Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

20. Enkelte endringer på stats­budsjettet for 2003 i forbindelse med trygdeoppgjøret mv., St.prp. nr. 75 (2002-2003)

I proposisjonen fremmer Regjeringen forslag om enkelte endringer på statsbudsjettet for 2003 i forbindelse med trygdeoppgjøret mv. Bakgrunnen for forslagene er at Regjeringen etter en samlet vurdering foreslår en økning i folketrygdens grunnbeløp som gjør det nødvendig å redusere øvrige bevilgninger på statsbudsjettet slik at budsjettet ikke svekkes i forhold til Regjeringens opplegg i Revidert nasjonalbudsjett 2003.

I St.prp. nr. 65 (2002-2003) foreslo Regjeringen en nedsettelse av bevilgningen til tilfeldige utgifter på 1 206 mill. kroner, jf. omtalen under kap. 2309 Tilfeldige utgifter der det heter:

"I saldert budsjett var det avsatt reserver for å dekke inntektsoppgjør innenfor en ramme på 5 pst. inntektsvekst fra 2002 til 2003. I Revidert nasjonalbudsjett 2003 er anslaget for den gjennomsnittlige årslønnsveksten fra 2002 til 2003 nedjustert med 1/2 prosentpoeng, fra 5 pst. i Nasjonalbudsjettet 2003 til 4 1/2 pst. Det må på denne bakgrunn påregnes lavere utgifter til lønn og trygdeytelser mv. enn lagt til grunn da Stortinget behandlet statsbudsjettet i fjor høst. En reduksjon av lønnsveksten med 1/2 prosentpoeng reduserer statens utgifter i forbindelse med stats- og trygdeoppgjørene med om lag 1 mrd. kroner. Regjeringen foreslår på denne bakgrunn at bevilgningen settes ned med 1 206 mill. kroner."

Det ble ikke oppnådd enighet med de trygdedes organisasjoner under årets drøftinger om grunnbeløpsreguleringen. I St.prp. nr. 73 (2002-2003) Om trygdeoppgjeret 2003 blir det fremmet forslag som innebærer en vekst i gjennomsnittlig grunnbeløp på 4,73 pst. fra 2002 til 2003, som tilsvarer det siste tilbudet som ble gitt under årets drøftinger med de trygdedes organisasjoner. Dette er høyere enn den anslåtte gjennomsnittlige lønnsveksten på 4 1/2 pst. En årsvekst i grunnbeløpet på 4,73 post i stedet for 4,50 pst., anslås å utgjøre 329 mill. kroner i økte utgifter på statsbudsjettet for 2003.

For ikke å svekke reserven for uforutsette utgifter i 2. halvår, er det derfor nødvendig å øke kap. 2309 Tilfeldige utgifter (ymseposten) med 329 mill. kroner. Den endelige nedsettelsen av ymseposten for inndekking av merutgifter til inntekstoppgjør og uforutsette utgifter vil skje ved Stortingets behandling av nysalderingen til høsten.

Som et resultat av økningen på kap. 2309 er det nødvendig med utgiftsreduksjoner på andre poster på statsbudsjettet på til sammen 329 mill. kroner for ikke å svekke Regjeringenes økonomiske opplegg i forhold til forslagene fremmet i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2003.

Komiteen viser til merknader under de enkelte punkter nedenfor og til Stortingets behandling av St.prp. nr. 73 (2002-2003) Om trygdeoppgjøret 2003.

Komiteen viser til sammendrag og merknader under punkt 3.2.2.

Bevilgningen på posten foreslås redusert med 5 mill. kroner.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet går imot Regjeringens forslag til kutt på kap. 164 post 70.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer at Regjeringen ikke hadde finansiert trygdeoppgjøret i tilstrekkelig grad og derved foreslår en rekke endringer på statsbudsjettet for 2003. Disse medlemmer mener Regjeringen argumenterer svært dårlig for sine bevilgningsreduksjoner, og vil derfor stemme mot endringsforslaget.

