Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Om utbygging av E18 Kopstad - Gulli i Vestfold

Samferdselsdepartementet fremmer i proposisjonen forslag om utbygging av prosjektet E18 Kopstad - Gulli i Vestfold med statlige midler og delvis bompengefinansiering.

Utbyggingen av E18 i Vestfold til firefelts veg er omtalt for Stortinget ved flere anledninger, seinest i St.prp. nr. 1 (2001-2002).

E18 mellom Oslo og Kristiansand er en av de viktigste stamvegstrekningene i Norge. Rutas betydning er stor både for befolkningen og næringslivet.

E18 er utbygd til sammenhengende firefelts veg fra Eik i Buskerud til Kopstad i Vestfold. E18 videre sørover i Vestfold er høytrafikkert, og standarden er ikke tilpasset trafikkmengdene.

Det er i perioder kapasitetsproblemer på strekningen mellom Kopstad og Larvik, og det skjer mange alvorlige ulykker på strekningen. Videre påføres randbebyggelsen langs E18 betydelige miljøulemper. Nye firefelts strekninger gjennom fylket vil gi store framkommelighets- og trafikksikkerhetsgevinster for trafikantene.

Ved å erstatte dagens tofelts veg med firefelts veg forventes det 70-90 pst. nedgang i personskadeulykkene, med størst reduksjon for de alvorlige ulykkene. I tillegg vil miljøforholdene for lokalbefolkningen bli vesentlig bedret ved at den nye vegen legges utenom bebyggelsen.

Prosjektet Kopstad-Gulli omfatter bygging av 12 km firefelts veg mellom Kopstad ved avkjøringen til Horten og Gulli ved avkjøringen til Tønsberg.

I tråd med Vegdirektoratets forslag og den eksterne kvalitetssikringen legger Samferdselsdepartementet til grunn en styringsramme på 1 500 mill. kroner og en kostnadsramme på 1 650 mill. kroner. I rammene inngår 72 mill. kroner som bompengeselskapet har forskottert til planlegging, prosjektering, grunnerverv og andre forberedende arbeider. Disse midlene skal refunderes med bompenger fra bompengeordningen i nordfylket etter at den planlagte takstøkningen er trådt i kraft.

Prosjektets netto nytte (NN) er beregnet til om lag 1 080 mill. kroner. Netto nytte over totale kostnader (NN/K) er beregnet til - 0,5. Det er en svakhet ved kost/nytte-beregningene ved slike parsellvise utbygginger. E18 i Vestfold må betraktes som et helhetlig transportsystem. Kost-/nytte-beregningene for enkeltparseller vil bl.a. være avhengig av utbyggingsrekkefølge.

I finansieringsplanen foreslås lagt til grunn 680 mill. kroner i statlige midler og 820 mill. kroner i bompenger.

Samferdselsdepartementet legger i tråd med de lokale vedtakene til grunn delfinansiering av E18 Kopstad - Gulli gjennom et utvidet innkrevingsopplegg i eksisterende bomstasjoner i Sande, jf. pkt. 1.4 i proposisjonen. Bomstasjonsplassering og bompengeopplegg er nærmere omtalt i pkt. 1.6 i proposisjonen. Det legges til grunn takstøkninger i bomstasjonene på E18 og forlenget innkrevingsperiode i bomstasjonene både på E18 og rv 313, fra om lag 11 år til nærmere 15 år. Departementet vurderer det som akseptabelt med takstøkning i de årene byggingen pågår, da økningen er relativ lav og vil bidra til en raskere nedbetaling av prosjektet Gutu - Kopstad, der bilistene allerede har nytte av 33 km ny firefelts veg.

Samferdselsdepartementet legger til grunn anleggsstart høsten 2004 med fullføring i 2007. Departementet vil komme tilbake til dette i forbindelse med statsbudsjettet for 2004.

Sande kommune har i sitt vedtak stilt krav om kompensasjon for forlengelse av innkrevingsperioden i bomstasjonen på rv 313. Samferdselsdepartementet finner det ikke riktig å gi kompensasjon til lokale myndigheter for eventuelle ulemper ved en ordning som de selv ønsker. Departementet viser i den forbindelse til St.meld. nr. 46 (1999-2000) der dette drøftes. Dersom det skal gjennomføres tiltak i Sande kommune, må dette eventuelt være infrastrukturtiltak på riksvegnettet som prioriteres innenfor fylkesfordelt ramme til Vestfold.

