3. Informasjonssaker (kapittel 1760 post 45 og kapittel 1710 post 47)
- 3.1 Serieanskaffelse av nye sjømålsmissiler (NSM)
- 3.2 Byggeprosjektet for integrert strategisk ledelse på Akershus festning
- 3.3 Omstillingen av Forsvarets logistikk- organisasjon - fase 3
Forsvarsdepartementet informerte i St.prp. nr. 1 (2002-2003) om at man i løpet av våren 2003 skulle legge frem anskaffelse av NSM for Stortinget med forslag til vedtak om oppstart og kostnadsramme. Forsvarsdepartementet har tidligere gitt Forsvarets overkommando fullmakt til å innlede anskaffel-sesprosessen for NSM med leverandøren Kongsberg Defence & Aerospace. Kontraktsforhandlingene er startet og ferdigforhandlet resultat planlegges fremmet for Stortinget høsten 2003. Missilene vil med denne tidsplanen kunne leveres Forsvaret i 2007 og i tide for Fridtjof Nansen klasse fregatter. Fordi utviklingen av NSM ikke er ferdigstilt ved kontraktens inngåelse skal kontrakten reforhandles i 2005 innenfor fastprisen.
Under utviklingsfasen vil det bli etablert en produksjonslinje hos leverandøren for å produsere missiler til testformål. Kostnadene for disse missilene er inkludert i utviklingsfasen. Det antas å være kostnadsbesparende å søke å opprettholde produksjonslinjen for en gradvis overgang til serieproduksjon. Dette innebærer at anskaffelsesaktiviteter må startes før utviklingsfasen er avsluttet (overgangsfasen). Hovedformålet med å gjennomføre en overgangsfase fra utvikling til anskaffelse er å optimalisere forholdet mellom teknisk og økonomisk risiko. Anskaffelsene vil primært være innkjøp av materiell med lang leveringstid og som leveres etter overgangsfasen.
Forsvarsbygg er nå i gang med planleggingen av et bygg for den integrerte strategiske ledelsen på Verkstedstomta på Akershus festning. Kontorbygget vil bestå både av nybygg og gjenbruk av gamle bygninger. Planen var å legge frem byggeprosjektet for Stortinget i vår, men det har tatt lengre tid enn forutsatt å komme frem til et reguleringsforslag med tilhørende konsekvensutredning. Planlagt fremdrift er nå å legge frem prosjektet for Stortinget i budsjettproposisjonen for 2004.
FLO ble besluttet opprettet høsten 2000 som en del av Forsvarets militære organisasjon (FMO) direkte underlagt forsvarssjefen, jf. St.prp. nr. 55 (1999-2000) og Innst. S. nr. 25 (2000-2001). Forsyningskommandoene (HFK, LFK, SFK), Forsvarets tele- og datatjeneste (FTD), materielldelen av Forsvarets overkommando/Sanitetsstaben, deler av de regionale forsyningskommandoene og Forsvarets øvrige verksteder og lagre ble med dette lagt inn under én felles ledelse. Dette - som omtales som FLO fase 1 - innebar etablering av en felles ledelse for Forsvarets logistikk. Sjef FLO ble formelt tilsatt 1. oktober 2001. En konsernstab ble opprettet høsten 2002. Fase 1 er nå avsluttet som planlagt.
Stortinget sluttet seg videre til gjennomføringen av ytterligere to faser for den videre utvikling av FLO: Fase 2 som omfatter etableringen av en felles investerings- og utviklingsorganisasjon (IUO) og fase 3 som omfatter den videre organisasjonsutvikling med sikte på å etablere en mer prosessbasert internstruktur for FLO. Fase 2 - etablering av IUO - var opprinnelig planlagt gjennomført 1. januar 2004. I Innst. S. nr. 232 (2001-2002) ble etableringen av en lett IUO fremskyndet med ett år. IUO ble opprettet 1. januar 2003 og utvikles videre i løpet av 2003. Dermed er i all hovedsak fase 2 fullført.
I forbindelse med opprettelsen av det integrerte Forsvarsdepartement og Forsvarsstaben vil forsvarssjefen styre FLO gjennom Forsvarsstaben. Konsernstaben ble opprettet 1. desember 2002 som et styringsverktøy for sjef FLO. ProFLO er etablert som sjef FLOs apparat for koordinering og oppfølging av omstillingsaktivitetene i organisasjonen. FLO/Land, FLO/Luft og FLO/Sjø er de gamle forsyningskommandoene. FLO/Int (intendantur), FLO/Amm (ammunisjonstjeneste), FLO/Trans (transporttjenester) og FLO/San (sanitetstjenester) ble opprettet som midlertidige organisasjonsenheter for å styrke helhetstankegangen på tvers av forsvarsgrenene. FLO/Investering (FLO/I) er betegnelsen som benyttes på den lette Investerings- og utviklingsorganisasjonen (IUO).
