Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunnar Halvorsen, Leif Lund og lederen Marit Nybakk, fra Høyre, Bjørn Hernæs og Åge Konradsen, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Sosialistisk Venstreparti, Kjetil Bjørklund, fra Kristelig Folkeparti, Åse Wisløff Nilssen, og fra Senterpartiet, Marit Arnstad, har merket seg at det i 2002 ble behandlet 101 klagesaker, og at en medholdsandel på 36 pst. er omtrent som gjennomsnittet for de senere år. Komiteen vil i likhet med Nemnda uttrykke tilfredshet over at omstillingen og nedbemanningen i Forsvaret ikke har medført et særlig økende antall klagesaker.

Komiteen har merket seg at Ombudsmannsnemnda ikke har vesentlige kommentarer til nytt reglement for tillitsmannsordningen i Forsvaret (FMO), og deler Nemndas oppfatning av at den foreslåtte klageordningen ikke skal medføre noen innskrenkning av Ombudsmannens adgang til å foreta en etterfølgende vurdering av saksbehandlingen på Stortingets vegne.

Komiteen har merket seg Nemndas påpekninger i tidligere årsberetninger av at Forsvarssjefens iverksettingsdirektiv for innføring av minimumssatser for velferdsformål kun i begrenset utstrekning ble etterlevd av militæravdelingene, men at dette, med få unntak, har blitt etterlevd for 2002. Komiteen deler oppfatningen av at denne ordningen bør videreføres med tildeling gjennom de respektive forsvarsgrener. Komiteen har også merket seg Nemndas forutsetning om at en eventuell omorganisering av bibliotektjenesten og artisttilbudet ved de ulike velferdsarrangementer må vurderes kostnadseffektivt slik at selve omorganiseringen ikke medfører en utilsiktet svekkelse av bibliotektjenesten og artisttjenesten. Komiteen deler Nemndas oppfatning av at omorganiseringen av Forsvaret ikke må medvirke til at soldatenes velferdstilbud svekkes.

Komiteen deler Nemndas oppfatning av at Voksenopplæringen i Forsvaret (VO) blant annet skal være en kompensasjon for tap av utdannelse og praksis som følge av lovbestemt førstegangstjeneste, og at Voksenopplæringen i Forsvaret bør opprettholdes på et nivå som fortsatt sikrer at VO-tilbudet oppleves som en virkelig kompensasjon for det året førstegangstjenesten avtjenes. Komiteen vil påpeke at VO skal heve den sivile kompetansen hos vernepliktige mannskaper, vervede og kontraktsbefal, og at tilbudet bør være meningsfullt for alle disse gruppene. Komiteen vil som eksempler peke på at personell i internasjonale operasjoner må gis sivil kompetanse, såvel som personer med lese- og skrivevansker. Komiteen har merket seg Nemndas oppfatning av at omstillingen i Forsvaret har ført til at de lokale VO-kontor også er blitt utnyttet for etterutdanning og opplæring blant det tilsatte personell, og at denne utviklingen vil fortsette. Komiteen vil bemerke at det er viktig å bevare mulighetene for fleksibel anvendelse av VO-ressursene, uten at dette går utover soldatenes interesser. Komiteen vil også støtte Nemndas vurdering av at det er en vesentlig utfordring å gi informasjon om VO-tilbudet på et tidligere tidspunkt enn i dag slik at personellet kan planlegge hva man vil gjøre mens man er inne til tjeneste, før man møter, og Komiteen vil be om en vurdering av dette.

Komiteen har merket seg at det ikke foreløpig foreligger statistikker over helsetilstand og helseforhold i 2002, men at 2002 ser ut til å ha vært et normalår. Komiteen støtter Nemndas oppfatning av at forebyggelse av forfrysningsskader må vektlegges sterkt, og vil be om at spesielle tiltak vurderes ved de avdelinger der forfrysningsskader forekommer oftest. Komiteen har ellers merket seg at Militærmedisinsk utdannings- og kompetansesenter vurderer helsetilstanden blant de mannskapene som deltar i internasjonale operasjoner som tilfredsstillende, og at stressmestringsteamet for internasjonale operasjoner blir stadig dypere og bredere engasjert. Komiteen vil anta at ettervirkninger og seinskader etter deltakelse i internasjonale operasjoner kan få økt utbredelse ved økende omfang, og vil be om at dette gis særlig oppmerksomhet.

Komiteen har med tilfredshet merket seg at det har vært en nedgang i antall etterforskede saker ved Forsvarets Narkotika-grupper fra 2001 til 2002, og at det kan være flere årsaker til dette. Bl.a. at det gjennom hele 2002 hos Forsvarets overkommando har vært jobbet aktivt med rusforebyggende tiltak, og at ekstra ressurser har blitt satt inn i arbeidet. Komiteen ser alvorlig på narkotikaproblematikken i samfunnet generelt og finner det uheldig at tilstedeværelsen av "voksenpersoner" er blitt svakere utenom ordinær tjenestetid, slik både Forsvarets Narkotika-grupper og Nemnda gjør, og komiteen vil anmode om at denne utviklingen følges nøye.

Komiteen har merket seg at det totale antallet refselser registrert hos generaladvokaten har vist en klart synkende tendens de siste 13 årene, samtidig som mannskapsstyrken også er betydelig redusert i perioden. Komiteen har merket seg Nemndas oppfatning av at det gjennomgående sett foreligger tilfredsstillende disiplinærforhold ved militæravdelingene.

Komiteen har merket seg at Nemnda ved flere tidligere år har vist til bl.a. befaringsrapporter hvor mannskapenes tillitsvalgte har reist kritikk over en urimelig vakt- og tjenestetidsbelastning, grunnet mannskapsmangel, men at det i 2002 har vært forholdsvis få henvendelser til Ombudsmannen om dette. Komiteen deler Nemndas oppfatning av at dette er uttrykk for at tjenestetidsbelastningen for 2002 ikke i den grad har vært urimelig som hevdet i tidligere årsberetninger, og tar dette som uttrykk for en positiv utvikling.

Komiteen har merket seg nemndas anbefaling fra årsberetningen for 2001, om en ordning med bonus for gjennomført førstegangstjeneste, som opprettholdes i denne årsberetningen. Komiteen viser til at spørsmålet om statushevende tiltak for vernepliktige vil bli lagt fram for Stortinget, og vil be om at dette arbeidet intensiveres og viser ellers til merknadene i Budsjett-innst. S. nr. 7 (2002-2003) og Innst. S. nr. 232 (2001-2002), jf. St.prp. nr. 55 ( 2001-2002).