Det vil videre være behov for å bygge ut strekningen Langåker - Bommestad. Denne strekningen er tofelts veg, mangler fysisk skille mellom kjøreretningene og har flere farlige kryss og avkjørsler. Miljøulempene er betydelige. Når det gjelder gjennomføring av prosjektet, vil Samferdselsdepartementet komme tilbake til dette i forbindelse med Nasjonal transportplan som legges fram i vårsesjonen 2004. Departementet vil i denne forbindelse også komme tilbake til gjennomføring av rv 303 i Larvik.

Samferdselsdepartementet forutsetter at dersom Stortinget gir sin tilslutning til den foreslåtte finansierings- og utbyggingsplanen, vil det bli inngått ny avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med standardavtalen.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og lederen Petter Løvik, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, vil understreke viktigheten av at strekningen Kopstad – Gulli på E18 i Vestfold blir bygget ut til firefelts motorveg. Utbyggingen vil bidra til å bedre framkommeligheten og trafikksikkerheten på denne tungt trafikkerte strekningen.

Flertallet støtter Regjeringens forslag til utbygging av strekningen Kopstad – Gulli.

Flertallet har merket seg at det tas sikte på at hele E18 gjennom Vestfold på sikt skal bygges ut til firefelts motorveg. Når det gjelder de gjenstående parsellene på strekningen Gulli – Telemark grense, vil flertallet komme tilbake til framdrift og prioritering av disse i forbindelse med Nasjonal transportplan 2006-2015 som Stortinget skal behandle i vårsesjonen 2004.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, viser til Fremskrittspartiets merknader i Nasjonal transportplan 2002-2011.

Disse medlemmer viser til at statens inntekter på bil og bilbruk i dag er oppe i over 44 mrd. kroner, mens bevilget til riksveger over statsbudsjettet til vegdrift, vedlikehold og investeringer er kun på ca. 12 mrd. kroner.

Disse medlemmer viser også til Fremskrittspartiets forslag om en økning i Nasjonal transportplan til vegsektoren for perioden på 46 mrd. kroner utover Regjeringens forslag.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"E18 i Vestfold på strekningene Kopstad-Gulli (Horten-Tønsberg) bygges ut i samsvar med Regjeringens forslag i St.prp. nr. 78 (2002-2003). De økte utgiftene dette medfører, bevilges over statsbudsjettet, uten endringer i bompengeopplegget."

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, viser til at bygging av delvis trefelts veg med midtdeler ikke er utredet for strekningen. Disse medlemmer viser til brev fra samferdselsministeren som skriver at en trefelts veg med midtdeler, i likhet med en firefelts veg vil eliminere de fleste møteulykkene. En trefelts veg med midtdeler vil også være mindre kostbar enn en firefelts motorveg.

Disse medlemmer viser til de negative konsekvensene byggingen av firefelts motorveg nord i Vestfold har hatt på trafikkutviklingen. I 2002 gikk trafikkveksten på strekningen opp med hele 7 pst., mens passasjerantallet på Vestfoldbanen sank betraktelig. Disse medlemmer vil understreke at den aktuelle strekningen befinner seg i en korridor hvor toget har sine naturlige konkurransefortrinn.

Disse medlemmer registrerer at det ikke er avsatt midler til bygging av dobbeltspor på Vestfoldbanen i forbindelse med statsbudsjettet for 2004, og med Regjeringens investeringstakt på jernbanelinjen vil meget samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjekter som Barkåker – Tønsberg, Holm – Nykirke og Eidanger-tunnelen ikke bli realisert.

Disse medlemmer vil understreke at summen av en kostnadskrevende utbygging av firefelts motorveg, og ingen satsing på jernbane i denne korridoren, gjør at vegtrafikken vil øke, og togtrafikken bli skadelidende. Denne utviklingen vil føre til økt forurensning og økte utslipp av farlige klimagasser.

Disse medlemmer vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med utredningen av en delvis trefelts veg med midtdeler på strekningen Kopstad - Gulli, og en plan for utbedring av jernbanelinjen på Vestfoldbanen som vil gjøre toget konkurransedyktig."