Komiteen viser til sammendrag og merknader under punkt 3.2.3.

Komiteen viser til sammendrag og merknader under punkt 3.2.8

Komiteen viser til sammendrag og merknader under punkt 3.2.9.

Som omtalt under kap. 163, post 71, foreslår Regjeringen å bidra med et mindre antall stabsoffiserer særlig med tanke på sivilt-militært samarbeid (CIMIC) innenfor ansvarsområdet til den polskledete divisjonen i stabiliseringsstyrken i Irak. Utgiftene er anslått til 3 mill. kroner.

Bevilgningen foreslås økt med 3 mill. kroner.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet går imot Regjeringens forslag til økning på kap. 197 post 71.

Komiteen viser til sammendrag og merknader under punkt 4.4.

Som følge av lavere utgifter til nettleie i Europa og USA anslås det at posten kan reduseres med 13 mill. kroner. Det er overført 10,5 mill. kroner fra 2002 til 2003 på posten.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Det forventes at fremdriften i prosjektet blir noe forsinket i forhold til forutsetningen for bevilgningen. Posten kan derfor reduseres med 8 mill. kroner i 2003. Det anslåtte, samlede bevilgningsbehovet til prosjektet er ikke redusert.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteen viser til sammendrag og merknader under punkt 7.1.7.2

Komiteen viser til sammendrag og merknader under punkt 7.5.

Vedtatt bevilgning for boligtilskuddet er på 665 mill. kroner i 2003. Det forslås at bevilgningen til ordningen reduseres med 10 mill. kroner til 655 mill. kroner i 2003.

Boligtilskudd tildeles både via kommunene og direkte fra Husbanken. Om lag 350 mill. kroner av tilsagnsrammen er satt av til videretildeling til kommunene for tildeling til enkeltpersoner for etablering i egen bolig og utbedring av boliger, 320 mill. kroner er beholdt i Husbanken til utleieboliger (317 mill. kroner) og prosjekteringsstøtte (3 mill. kroner).

Ved utgangen av april d.å. var om lag 90 pst. av rammen som er avsatt til kommunene videretildelt til kommunene. Av rammen som Husbanken har beholdt selv, var om lag 30 pst. brukt. Fordi potten som er avsatt til kommunene nesten er brukt opp, må reduksjonen i ordningen tas fra potten som Husbanken selv disponerer. Som følge av redusert bevilgning må tilsagnsfullmakten reduseres med 3,3 mill. kroner til 196,8 mill. kroner. Endring av tilsagnsfullmakten må skje i form av et romertallsvedtak, jf. forslag til romertallsvedtak II.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, går imot Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 581. Flertallet går også imot endring av tilsagnsfullmakten.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Kystpartiet slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgninger under kap. 581 post 75 med 10 mill. kroner.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2003 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

581

Bolig- og bomiljøtiltak

75

Boligtilskudd til etablering, utbedring og utleieboliger, kan overføres, nedsettes med

10 000 000

fra kr 665 000 000 til kr 655 000 000"

Disse medlemmer slutter seg til Regjeringens forslag om tilsagnsfullmakt.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet i 2003 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitt bevilgning, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

581

Bolig og bomiljøtiltak

75

Boligtilskudd til etablering, utbedring og utleieboliger

196,8 mill. kroner"

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at boligtilskuddet gis til utbygging av utleieboliger eller lavinnskuddsboliger og skal avskrives over tid. Disse medlemmer mener derfor at boligtilskuddet vil være et viktig bidrag for å sikre utbygging av lavinnskudds- og utleieboliger. Disse medlemmer går derfor imot Regjeringens forslag om å redusere boligtilskuddet med 10 mill. kroner og det tilhørende forslaget til tilsagnsfullmakt.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer at Regjeringen ikke hadde finansiert trygdeoppgjøret i tilstrekkelig grad og derved foreslår en rekke endringer på statsbudsjettet for 2003. Disse medlemmer mener Regjeringen argumenterer svært dårlig for sine bevilgningsreduksjoner, og vil derfor stemme mot endringsforslaget.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti går imot Regjeringens forslag til kutt på kap. 581 post 75, og viser til disse medlemmers merknad til avsnitt 21.1 i denne innstillingen.

