Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Sammendrag

Det fremmes i dokumentet følgende forslag:

"I

Stortinget ber Regjeringen endre forskrift av 26. april 1995 med endringer 18. desember 1998 om vederlag for opphold i institusjon, slik at fribeløpet settes til 25 prosent av grunnbeløpet i folketrygden.

II

Stortinget ber Regjeringen sørge for at kommunenes inntektstap som følge av økningen i fribeløpet i vederlagsforskriften, dekkes av staten."

Som bakgrunn for forslaget viser forslagsstillerne til at det i 1995 ble fastsatt en forskrift for å regulere betaling, eller vederlag, for opphold i norske institusjoner og boliger med heldøgns omsorgs- og pleietilbud, kalt vederlagsforskriften.

Det redegjøres for regelverket, og det framholdes bl.a. at det for å gi brukeren et rimelig beløp til egen disposisjon, er fastsatt et fribeløp og en andel til "eget bruk" som trekkes fra inntekten før vederlaget beregnes. Fribeløpet som ble fastsatt av Kongen i 1989, er på 6 000 kroner og har siden ikke vært endret. Fribeløpet skal trekkes fra inntekter opp til ett grunnbeløp (G) før vederlaget på opp til 75 prosent av det overskytende grunnbeløp beregnes, dog skal betalingen begrenses slik at enhver har til eget bruk minst 25 prosent av G.

Det påpekes at da fribeløpet ble innført i 1989, representerte dette 19,35 av G som var 31 000 kroner, mens det beløp som var reservert til "eget bruk" var 25 prosent av G, dvs. 7 750 kroner i tillegg til fordelen av fribeløpet, 4 500 kroner, til sammen 12 250 kroner. Dette representerte til sammen en fridel på 39,5 prosent av G. Det påpekes videre at G i 2002/2003 er 54 170 kroner, mens fribeløpet fremdeles er 6 000 kroner, noe som utgjør ca. 11 prosent av G. Den samlede fridel med 25 prosent av G samt fordelen av fribeløpet på 4 500 kroner utgjør i dag 18 042 kroner som tilsvarer ca. 33 prosent av G.

Det virker urimelig for forslagsstillerne at beboere i institusjoner relativt sett skal ha mindre inntekt til egen disposisjon i dag enn i 1989. For å sørge for at fribeløpet øker i takt med prisutviklingen vil forslagsstillerne foreslå at fribeløpet settes til 25 prosent av G. Det vil føre til at beboere i institusjon i 2003 vil ha et beløp til eget bruk på kr 23 699 som tilsvarer 43,7 prosent av G. En minstepensjonist i sykehjem vil etter dette, inkludert 15 prosent av inntekten utover 1 G, ha til rådighet 30 123 kroner, mens betalingen i vederlag for sykehjemsplass vil være 66 876 kroner.

Forslagsstillerne peker på at eksempelet gjelder enslig minstepensjonist med full opptjening, og at tilleggspensjon ut over minstepensjon vil gi noe høyere andel til eget bruk og høyere betaling til kommunen.

Forslagsstillerne er klar over at økning i fribeløpet i vederlagsforskriften vil føre til en mindreinntekt for kommunene så lenge dagens system med kommunalt ansvar for eldreomsorgen består. Forslagsstillerne vil imidlertid understreke at fridelens størrelse ikke vil ha noen betydning for kommuneøkonomien i et system der staten har ansvaret for eldreomsorgen, og der pengene følger pasienten uansett hvilket tilbud denne velger. Forslagsstillerne vil derfor foreslå at den mindre-inntekten som oppstår i kommunene på bakgrunn av økningen i fribeløpet i vederlagsforskriften, skal dekkes av staten så lenge kommunene har ansvaret for eldreomsorgen.