Innstilling fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Øystein Hedstrøm og Lodve Solholm om endringer i sammensetningen av Reisegarantifondets styre slik at reiselivsoperatørene kan gis like konkurransevilkår
Dette dokument
- Innst. S. nr. 197 (2002-2003)
- Kildedok: Dokument nr. 8:63 (2002-2003)
- Dato: 06.05.2003
- Utgiver: Familie-, kultur- og administrasjonskomiteen
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Innhold
Til Stortinget
Operatører i reiselivet er forpliktet til å være tilsluttet Reisegarantifondet. Sammensetningen av styret i Reisegarantifondet er regulert i Reisegarantiforskriften som hører inn under Barne- og familiedepartementet. Det nåværende styret består av 3 medlemmer, bl.a. en representant for bransjen som per i dag er administrerende direktør i Star Tour.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at det er svært uheldig at administrerende direktør for et av de største reiseoperatørselskapene sitter i styret for fondet. Vedkommende har dermed innsyn i konkurrentenes budsjetter, planer og omsetning. Selv om vedkommende har taushetsplikt, er det mulighet til å foreta disposisjoner som gavner egen virksomhet.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre reglene for sammensetningen av Reisegarantifondets styre slik at det bransjeoppnevnte medlem er uavhengig av de konkurrerende selskapene."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Torny Pedersen og Ola Røtvei, fra Høyre, Afshan Rafiq, lederen Sonja Irene Sjøli og Olemic Thommessen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen og Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas, registrerer at forslagsstillerne viser til viktigheten av at sammensetningen av Reisegarantifondets styre må være slik at alle aktører i bransjen likebehandles. Forslagsstillerne påpeker videre at dagens praksis med et bransjeoppnevnt medlem som selv er aktør, kan ha uheldige virkninger med hensyn til mulig innsikt i konkurrenters budsjetter, planer og omsetning. Forslagsstillerne foreslår at slike eventuelle problemer kan unngås ved at næringen lar seg representere av en uavhengig representant, dvs. en representant som ikke har sitt daglige virke i ledende posisjon i næringen.
Komiteen vil fremheve at den viktigste funksjonen til Reisegarantifondet er å gi forbrukerne den beskyttelsen de har krav på.
Komiteen mener også det er viktig at styrets sammensetning og virkemåte ikke bidrar til at enkelte aktører kan dra fordel av styreverv i fondet. Komiteen mener derfor det er viktig å se på erfaringene fra fondets virke siden opprettelsen på 70-tallet.
Komiteen er kjent med at modellen i Norge med hensyn til styresammensetning er annerledes enn i for eksempel Danmark og Sverige. Komiteen vil vise til at det norske Reisegarantifondet har opptrådt raskere og mer effektivt, og dermed mer kostnadsbesparende enn tilsvarende ordninger i andre land og til fordel for forbrukere og bransjen selv.
Komiteen synes å registrere at Reisegarantifondet i sin virketid har fungert bra og forbrukervennlig. Det er videre ikke registrert generell misnøye med dagens ordning fra brukere eller bransjehold. Det er komiteens vurdering at bransjerepresentasjon er et viktig element for rask reaksjon i forbindelse med useriøse eller økonomisk svake og risikofylte aktører.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener likevel at de problemstillinger og prinsipper for sammensetning av styret som tas opp i forslaget er relevante, men vil påpeke at det ikke er noen erfaring med styrets virke som tilsier at dette har vært noe problem. Utover en enkelt aktør er det ikke registrert noe ønske fra bransjen selv om en slik endring i forbindelse med styresammensetningen. Samtidig merker flertallet seg at det foreligger et ønske fra Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon om å se på muligheten for å utvide styret slik at bransjen er representert med to medlemmer, noe loven gir adgang til. Forslaget innebærer at representantene plukkes fra forskjellige produsentgrupper innen reisearrangørene.
Flertallet viser til at Reisegarantifondets styre har tre medlemmer, som representerer henholdsvis myndighetene, forbrukerne og reisebransjen. Denne sammensetningen gir ingen av gruppene flertall i styret. Flertallet mener det vil være uklokt å endre sammensetningen, og dermed gi én av grupperingene halvparten eller mer enn halvparten av stemmene i styret. Flertallet viser til at ordningen har fungert godt siden opprettelsen i 1982, og kan ikke se noen grunn til å endre styrets sammensetning. Flertallet viser også til brev fra Barne- og familiedepartementet av 14. mars 2003, og til behandlingen av samme tema i spørretimen onsdag 6. november 2002.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Dokument nr. 8:63 (2002-2003) og tar opp forslaget som fremkommer i dokumentet.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre reglene for sammensetningen av Reisegarantifondets styre slik at det bransjeoppnevnte medlem er uavhengig av de konkurrerende selskapene."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen endre reglene for sammensetningen av Reisegarantifondets styre slik at det bransjeoppnevnte medlem er uavhengig av de konkurrerende selskapene.
Komiteens tilråding til vedtak fremmes av alle unntatt Fremskrittspartiet.
Komiteen har ellers ingen merknader og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:63 (2002-2003) - forslag fra stortingsrepresentantene Øystein Hedstrøm og Lodve Solholm om endringer i sammensetningen av Reisegarantifondets styre slik at reiselivsoperatørene kan gis like konkurransevilkår - vedlegges protokollen.
Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 6. mai 2003
Sonja Irene Sjøli leder |
Magnar Lund Bergo ordfører |