Komiteen viser til sammendrag og merknader under punkt 11.4.

Komiteen viser til sammendrag og merknader under punkt 11.5.

Komiteen viser til sammendrag og merknader under punkt 11.6.2.

På grunn av tidsforskyvninger på enkeltprosjekter vil det være mulig å redusere bevilgningen uten at dette får konsekvenser for igangsatte eller planlagte prosjekter.

Det fremmes forslag om at kap. 1023 Fiskeri-, havbruks- og transportrettet FoU post 71 Tilskudd til utvik­lingstiltak reduseres med 1 mill. kroner i 2003.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartiet, vil prioritere bevilgninger som kan bidra til å motvirke den økende ledigheten og nedbyggingen av konkurranseutsatt sektor. Flertallet går derfor imot Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen til fiskeri-, havbruks- og transportrettet FoU med 1 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Venstre slutter seg til Regjeringens forslag.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2003 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

1023

Fiskeri-, havbruks- og transportrettet FoU (jf. kap. 4023)

71

EUs rammeprogram for forskning og teknologi, kan overføres, nedsettes med

1 000 000

fra kr 270 000 000 til kr 247 000 000 "

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer at Regjeringen ikke hadde finansiert trygdeoppgjøret i tilstrekkelig grad og derved foreslår en rekke endringer på statsbudsjettet for 2003. Disse medlemmer mener Regjeringen argumenterer svært dårlig for sine bevilgningsreduksjoner, og vil derfor stemme imot endringsforslaget.

På grunn av forsinkelser ved oppstarten av ordningen med DNA-analyser av vågehval, er det overført midler fra 2002 til 2003. Nye vurderinger tilsier at kostnadene for 2003 i stor grad vil kunne dekkes innenfor det overførte beløpet fra 2002. Dette innebærer at bevilgningen i 2003 på 1,5 mill. kroner kan reduseres med om lag 1 mill. kroner uten at dette får konsekvenser for arbeidet med DNA-analyser og DNA-registeret.

Det fremmes forslag om at bevilgningen på kap. 1050 Diverse fiskeriformål post 78 DNA-register vågehval reduseres med 1 mill. kroner i 2003.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forsalg.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer at Regjeringen ikke hadde finansiert trygdeoppgjøret i tilstrekkelig grad og derved foreslår en rekke endringer på statsbudsjettet for 2003. Disse medlemmer mener Regjeringen argumenterer svært dårlig for sine bevilgningsreduksjoner, og vil derfor stemme mot endringsforslaget.

Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til at det har vært store problemer med å få ut nødvendige resultater fra prøvene som er tatt av fanget kval både i 2001 og 2002. Resultatene har ikke kommet før mange måneder etter fangstslutt og de er først presentert i forbindelse med ny fangstsesong. Dette medlem forventer at man prioriterer forskningen på prøvene som er tatt av de fangede kvalene, for å medvirke til at man ikke får medieskapt frykt for, og spekulasjoner om miljøgifter i kvalkjøtt.

På denne bakgrunn går dette medlem imot det foreslåtte kuttet i bevilgningen under kap. 1050.

Komiteen viser til sammendrag og merknader under punkt 12.4.2.

Det ligger an til et noe lavere forbruk enn antatt på posten i 2003. Det vil derfor være mulig å redusere bevilgningen noe uten at dette får konsekvenser for aktiviteten.

Det fremmes forslag om at kap. 1070 Elektroniske navigasjonshjelpemidler post 1 Driftsutgifter reduseres med 0,5 mill. kroner i 2003.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kystpartietgår imot Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen til elektroniske navigasjonshjelpemidler med 0,5 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer at Regjeringen ikke hadde finansiert trygdeoppgjøret i tilstrekkelig grad og derved foreslår en rekke endringer på statsbudsjettet for 2003. Disse medlemmer mener Regjeringen argumenterer svært dårlig for sine bevilgningsreduksjoner, og vil derfor stemme mot endringsforslaget.

