Vedlegg 2: Brev fra arbeids- og administrasjonsdepartementetv/statsråden til familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, datert 25. mars 2003
Jeg er blitt oppmerksom på at det i mitt brev til komiteen av 17.3.03 dessverre er gitt ufullstendige opplysinger om kostnadene ved flytting av Kystverket til Ålesund. I brevet tok jeg utgangspunkt i de tilleggsbevilgninger på 65 mill. kroner som ble gitt av Stortinget i 2001 og 2002 i forbindelse med flyttingen - tilleggsbevilgninger som, når man korrigerer for ikke-flytterelaterte kostnader bl.a. til IT, ville gitt en flyttekostnad pr. ansatt på 524.000 kroner. Jeg overså da at Stortinget senere har gitt ytterligere tilleggsbevilgninger på 25,7 mill. kroner, slik at kostnadene til flyttingen må anslås til 846.000 kr. pr. ansatt. Jeg må bare si meg oppriktig lei for feilen.
Samtidig vil jeg presisere at erfaringstallene for Kystverket ikke rokker ved konklusjonene i meldingen når det gjelder kostnader ved, og behovet for god økonomisk styring av, flytteprosesser.
Når det gjelder historiske erfaringer, er det de siste årene gjennomført tre større flyttinger ut av Oslo av direktorater og tilsyn i sivil sektor - Kystverket, Domstolsadministrasjonen og Produkt- og eltilsynet. For Kystverket, med 84 ansatte, ble altså flyttekostnadene 846.000 kr. pr. ansatt. For Domstolsadministrasjonen, med 44 ansatte, ble (som opplyst i brevet av 17.3.) kostnaden ved flytting til Trondheim 365.000 kr. pr. ansatt. For Produkt- og eltilsynet, som ved flyttingen hadde 43 ansatte, opplyser direktøren i notat av 11.10.02 at kostnadene ved flytting til Tønsberg og fusjonering med Direktoratet for Brann- og Eksplosjonsvern beløp seg til 380.000 kr. pr. ansatt. Samlet innebærer det at de tre flyttingene har gitt en kostnad på i overkant av 600.000 kr. pr. ansatt på flyttetidspunktet; altså i tråd med det kostnadsanslaget på 400-600.000 pr. ansatt som jeg regner som realistisk ved de omlokaliseringer av tilsyn som regjeringen legger opp til.
Som nevnt både i meldingen og i mitt brev til komiteen er det nødvendig med klare budsjettrammer og streng kostnadskontroll for å holde flyttekostnadene innenfor akseptable økonomiske rammer. Også det illustreres av erfaringene fra de tre enhetene.