2. Endra opplegg for utbygging av delar av rv 4 i Oppland
Gjennom behandlinga av St.prp. nr. 74 (2000-2001) godkjende Stortinget delvis bompengefinansiert utbygging av fase 1 av rv 4 i Oppland, som inkluderer strekningane Reinsvoll - Hunndalen og Lygna N - Einavoll samt bygging av bomstasjonar. Det vart lagt til grunn at utbygginga skulle skje parallelt med bompengeinnkrevjinga og at eit eventuelt låneopptak ville vere av avgrensa storleik. Fase 2 av utbygginga er nærare omtalt i St.prp. nr. 74 (2000-2001).
Samferdselsdepartementet legg i proposisjonen fram eit forslag til endra opplegg for finansiering av fase 1 av den planlagde utbygginga av rv 4 i Oppland.
Bakgrunnen for dei foreslåtte endringane er at reduserte bompengeinntekter og auka kostnader vil føre til urasjonell anleggsdrift, høgare kostnader og samfunnsøkonomiske tap som følgje av forseinka opning av anlegget dersom opplegget som blei vedtatt gjennom Stortinget si behandling av St.prp. nr. 74 (2000-2001) blir lagt til grunn. Det nye kostnadsoverslaget utgjer ein auke på 101 mill. kroner (33 pst.) i forhold til opprinneleg kostnadsoverslag i St.prp. nr. 74 (2000-2001), høvesvis 304 og 405 mill. kroner.
Det endra opplegget er i tråd med forslag frå ei arbeidsgruppe med representantar frå Statens vegvesen, Oppland fylkeskommune og Gjøvik og Vestre Toten kommunar.
Forslaget går ut på å endre bompengeordninga frå parallell utbygging og innkrevjing til utbygging med låneopptak og etterskotsinnkrevjing av bompengar. Samferdselsdepartementet viser til at trafikkavvisinga ved bomstasjonen er på nærare 50 pst., mot føresett 15 pst., samt problema dette har skapt på tilliggande vegnett. Den etablerte bomstasjonen på rv 4 ved Breiskallen blir derfor opna for gratis passering frå og med 1. juli 2003 og ut byggeperioden.
Når prosjektet Reinsvoll - Hunndalen blir opna for trafikk i løpet av 2006, startar etterskotsvis innkrevjing i bomstasjonane på gammal rv 4 ved Breiskallen og ny rv 4 ved Grøndalen. Takstnivået blir som i eksisterande ordning, justert for prisstigning. Innkrevjingsperioden etter dette opplegget er føresett å auke til totalt 9 år.
Det skal iverksetjast nødvendige tiltak på fylkesvegar og kommunale vegar som sikrar at trafikkavvisinga ikkje blir større enn 15 pst. når bompengeinnkrevjinga startar opp att. Samferdselsdepartementet har merka seg at kommunane har teke på seg ansvaret for å gjennomføre dei tiltaka som blir funne nødvendige på det kommunale vegnettet.
Vidare har departementet merka seg at Oppland fylkeskommune har vedteke å stille garanti for ei gjeld avgrensa til 320 mill. 2003-kroner og akseptert ei ordning med inntil 65 mill. kroner i refusjon på vilkår innafor fylkesfordelt investeringsramme til Oppland for perioden 2006-2015.
Samferdselsdepartementet legg vekt på at det er lokal tilslutning til forslaget til endra bompengeordning og at prosjektet framleis er samfunnsøkonomisk lønsamt. Departementet sluttar seg derfor til det foreslåtte finansieringsopplegget. Departementet er enig i Vegdirektoratet sitt forslag om at staten tek ein større del av kostnadene enn det som blei lagt til grunn då Stortinget behandla St.prp. nr. 74 (2000-2001), ved at den statlege delen av finansieringa blir auka frå 47 til 53 pst.
Samferdselsdepartementet føreset at fylkeskommunen legg til rette for å følgje opp finansieringsplanen gjennom prioritering av statlege midlar til prosjektet Reinsvoll - Hunndalen innafor fylkesfordelt investeringsramme i 2004 og 2005. Føresette statlege løyvingar etter 1. januar 2006, eksklusive eventuell refusjon på vilkår, skal finansierast innafor stamvegramma.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil vise til at Stortinget i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 74 (2001-2001), jf. Innst. S. nr. 296 (2000-2001), har godkjent en delvis bompengefinansiering av utbyggingen av rv 4 gjennom Oppland.
På bakgrunn av inntektssvikt og kostnadsøkninger foreslår Regjeringen endringer i bompengeordningen. Disse endringene er i samsvar med lokale myndigheters ønsker.
Flertallet støtter Regjeringens forslag til endringer i bompengeordningen.
Komiteenforutsetter at fase 2 i utbyggingen av rv 4 blir realisert som skissert i St.prp. nr. 74 (2000-2001) og som Stortinget har sluttet seg til.
Komiteen viser således til følgende omtale i St.prp. nr. 74 (2000-2001):
"Departementet understreker betydningen av å se de to fasene i sammenheng. Det vises i denne forbindelse til at dette har vært en viktig forutsetning ved den lokale behandlingen av saken. Samferdselsdepartementet tar sikte på å komme tilbake til Stortinget med et endelig forslag om innkreving av bompenger til utbygging av fase 2 som egen sak. Det forutsettes her en helhetlig vurdering av investeringene i korridoren."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til St.prp. nr. 74 (2000-2001), jf. Innst. S. nr. 296 (2000-2001) om utbygging av rv 4 og videre St.prp. nr. 67 (2002-2003), jf. Innst. S. nr. 272 (2002-2003) der rv 4 fikk status som stamveg fra Bjørvika i Oslo til Mjøsbrua (E6xrv 4)
Disse medlemmer vil peke på at vegen har en betydelig trafikk med en ÅDT som er helt opp mot 43 000 kjøretøyer, og at vegen har en usammenhengende vegstandard fra firefelts i Oslo til tofelts med kryssing i plan. Fase 1 mellom Gjøvik og Reinsvoll har en dårlig standard i forhold til trafikktettheten som er på om lag 10 000 ÅDT. Bygging av fase 1 vil medføre en betydelig reduksjon av trafikkulykker, støy og forurensing da nyvegen vil gå utenom Raufoss sentrum.
Disse medlemmer vil foreslå at rv 4 bygges ut i henhold til St.prp. nr. 78 (2002-2003), men med bompengeinnkreving på ny trasé på rv 4.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"Bompengeselskapet får rett til å kreve inn bompenger til gjennomføring av fase 1 av riksveg 4 i Oppland, og med bompengeinnkreving på ny trasé på rv 4. Videre får bompengeselskapet ansvar for å ta opp og administrere forutsatte lån. Vilkårene for det reviderte bompengeopplegget går fram av St.prp. nr. 78 (2002-2003) og Innst. S. nr. 15 (2003-2004). Samferdselsdepartementet får fullmakt til å inngå ny avtale med bompengeselskapet og fastsette nærmere regler for finansieringsordningen."
Disse medlemmer er enig med departementet at fase 1 og fase 2 bør ses i sammenheng. Disse medlemmer er kjent med at det også i fase 2 vil være store forbedringer både i trafikksikkerhet, miljø og forurensing da nåværende veg gjennom Gran sentrum også har en ÅDT på hele 10 000 kjøretøyer.