Komiteen viser til sammendrag og merknader under punkt 13.4.1.

Det foreslås å redusere bevilgningen på kap. 1320 Statens vegvesen, post 30 Riksveginvesteringer med 35 mill. kroner. Reduksjonen vil bli fordelt på følgende prosjekter:

Rute/fylke

Prosjekt

Mill. kroner

Rute 1

E6 Assurtjern-Klemetsrud

15

Rute 8

E39 Moberg-Svegatjørn

10

Oppland

E16 Mindre utbedringer

5

Oppland

Rv 4 Raufoss

5

Sum

35

Standpunkttabell, punkt 20.20

Kap.

Post

Betegnelse

Regj. ­forslag 1 000 kr

H, KrF, V

Ap

FrP

SV

Sp

Kp

1320

Statens vegvesen

30

Riksveginvesteringer

1

Kutt i St.prp. nr. 75

-35 000

-35 000

-35 000

0

0

0

0

2

Oppgradering

0

0

0

+935 000

+50 000

0

0

3

T-banen i Oslo

0

0

0

0

+20 000

0

+20 000

4

Sekundære riksveger

0

0

0

0

0

+250 000

+250 000

Sum

-35 000

-35 000

-35 000

+935 000

+70 000

+250 000

+270 000

- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

+ forhøyes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere kap. 1320 post 30 med 35 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til merknad og forslag om bevilgning under kap. 1320 post 31 Rassikring, jf. punkt 20.1.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at det er nødvendig med store investeringer for å gi det norske veinettet en standard på linje med andre europeiske land. Med økende arbeidsledighet i anleggsbransjen er tiden inne for en nødvendig oppgradering av veinettet over hele landet, siden dette må gjøres før eller senere uansett. Disse medlemmer viser til en rekke forslag fra Fremskrittspartiet om utvidelser av de mest trafikkerte delene Norges stamveinett, spesielt E6, E18 og Rv 4.

Disse medlemmer registrerer at Regjeringen ikke hadde finansiert trygdeoppgjøret i tilstrekkelig grad og derved foreslår en rekke endringer på statsbudsjettet for 2003. Disse medlemmer mener Regjeringen argumenterer svært dårlig for sine bevilgningsreduksjoner, og vil derfor stemme imot endringsforslaget.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"a.

I statsbudsjettet for 2003 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

1320

Statens vegvesen (jf. kap. 4320)

30

Riksveginvesteringer, kan overføres, kan knyttes under post 23 og post 72, forhøyes med

935 000 000

fra kr 4 728 400 000 til kr 5 663 400 000"

"b.

Følgende vegprosjekter oppstartes eller forseres:

Riksveiinvesteringer

OPPSTART

E6Bro over jernbanen ved Røra i N-Trøndelag

Jondalstunnelen i Hardanger, Hordaland

50 mill. kroner

E39

Bergen-Os, Hordaland

50 mill. kroner

Rv 546

Austevollbroen, Hordaland

50 mill. kroner

E14

Stjørdal-Storlien, utbedring N-Trøndelag

15 mill. kroner

E6

Svingenskogen-Åsgård (Østfold)

200 mill. kroner

Rv 4

Utredning miljøtunnel Hausmanns gate - Sinsenkrysset (Oslo)

5 mill. kroner

E6

Vinterbro-Assurtjern (Akershus)

