har bidratt med 1.5 mill. kroner ved ilandsettelsen av "Gamle Finnmarken".
Disse medlemmer vil peke på at Hurtigruta, i likhet med øvrig sjøtransport, har en noe annen tilknytning til Staten enn de sektorer som i dag dekkes av etatsmuseer under Samferdselsdepartementet.
Disse medlemmer vil imidlertid understreke at Hurtigruta ikke kunne ha operert uten aktiv støtte fra statlige myndigheter. At Hurtigruta har vært driftet av private selskaper, er derfor ikke noe avgjørende argument mot at Hurtigrutemuseet kan gjøres til statlig etatsmuseum.
Disse medlemmer viser til brev fra Samferdselsdepartementet av 12. november 2003 og understreker at det er nødvendig å avklare en del forhold rundt kostnader, både til drift og investering.
Disse medlemmer ber derfor Regjeringen i løpet av våren 2004 om å legge fram en sak som avklarer de økonomiske forhold rundt framtidig drift og investering i Hurtigrutemuseet.
Disse medlemmerfremmer følgende forslag:
"I
Hurtigrutemuseet inkludert hurtigruteskipet "Gamle Finmarken" i Stokmarknes gis status som nasjonalt hurtigrutemuseum under Samferdselsdepartementets ansvarsområde.
II
Stortinget ber Regjeringen i løpet av våren 2004 om å legge fram sak som avklarer de økonomiske forhold rundt framtidig drift av og investering i Hurtigrutemuseet.
III
Dokument nr. 8:121 (2002-2003) - forslag fra stortingsrepresentantene Geir-Ketil Hansen, May Hansen, Tor-Arne Strøm, Torny Pedersen, Kenneth Svendsen og Karin S. Woldseth om at hurtigruteskipet "Gamle Finnmarken" gis status som hurtigrutemuseum under Samferdselsdepartementets ansvarsområde – vedlegges protokollen."