Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Sammendrag

Det foregår nå en betydelig omstrukturering innen norsk og europeisk kraftindustri. Selskaper kjøpes opp og slåes sammen, og det utvikles store internasjonale konsern innen produksjon og omsetning av kraft. Utfordringen for Norge er etter forslagsstillernes mening å sikre en god balanse mellom norsk og utenlandsk eierskap og at norske selskaper har styrke nok til å delta i de omfattende omstruktureringer av det europeiske kraftmarkedet som nå pågår. Målet må være at vi minst har ett norsk selskap som kan være en betydelig aktør i den europeiske kraftindustrien. Men også regionale norske selskaper kan spille en viktig rolle innenfor det nordiske kraftmarkedet. Dette vil kreve et betydelig offentlig eierskap som er organisert på en god måte, og som muliggjør at det kan dannes nye allianser som utvikler norskbaserte selskaper. De norske aktørenes styrke og størrelse må vurderes i en internasjonal sammenheng.

Statkraft er Norges klart største kraftprodusent, og et sterkt Statkraft er avgjørende for at Norge skal hevde seg i nordisk og europeisk kraftforsyning. Statkraft ble i 2001 tilført 6 mrd. kroner i ny egenkapital, og fikk utvidet lånerammen for å muliggjøre strategien om å delta i den pågående restruktureringen av kraftnæringen i Norge og Europa. Konkurransemyndighetene har pålagt Statkraft å selge seg ned i Hedmark Energi/Eidsiva energi, E-CO Produksjon og Trondheim Energiverk. Salg av aksjene i Hedmark Energi/Eidsiva energi er bebudet og er et eksempel på en utvikling som kan føre til betydelig salg av norske kraftselskaper til utenlandske konsern. Konkurransehensyn blir brukt som et argument mot ytterligere vekst fra Statkrafts side innenfor norsk energiproduksjon.

Hafslund er et viktig norsk energiselskap som forvalter industriell kompetanse, et betydelig overføringsnett, og en ikke uvesentlig kraftproduksjon. Oslo kommune eier 53,7 pst. av aksjene i Hafslund ASA, og har igangsatt en prosess med sikte på salg av sine aksjer i selskapet. Et slikt salg vil også innebære at kjøper får tilbudsplikt på resten av aksjene i Hafslund ASA. Oslo kommune legger opp til at et eventuelt salg vil være avsluttet før sommeren. Dersom det blir salg er forslagsstillerne enig med de synspunkter olje- og energiminister Steensnæs har gitt uttrykk for om at det er ønskelig med norsk løsning. Forslagsstillerne legger til grunn at Regjeringen vil bidra til dette, og en mulig norsk løsning vil være at Statkraft kommer inn på eiersiden i Hafslund. Dette forsterker argumentene for at Statkraft bør styrkes og sikres muligheter til å delta i omstruktureringen i norsk og europeisk kraftforsyning. En annen mulighet er direkte statlig oppkjøp av Oslo kommunes aksjer i Hafslund. Regjeringen bør få fullmakt til å vurdere en slik løsning i tilfelle oppkjøp ikke er aktuelt fra Statkrafts side.

Følgende forslag fremmes i dokumentet:

  • "1. Stortinget anmoder Regjeringen å tilføre Statkraft 10 mrd. kroner i økt egenkapital, slik at selskapet settes bedre i stand til å delta i omstruktureringene i norsk og nordisk kraftforsyning.

  • 2. Stortinget gir Regjeringen nødvendige fullmakter til å vurdere direkte statlig oppkjøp av Oslo kommunes aksjer i Hafslund ASA.

  • 3. Stortinget anmoder Regjeringen å legge fram for Stortinget en vurdering av hvordan statens eierskap kan organiseres slik at det sikres flere norske eiermiljøer i kraftsektoren.

  • 4. Stortinget anmoder Regjeringen å fremme forslag om konkurransesituasjonen i det nordiske energimarkedet.

  • 5. Stortinget anmoder Regjeringen å forlenge fristen for Statkrafts plikt til å selge sine eierandeler i Hedmark Energi, E-CO og Trondheim Energiverk, inntil saken om den nordiske konkurransesituasjonen er behandlet av Stortinget."