50 mill. kroner

E6

Trondheim-Kirkenes

50 mill. kroner

E18

Nygårdskrysset

30 mill. kroner

E39

Drangsdalen

20 mill. kroner

E39

Sørås-Hop

20 mill. kroner

Rv 5

Kjøsnes-Skei

30 mill. kroner

E134

Liasletta-Ersland

20 mill. kroner

E134

Tuvenkrysset

20 mill. kroner

Rv 15

Omlegging ved Vågåmo

20 mill. kroner

Rv 3

Elverum - S. Trøndelag grense

20 mill. kroner

Rv 550

Syreflot-Aga

30 mill. kroner

Forsering av igangsatte anlegg

E6

Kåterudkrysset

10 mill. kroner

E10

LOFAST

15 mill. kroner

E6

Bånes-Birtavarre

15 mill. kroner

E18

Forsering, motorveibro i Drammen

20 mill. kroner

E18

Brokelandsheia-Vinterkjær

20 mill. kroner

E16

Kryss Ve

5 mill. kroner

Rv 38

Kragerøtunnelen

20 mill. kroner

Rv 43

Aunevik-Bukkesteinen

20 mill. kroner

Rv 503

Gloppedalen

20mill. kroner

Rv 13

Iversflaten

15 mill. kroner

Rv 5

Kvalvik-Grov

20 mill. kroner

Rv 653

Eikesundsambandet

30 mill. kroner

Rv 828

Flostad-Sørvik

20 mill. kroner

Rv 888

Torskefjelldalen-Reinoksevatn

20 mill. kroner"

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet viser til de ulykker og nestenulykker som har forekommet ved driften av T-banen i Oslo. Jernbanetilsynet har gjentatte ganger vært kritiske til sikkerheten i T-banesystemet. T-banetunnelen gjennom Oslo sentrum er en hovedfartsåre i hovedstaden. En stans i T-banedriften vil skape kaosliknende tilstander i Oslo, fordi T-banen mellom Grønland og Majorstua i dag frakter like mange passasjerer som en 12 felts motorvei. Disse medlemmer foreslår derfor å bevilge 20 mill. kroner som øremerkes til å øke sikkerheten i T-banenettet i Oslo.

På denne bakgrunn vil disse medlemmer fremme følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen innlede et samarbeid med Oslo kommune for å oppgradere og oppruste T-banenettet i hovedstaden."

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til Dokument nr. 8:78 (2002-2003) om strakstiltak mot arbeidsledighet. I tillegg til økte bevilgninger til rassikring og investeringer i jernbanen, vil disse medlemmer bruke 50 mill. kroner på å forsere arbeidet med riksveistandarden i fylker som ligger etter i forhold til planene i Nasjonal Transportplan, når det er ledige hender i bygg- og anleggsbransjen.

Disse medlemmer foreslår at følgende prosjekter skal startes opp/videreføres i 2003 (Økning i mill. kroner):

Nordland

808 Finneidfjord - Hemnesberget

20

Sogn og Fjordane

Rv 5 Storebru - Knapstad

20

Rogaland

Rv 13 Askvik - Pundsnes

10

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2003 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

1320

Statens vegvesen (jf. kap. 4320)

30

Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under post 23 og post 72,­ ­forhøyes med

70 000 000

fra kr 4 728 400 000 til kr 4 798 400 000"

Komiteens medlem frå Senterpartiet foreslår å auke løyvinga på post 30 til investeringar i sekundære riksvegar med 250 mill. kroner.

Denne medlemen gjer følgjande framlegg:

"I statsbudsjettet for 2003 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

1320

Statens vegvesen (jf. kap. 4320)

30

Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under post 23 og post 72, ­forhøyes med

250 000 000

fra kr 4 728 400 000 til kr 4 978 400 000"

Komiteens medlem fra Kystpartiet fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2003 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

1320

Statens vegvesen (jf. kap. 4320)

30

Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under post 23 og post 72, ­forhøyes med

270 000 000

fra kr 4 728 400 000 til kr 4 998 400 000"

Komiteen viser til sammendrag og merknader under punkt 14.7.3.

