Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 3: Brev fra Forsvarsdepartementet v/statsråden til forsvarskomiteen, datert 26. mai 2003

I Stortingsproposisjon nr. 53 (2002-03) orienterer Regjeringen om byggeprosjektet for integrert strategisk ledelse. Departementet har tidligere på spørsmål frå Fremskrittspartiet stortingsgruppe redegjort for en rammeavtale mellom departementet og Oslo kommune som regulerer bruken av Akershus og Huseby-området. Da det har vært en utvikling i denne saken finner jeg det korrekt å orientere komiteen om denne utviklingen.

Oslo kommune og Staten ved Forsvarsdepartementet (FD) inngikk i mai 1967 en rammeavtale om Akershus-området og Huseby-området. FD forplikter seg til ikke å føre opp nybygg eller foreta større forandringer av eksisterende bygninger innenfor visse deler av Akershus-området. Til gjengjeld samtykker Oslo kommune i at det innenfor en avgrenset del av Huseby-området kan reises nye administrasjonsbygg for Forsvaret, samt oppføres permanente etablissementer for Hans Majestet Kongens Garde. Rammeavtalen var således selve grunnlaget for Forsvarets kontorbygg på Huseby, et område som tidligere hadde vært klausulert mot nybygging. Det har hersket usikkerhet rundt eksistensen av avtalen fordi ingen av partene har kunnet fremskaffe avtalen, eller kopi av denne, i signert stand. Avtalen er heller ikke tinglyst.

Avtaleteksten for rammeavtalen av 1967 er inntatt i sin helhet i "Vedlegg til St.prp. nr. l for 1967-68, Forsvarsbudsjettet. I Budsjett-innst. S. nr. 262 (1967-1968) fremgår det av romertallsvedtak II at Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet kan inngå denne avtalen. Ved at Staten forplikter seg til ikke å oppføre bygninger fragir man rettigheter og saken ble derfor lagt frem for Stortinget.

Etter avtaleinngåelsen har bestemmelsene i avtalen vært fraveket. Det er derfor på nåværende tidspunkt uklart hvilke forpliktelser avtalen egentlig ilegger partene.

Stortinget bifalt enstemmig 13. juni 2001 at Forsvarets overkommando legges ned, Forsvarsstaben opp­rettes og Forsvarsstaben samlokaliseres med FD ­tidligst mulig i omleggingsperioden, og senest innen 31. desember 2004. Stortinget vedtok våren 2002 at Forsvarets overkommando skal integreres i FD, og det fremkommer i Innst. S. nr. 232 at Forsvarskomiteens flertall støtter Regjeringens siktemål om å plassere ledelsen på Akershus festningsområde ved å reise et nybygg.

Det er ikke uenighet mellom FD og Oslo Kommune om oppføringen av bygget, men på bakgrunn av den usikkerhet som har oppstått om avtalen har FD til hensikt å terminere rammeavtalen av 1967. Det er innledet dialog om dette med Oslo kommune.

Jeg ønsker med dette å orientere Stortinget om departementets hensikt vedrørende avtalens videre fremtid.

Terminering av rammeavtalen vil skje gjennom inngåelse av en ny avtale mellom Oslo kommune og Staten ved Forsvarsdepartementet.

Ny avtale beskriver hvilke eiendommer og tidligere avtaler som er omfattet, samt opplyser bakgrunnen for avtalen. Videre oppstiller den denne avtalens reguleringer.

Det fremkommer av avtalen at partene er enige om at de avtaler som er omfattet opphører med virkning fra dato for undertegnelse av avtalen. Partene er videre enige om at bestemmelsene i plan- og bygningsloven av 14. juni 1985 nr. 77 legges til grunn ved fremtidige disponerings- eller byggetiltak på områdene. Partene er også enige om at tidligere avtaler ikke fullt ut er blitt lagt til grunn etter tidspunktet for avtaleinngåelse. De tiltak som har vært gjort på eiendommene er utført og fullt ut akseptert av partene.

Inngåelsen av avtalen har ingen innvirkning på hjemmels- og eierforhold eller tomtenes størrelse og grenser. Hjemmelsinnehaver til begge eiendommer er Staten ved FD.

Det fremkommer videre av avtalen at Staten ved FD plikter å tinglyse en servitutt på Huseby-området. Herunder skal eksisterende friområde på Huseby bevares som friområde, og ikke bli gjenstand for bebyggelse. En eventuell utbygging eller omregulering av friområde forutsetter samtykke fra Oslo kommune. Videre gis Oslo kommune forkjøpsrett til friområde i 20 år.

Ny avtale er oversendt Oslo kommune, og byrådet har gitt den sin tilslutning. Saken vil bli behandlet i Bystyret i nær fremtid.

Oslo kommune er en viktig samarbeidspartner både i denne saken og i andre saker. Jeg finner det viktig å ha et ryddig forhold til kommunen slik at innføringen av den integrerte strategiske ledelsen for Forsvaret kan bli gjennomført slik som forutsatt av Stortinget.