Fase 3 i FLOs utvikling er rettet inn mot å styrke helhetstankegangen (prosessbasert internstruktur). I Innst. S. nr. 25 (2000-2001) fremstilles fase 3 som en OU-prosess basert på erfaringer fra og til dels i parallell med fase 1 og 2 med sikte på å etablere en mer prosessbasert internstruktur for FLO. OU-prosessen skal gjennomføres etter de fastsatte retningslinjer for omstillinger i Forsvaret. Den skal videre gjennomføres i et samarbeid mellom departementet, ledelsen, de ansatte og kundene. I tråd med de retningslinjer og føringer som Stortinget trakk opp i forbindelse med behandlingen av stortingsproposisjonen om FLO og Gjennomføringsproposisjonen, har departementet iverksatt forberedelsen av følgende tiltak:
1. FLO går over til en divisjonsstruktur med virkning fra 1. januar 2004. Basert på det arbeid som nå er gjort i FLO og forsvarssjefens tilrådning, vil dette medføre etablering av to ordinære divisjoner - Driftsdivisjonen og Materielldivisjonen. Som en forberedelse til dette vil det senest 1. september 2003 bli opprettet divisjonsledelse for de to divisjonene som vil ha som hovedoppgave å bygge opp og forberede overgangen til divisjonsstrukturen. Det gjenstår imidlertid fortsatt arbeid med å identifisere den endelige strukturen, særlig hva angår å innpasse de to virksomhetsområdene IKT og Tungt vedlikehold. Disse to områdene vil i påvente av det videre utredningsarbeidet bli samlet under hver sin divisjon.
2. FLO/I legges organisatorisk inn under Materielldivisjonen fra 1. januar 2004.
3. FLO/Sjø/Vedlikeholdsdivisjonen, Luftforsvarets hovedverksted Kjeller og Hærens tekniske verksteder (Bjerkvik tekniske verksted og Romerike tekniske verksted) etableres som et midlertidig eget virksomhetsområde, Tungt vedlikehold, med én felles ledelse fra 1. januar 2004.
4. Det opprettes et operasjonssenter for logistikk (LOGOPS) underlagt Driftsdivisjonen 1. januar 2004. Senteret vil ivareta styring og ledelse av samhandelen med FLOs kunder i fred, krise, krig og ved internasjonale operasjoner.
5. Parallelt med opprettelsen av divisjonene blir forsyningskommandoene - FLO/Land, FLO/Sjø og FLO/Luft - formelt nedlagt 31. desember 2003.
Forsvarssjefen er gitt utrednings- og oppfølgingsansvar for omorganiseringen av FLO i henhold til Stortingets vedtak. Tilknytningsform for FLO er i dag fastlagt å være under Forsvarets militære organisasjon. Gjennomføringen av Integrert Strategisk Ledelse (ISL) er så omfattende at det ikke er ønskelig med flere organisasjonsendringer enn de som allerede er besluttet parallelt med denne.
Forsvarssjefen er gitt i oppdrag å vurdere alternative organisasjonsmodeller for FLO i fremtiden, herunder om det av økonomiske eller andre grunner er hensiktsmessig med en annen oppdeling/tilknytning enn i dag.
Den videre utvikling og omstilling av støttefunksjonene i Forsvaret vil bli behandlet i det neste langtidsdokumentet for Forsvaret (LTD 04). I retningslinjene for forsvarssjefens militærfaglige utredning - som vil utgjøre et sentralt innspill til LTD 04 - understrekes betydningen av å se logistikkvirksomheten i et langsiktig perspektiv. Målsettingen er blant annet å kunne sette nye innsparingsmål for virksomheten. Det videre arbeidet med FLO vil berede grunnen for omtalen av logistikkvirksomheten i LTD 04. Utredningsarbeidet skal blant annet lede frem til et forslag til strategisk målbilde og organisasjon for FLO år 2005 og 2008.
Det utelukkes derfor ikke at enkelte av de tiltakene som er beskrevet overfor, kan få en midlertidig karakter.
I tillegg til de informasjonssaker som er listet i St.prp. nr. 53 (2002-2003), har statsråden i brev av 11. april 2003 orientert om "Radar- og dataproblemer i Kystvakten". Med henvisning til presseuttalelse fra sjefen for Forsvarets logistikkorganisasjon av 10. april 2003, og rapport fra Forsvarets overkommando til departementet, datert 31. mars 2003, er komiteen blitt anmodet om å behandle denne saken sammen med St.prp. nr. 53 (2002-2003).