Regjeringen foreslår å redusere forsvarsbudsjettet med 20 mill. kroner. Reduksjonen legges på kap. 1710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg post 47 Nybygg og nyanlegg.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til sin merknad under punkt 18.1, og vil redusere bevilgningen under til nybygg og nyanlegg i forsvaret med 143 mill. kroner utover Regjeringens forslag.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2003 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

1710

Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 4760)

47

Nybygg og nyanlegg, kan overføres, nedsettes med

163 000 000

fra kr 2 504 650 000 til kr 2 341 650 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer at Regjeringen ikke hadde finansiert trygdeoppgjøret i tilstrekkelig grad og derved foreslår en rekke endringer på statsbudsjettet for 2003. Disse medlemmer mener Regjeringen argumenterer svært dårlig for sine bevilgningsreduksjoner, og vil derfor stemme mot endringsforslaget.

I St.prp. nr. 65 (2002-2003) er det redegjort for Regjeringens planer med hensyn til norske bidrag til Irak, herunder planen om å sende et ingeniørkompani som et bidrag til den internasjonale stabiliseringsstyrken. I tillegg legger Regjeringen opp til at Norge sender et mindre antall stabsoffiserer til den polskledete divisjonen i den internasjonale stabiliseringsstyrken. For en seks måneders periode er utgiftene for disse stabsoffiserene beregnet til 3 mill. kroner. Det vises til omtale av dette under Utenriksdepartementet, kap. 163 og 197.

Komiteen viser til merknader under punkt 3.2.2 og punkt 20.6.

På bakgrunn av behovet for omprioriteringer på statsbudsjettet foreslås det å redusere bevilgningene over kap. 1825 post 74 med 25 mill. kroner.

Olje- og energidepartementet har gjennom lengre tid arbeidet med EØS-notifikasjon av støtte til infrastruktur for naturgass. Arbeidet med denne problemstillingen vil fortsatt trolig ta noe tid. Dette vil redusere behovet for bevilgninger i år.

Forslaget innebærer at inneværende års bevilgning reduseres fra 35 til 10 mill. kroner. I tillegg er det gitt en tilsagnsfullmakt på 20 mill. kroner.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker å opprette et statlig innovasjonsselskap som skal utvikle teknologi for miljøvennlig bruk av naturgass til energiformål, for petrokjemi og for bruk av hydrogen som energibærer. Disse medlemmer vil bevilge 25 mill. kroner til et slikt selskap. Disse medlemmer ber Regjeringen finne rom for dette innenfor eksisterende bevilgning. Disse medlemmer vil stemme imot Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen med 25 mill. kroner.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om etablering av et statlig innovasjonsselskap som skal utvikle teknologi for miljøvennlig bruk av naturgass til energiformål, for petrokjemi og for bruk av hydrogen som energibærer."

Komiteen viser til sammendrag og merknader under punkt 17.14.

Egenandelen for syketransport foreslås økt fra 95 til 110 kroner pr. enkeltreise, og fra 190 til 220 kroner tur/retur fra 1. juli 2003. Egenandelsøkningen medfører at bevilgningen kan reduseres med 50 mill. kroner. Utgifter til syketransport dekkes etter folketrygdloven §§ 5-16 til og med 5-18 og forskrift om stønad til dekning av utgifter ved reise for undersøkelse og behandling. Formålet med stønaden er å gi hel eller delvis kompensasjon for nødvendige reiseutgifter til lege, sykehus mv. i forbindelse med undersøkelse eller behandling. Utgifter til syketransport inngår i det årlige utgiftstaket for egenandeler. Det vises til forslag til bevilgningsendring under kap. 2752 post 70 for omtale av hvilken effekt egenandelsøkningen får for utgiftene under frikortordningen. Nettoeffekten av egenandelsøkningen er en innsparing for staten på 25 mill. kroner.

Bevilgningen foreslås redusert med 50 mill. kroner.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, går imot å øke egenandelene for syketransport fra 95 til 110 kroner. Flertallet vil derfor stemme imot Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen med 50 mill. kroner. Flertallet viser for øvrig til sin merknad under punkt 9.22.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre slutter seg til Regjeringens forslag.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2003 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

2750

Syketransport mv.

77

Syketransport, nedsettes med

50 000 000

fra kr 1 658 400 000 til kr 1 608 400 000"

Komiteen viser til sammendrag og merknader under punkt 9.22.